زمان : 26 Farvardin 1386 - 23:15
شناسه : 5612
بازدید : 3002
ارائه دستاوردهای پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزدبه مناسبت روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی ارائه دستاوردهای پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزدبه مناسبت روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی
ارائه دستاوردهای پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزدبه مناسبت روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی
                           
 
با توجه به فرارسیدن روز جهانی بناها و محوطه ها در 29 فروردین و اهمیت برنامه ریزی در برگزاری هر چه با شکوهتر برنامه های مرتبط با موضوع حفاظت، مرمت و معرفی بناها و محوطه های تاریخی کشور، پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد نیز برنامه های خود را تحت عنوان«ارایه دستاوردهای پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد» از 25 تا 31 فروردین ماه 1386، بدین ترتیب اعلام می دارد.
لیست برنامه های پیشنهادی روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی در پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد
 
ردیف
عنوان برنامه
زمان برگزاری
مکان برگزاری
1
برگزاری نمایشگاهی(در قالب عکس ، پوستر، گزارش و کتب منتشر شده) از فعالیت ها و دستاوردهای پایگاه
25/1/86
خانه شکوهی
2
بازدید از دستاوردهای واحد مردم شناسی
( دست بافت های سنتی یزد و... آیین های زرتشتیان)
26/1/86
خانه شکوهی و بافت تاریخی
3
بازدید از فعالیت ها و کارگاه های فعال  واحد باستان شناسی
27/1/86
خانه شکوهی  و بافت تاریخی
4
بازدید از فعالیت ها و پژوهش های انجام شده در واحد تحقیقات و کنترل عوامل بیولوژیک آسیب رسان به بناهای تاریخی شهر یزد
 
28/1/86
خانه شکوهی و بافت تاریخی
5
بازدید از پژوهش ها و کارگاه های فعال مرمت ابنیه
29/1/86
خانه شکوهی و بافت تاریخی
6
بازدید از پژوهش و کارگاه های فعال مرمت آثار
30/1/86
خانه شکوهی و بافت تاریخی
7
اختتامیه با پخش فیلم ملک یزدان
31/1/86
خانه شکوهی
 
 نشانی: یزد – خیابان امام - خیابان مسجد جامع- کوچه آب انبار وزیر- خانه شکوهی

پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد امروز میزبان پژوهشگران و علاقمندان گردید.

 

 

                                            

 

 با توجه به هفته بزرگداشت بناها و محوطه های تاریخی که از 25 لغایت 30 فروردین ماه در کلیه پایگاههای کشور برگزار می گردد پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد نیز کلیه دستاوردها و پژوهشهای انجام شده خود را در معرض دید علاقمندان قرار خواهد داد.

 

 

 

سركارخانم مهندس الوندیان مسئول برپایی برنامه های هفته بزرگداشت بناها و محوطه های تاریخی ضمن مصاحبه با واحد مرکزی خبر صدا و سیما گفت: پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد از سال 1377 با هدف صیانت، حفاظت و شناسایی ارزشهای فرهنگی و ملی استان یزد واقع در خانه شکوهی که در قلب بافت تاریخی قرار دارد، شکل گرفت.

 

وی در ادامه افزود: در اولین روز از هفته بزرگداشت بناها و محوطه های تاریخی ، نمایشگاهی از کلیه فعالیتها و دستاوردهای واحد مستقر در پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد با ارائه پوستر و آثار انتشار یافته در محل این پایگاه جهت بازدید علاقمندان قرار خواهند گرفت.

 

لازم به ذکر است کلیه پوسترهای ارائه شده در این نمایشگاه فعالیتهای هر واحد را به نمایش می گذارد. با توجه به اینکه پژوهشهای انجام گرفته در قالب مقاله و کتب انتشار یافته و یا در حال چاپ نیز در معرض بازدید علاقمندان قرار می گیرد، جهت اطلاعات بیشتر و توضیحات تخصصی، کارشناسان هر واحد آماده پاسخگویی به بازدیدکنندگان می باشند.

 

 

 

                                    

برنامه دومین روز از هفته بزرگداشت بناه هاومحوطه های تاریخی بازدید ازدستاوردهای واحد مردم شناسی پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد

 

                                           

 

واحد مردم شناسی پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد در دومین روز از هفته بزرگداشت بناها و محوطه های تاریخی پاسخگوی جمعی از علاقمندان بود.

 در این روز کارشناسان واحد مردم شناسی به معرفی هنر- صنعت نساجی سنتی یزد که در حال مسنوخ شدن است و همچنین به معرفی هنروران نساج برجسته یزدی پرداخت، در ادامه بازدید از چند کارگاه نساجی سنتی شامل کارگاههای دارایی بافی و ترمه بافی خجسته، کارگاه احرامی بافی قدیر زاده صورت گرفت، در این بازدید اطلاعاتی در مورد دستگاههای بافندگی، مواد به کار رفته، بافت، نقش و ... توسط نساجان و کارشناسان مردم شناسی به علاقمندان ارائه گردید.

 

از دیگر کارهای صورت گرفته در این روز نمایش فیلمی از مراسم جشن سده و زیارتگاههای زرتشتیان بود که این فیلم بخشی از آیینها و آداب و سنن زرتشتیان به تصویر می کشید.

 

 در پایان گروهی از علاقمندان به فرهنگ ایرانیان باستان از آتشکده زرتشتیان بازدید به عمل آوردند.

 

                                                  يزدفردا