زمان : 07 Shahrivar 1391 - 16:11
شناسه : 56415
بازدید : 5410
به فعلیت رسیدن استعداد های نهفته در جوانان با آموزش های مهارتی به فعلیت رسیدن استعداد های نهفته در جوانان با آموزش های مهارتی مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان یزد فراگیری آموزش های فنی و مهارتی را در به فعلیت رسیدن استعداد های نهفته در جوانان مؤثر و مفید دانست .

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان یزد حبیب الله کارگر به مناسبت فرا رسیدن هفته دولت به ارائه گزارش عملکرد این اداره کل پرداخت و گفت : آموزش های فنی و حرفه ای با هدف ارتقاء دانش افراد و ایجاد مهارت های لازم و به فعلیت رساندن استعداد های نهفته در جوانان اجرا می گردد .

وی افزود : آموزش های مهارتی مهارت آموختگان را برای احراز شغل ، حرفه و کسب و کار در مشاغل گوناگون تا سطوح مشخص آماده نموده و توانایی آنان را برای انجام کار و فعالیت در حرف مختلف افزایش می دهد .

کارگر از مهارت آموزی 6 هزار کارآموز یزدی در آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد استان از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد و گفت :  میزان رشد اجرای مهارت آموزی در این بخش نسبت به تعهد در نظر گرفته شده  152 درصد بوده و در بیش از 110 حرفه صورت گرفته است .

وی عنوان کرد : مهارت آموختگان در 916 دوره شامل 745 دوره در بخش خدماتی ، 162 دوره در بخش صنعت و 9 دوره در بخش کشاورزی شرکت داشته اند که به طور مجموع یک میلیون 181 هزار نفر – ساعت اموزش مهارت ارائه گردیده است .

وی ادامه داد : این آموزش ها توسط 211 آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد و 288 مربی به مهارت آموزان ارائه شده است ضمن اینکه آموزش 44 نفر از مدیران ، برگزاری دوره های تخصصی و عمومی برای 150 نفر از مربیان ، انجام 405 بازرسی از آموزشگاه های آزاد کل استان در سال جاری را از جمله عملکرد این اداره کل در بخش آموزشگاه های آزاد محسوب می شود .

ایجاد توازن بین مسئولیت خانگی زنان

 و اشتغال آنها با راه اندازی مشاغل خانگی

 مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان در ارتباط با مشاغل خانگی و نقش آن در جامعه امروزی ابراز کرد : مشاغل خانگی ان دسته از فعالیت هایی است که توسط عضو یا اعضاء خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار بدون مزاحمت در واحدهای مسکونی هم جوار شکل می گیرد و منجر به تولید خدمت و یا کالای قابل عرضه به بازار می شود .

کارگر در ادامه اظهار کرد :  قابلیت انجام این نوع کسب و کار ها سبب ایجاد مزایای بسیاری برای شاغلین آنها از جمله ایجاد توازن بین مسئولیت خانگی زنان و اشتغال آنها ، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده و ایجاد زمینه های کار خانوادگی و امکان انتقال تجارب از طریق آموزش غیر رسمی به شیوه استاد – شاگردی بین اعضاء خانواده را در بر دارد .

وی افزود : شاغلین کسب و کار خانگی برای کسب منافع به صورت های انجام فعالیت به صورت کارمزدی برای کارفرمای خارج از محیط مسکونی ، انجام فعالیت به صورت تعاونی اتحادیه و یا مشارکت با بنگاه های بالا دستی تأمین کننده مواد اولیه و عرضه محصول آنان به بازار و انجام فعالیت مستقل اعم از تأمین مواد اولیه تا عرضه محصول به خریدار فعالیت می کنند .

.

وی خاطر نشان کرد : کلیه متقاضیان دارای مجوز کسب و کار خانگی می توانند از تسهیلات صندوق مهر امام رضا ( ع ) و بانک های عامل در این بخش بهره مند شوند .

