زمان : 07 Shahrivar 1391 - 13:57
شناسه : 56427
بازدید : 3165
از خانم ها تقاضا داريم بیشتر خون اهدا کنند از خانم ها تقاضا داريم بیشتر خون اهدا کنند دكتر نقي تقوايي مديركل انتقال خون استان يزد گفت: علي رغم اينكه 50 درصد جعیت کشور را بانوان تشکیل می دهد و بانوان قبل از اهدای خون معاینه کامل می شوند و بعد از خون گیری نيز به آنان قرص رایگان آهن داده می شود اما تعداد اهدا کنندگان خون در خانم ها در سطح کشور پایین است و یزد در این زمینه رتبه 5و 6 را داراست.

حميده كاظم پور -- خبرنگار يزد فردا : --   دكتر نقي تقوايي مديركل انتقال خون استان يزد به مناسبت هفته دولت در جمع خبرنگاران افزود: استان یزد در زمینه فراورده های خون جزو استانهای معین جنوب شرق کشور محسوب می‌شود و مناطق بندر عباس و زاهدان و برخی دیگر از نقاط داخل و خارج کشور را پوشش می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه استان یزد رتبه نخست شاخص اهدا کننده مستمر خون را در کشور دارد ،اظهار داشت: میانگین شاخص اهدا کننده مستمر خون در کشور ۲۶درصد است که در استان یزد ۵۲ درصد است .
مدیرکل انتقال خون استان یزد ادامه داد: افرادی که سالانه حداقل دو مرتبه خون اهدا کنند به عنوان اهدا کننده مستمر شناخته می شوند و در استان یزد 2 اهدا کننده مسمتر با بیش از یکصد بار اهدای خون و 4 اهدا کننده با بیش از 50 بار اهدای خون نیز شناسایی شده اند.
تقوایی گفت: هر مرد 4 بار و هر زن 3 بار در سال می تواند خون اهدا کند و افرادی که خون می دهند ایثارگر و قهرمان محسوب می شوند چون خون رایگان خود را به بیماران اهدا کنند.
وی افزود: متاسفانه خانم های اهدا کننده خون در یزد کم هستند و با وجود آنکه در کشور نیز 50درصد جمعیت کشور را بانوان تشکیل می دهند ،اما فقط 7/2 درصد اهدا کنندگان خون را بانوان تشکیل می دهند و متاسفانه روند تعداد اهدا کنندگان خون در خانم ها در چند سال اخیر نیز نزولی بوده و از 4 و 5درصد به 7/2 درصد رسیده است.
مدیرکل انتقال خون استان یزد ادامه داد : بانوان قبل از اهدای خون معاینه کامل می شوند و بعد از خون گیری نیز به آنها قرص رایگان آهن داده می شود، با این حال هر چند که آمار خانم های اهدا کننده خون در سطح کشور نیز پایین است استان یزد در این زمینه رتبه ششم را دارد .
این مقام مسئول گفت: در سال گذشته پنج هزار واحد خونی به زاهدان، 2 هزار و 391 واحد به بندرعباس، 243 واحد به شیراز و 9 هزار و 633 پلاسما به تهران و 10 هزار پلاسما نیز به قم ارسال کرده است.
وی افزود: در حال حاضر به گروههای خونی منفی بویژه گروه خونی AB منفی و o منفی نیاز زیادی داریم و و تامین این گروههای خونی جزء دغدغه های اصلی این مدیریت است .
مدیرکل انتقال خون استان یزد در پایان گفت :از افرادی که این گروه خونی را دارند تقاضا داریم برای اهدای خون به پایگاههای انتقال خون مراجعه نمایند و در مراکز انتقال خون از افراد بین سنین 18 تا 60 سال خونگیری می شود.