کارگر در ادامه از ثبت نام 409 نفر متقاضی مشاغل خانگی در استان از ابتدای اجرای این طرح تاکنون خبر داد و گفت : تمام این افراد به بانک های عامل معرفی شده اند که پس از تأیید بانک ها به آنها تسهیلات مورد نیاز اختصاص خواهد یافت .

ایجاد فرصت برابر برای مهارت آموختگان

با مسابقات ملی مهارت

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان مسابقات ملی مهارت و رقابت سالم بین جوانان را در زمینه های مهارت و فنی و حرفه ای را موجب شناسایی و کشف استعداد های برتر آنها دانست و افزود : شناساندن اهمیت آموزش های مهارت و نقش آن در توسعه اقتصادی به عموم مردم و جلب نظر مسئولین ، ترویج و ارتقاء فرهنگ مهارت آموزی ، ایجاد بستر مناسب جهت تبادل اطلاعات فنی و تجارب حرفه ای بین جوانان از جمله اهداف برگزاری این مسابقات است .

حبیب الله کارگر با بیان اینکه مسابقات ملی مهارت در سه سطح ملی و یک سطح جهانی برگزار می شود گفت : این مسابقات سالانه توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور برگزار می شود و برگزیدگان از میان رتبه های اول کشوری به مسابقات دو سالانه جهانی اعزام می گردند .

وی با اشاره به اینکه راه یافتگان به مسابقات دو سالانه جهانی مهارت از سوی بنیاد ملی نخبگان مورد حمایت قرار می گیرند اظهار کرد : تسهیلات نظام وظیفه ، سفر عمره مفرده ، اعتبار نوآوری و شکوفایی در سطح دو و وام مسکن ویژه نخبگان در سطح دو از تسهیلات تخصیص یافته برای این گروه است .

کارگر در ادامه از میزبانی استان یزد برای اردوهای آماده سازی برای مرحله کشوری در رشته های آجر چینی و کاشی کاری با بیش از 60 شرکت کننده خبر داد .

وی یادآور شد : در مرحله استانی مسابقات ملی مهارت با شرکت 116 مهارت آموخته یزدی 27 نفر موفق به ورود به مرحله کشوری در 22 رشته مهارتی شدند .

اجرای مصوبات ریاست جمهوری توسط اداره کل آموزش فنی و حرفه ای

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان یزد ابراز کرد : پروژه احداث نماز خانه مركز آموزش فني و حرفه اي بافق و احداث مركز ارتقاء مهارت شهرك صنعتي يزد در دور اول سفر هيئت دولت و پروژه هاي احداث مركز خواهران يزد ، مركز آموزش دو منظوره شهرستان صدوق ، مركز دو منظوره ديهوك طبس ، مركز خواهران ابركوه ، مركز خواهران طبس از مصوبات دور دوم سفر رئيس جمهور به استان بوده است .

حبیب الله کارگر ادامه داد :  سه پروژه عمراني از قبیل مرمت ، مقاوم سازي و تجهيز مركز تخصصي آموزش هاي گردشگري ، هتلداري و توريستي استان با اعتبار 2 هزار و 500 ميليون ريال ، تجهيز كارگاه علمي – آموزشي انرژي هاي خورشيدي با مبلغ 5 ميليارد ريال و مرمت و مقاوم سازي مراكز آموزش شماره يك و دو يزد با اعتبار 5 ميليارد ريال  در دور سوم سفر ها ابلاغ شده است .

وی اظهار کرد : پروژه احداث نماز خانه مركز آموزش فني و حرفه اي بافق به بهره برداری کامل رسیده و احداث مركز ارتقاء مهارت شهرك صنعتي يزد نیز با 51 در صد پیشرفت فیزیکی اجرا شده است .

وی از پیشرفت 95 در صدی پروژه احداث مركز خواهران طبس در زميني به مساحت 10 هزار و 700 متر مربع که فاز اول آن دارای دو کارگاه آموزشی است خبر داد .

کارگر در ادامه عنوان کرد : پروژه احداث مركز آموزش فني و حرفه اي خواهران ابركوه نیز تاكنون 53 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است ضمن اینکه اين مركز آموزشي ، ساختمان اداري و هفت كارگاه آموزشي براي كارآموزان را شامل مي شود .

تثبیت و پایداری شغل برای مهارت آموختگان اشتغال یافته

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان یزد یکی از اهداف اصلی راهنمایی و مشاوره آموزشی - شغلی برای کارآموزان را تثبیت و پایداری شغل برای مهارت آموختگان اشتغال یافته عنوان کرد .

حبیب الله کارگر ، یکی از سیاست های فعال بازار کار و اشتغال به شیوه های غیر مستقیم را ارائه خدمات آموزشی – شغلی دانست و افزود : این سیاست ها می تواند در مراکز آموزش فنی و حرفه ای اثرات مفید و فراوانی برای کارجویان  و ارتقاء بهره وری شاغلین داشته باشد .

کارگر ، مشاوره آموزشی – شغلی را ابزار مهمی برای مبارزه با بیکاری بلند مدت دانست و افزایش تناسب بین شغل انتخابی با حرفه آموزی و کارآموز و افزایش آگاهی و انگیزه در کارآموزان در جهت ارتقاء علاقه و پشتکار آنها را از دیگر اهداف مشاوره آموزشی – شغلی برشمرد .

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان رهگیری اشتغال را بررسی وضعیت اشتغال مهارت آموختگان در بازه های زمانی معینی پس از اتمام دوره آموزشی عنوان کرد و افزود : در این بررسی موارد مختلفی از قبیل نرخ اشتغال مهارت آموختگان ، بررسی فاصله زمانی میان تکمیل مهارت آموزی و کاریابی ، تحقیق در مورد تأثیر مهارت آموزی در سطح در آمد افراد ، ارتباط مهارت با شغل و رضایت کارفرمایان از عملکرد مهارت آموختگان مورد توجه قرار می گیرد .

کارگر خاطر نشان کرد : رهگیری وضعیت اشتغال مهارت آموختگان به منظور آنالیز وضعیت کمی و کیفی اشتغال مهارت آموختگان دوره های آموزشی ،  دعوت از بیکاران جهت شرکت در دوره های آمادگی شغلی و ارتقاء مهارت و شناخت مهارت آموختگان کارآفرین صورت می گیرد .

وی از رهگیری اشتغال یک هزار و 400 مهارت آموخته در استان یزد خبر داد و افزود : 49 در صد این افراد غیر کارجو ، 42 در صد قبلا شاغل و اشتغال یافته جدید و 9 در صد نیز کارجو بوده اند .

بیش از 48 هزار گواهینامه مهارت در سال 90 صادر شد

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان یزد با اعلام این خبر اظهار کرد : در سال گذشته 80 هزار و 594 نفر در دوره های مهارت آموزی شرکت داشتند که از این تعداد برای 48 هزار و 765 مهارت آموخته گواهینامه مهارت در بخش های مختلف صادر شد .

حبیب الله کارگر ادامه داد : 12 هزار و 909 گواهینامه برای قالیبافات در راستای حمایت از این قشر و در جهت ارتقاء سطح کیفی مهارت آنها صادر گردید .

وی با بیان این که در بخش صنعت ساختمان نیز 10 هزار و 338 کارت مهارت در 16 رشته برای کارگران ساختمانی صادر شده گفت : ارائه كارت مهارت به فعالان بخش ساختمان ، در راستاي طرح آموزش و شناسايي كارگران بخش ساختمان ، از طريق بخش خصوصي با هدف جايگزيني ديدگاه نوين ساختمان سازي به جاي ديدگاه سنتي صورت مي گيرد .

وی متذکر شد : ازابتدای سال جاری تمدید کارت مهارت کارگران ساختمانی توسط اداره کل آموزش فنی و حرفه ای انجام می گیرد و دیگر نیازی به مراجعه حضوری این افراد برای تمدید کارت مهارتشان نیست .