زمان : 19 Farvardin 1386 - 22:45
شناسه : 5572
بازدید : 659
دو فوريت لايحه مقاوم سازي مدارس به تصويب رسيد دو فوريت لايحه مقاوم سازي مدارس به تصويب رسيد
دو فوريت لايحه مقاوم سازي مدارس به تصويب رسيد
در نخستين روز برگزاري جلسه مجلس شوراي اسلامي در سال 86، صدور مجوز احداث بنا براي فضاهاي آموزشي به راي گذاشته شد كه با 165 راي از 229 نماينده حاضر به تصويب رسيد. 

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني روز يكشنبه 19 فروردين به دو فوريت لايحه مقاوم‌سازي مدارس راي دادند.

نمايندگان در اين لايحه خواستار معافيت مالياتي براي مقاوم سازي و نوسازي مدارس و سرعت در صدور پروانه ساختمان شدند.

محمود فرشيدي وزير آموزش و پرورش، در دفاع از لايحه دوفوريتي پرداخت عوارض براي ساخت مدارس گفت: «طبق ماده 100 شهرداري، پيش از هر اقدام بايد پروانه ساختماني براي پرداخت عوارض بگيريم. در چنين شرايطي بعضي از شهرداي‌ها نسبت به موقعيت مدرسه و ارزش‌ آن توجهي نكرده و همانطور كه براي ساختمان تجاري عوارض تعيين مي‌كند براي مدارس نيز عوارض دارند و اين موضوع در مورد مقاوم سازي مدارس براي آموزش و پرورش شكل ايجاده كرده است.»

به گفته فرشيدي در تهران در طول يك سال گذشته تنها يك پروانه ساخت گرفته شد آن هم با تعهد كه پرداخت عوارض در طول يك سال پرداخت شود.

براين اساس وزير آموزش و پرورش خواست كه اين وزارتخانه به روال پيش از سال 82 برگردد و از پرداخت عوارض و لوزم كسب پروانه‌ ساختماني معطوف شود.

محمد حسين استكي، نماينده اصفهان، در مخالف گفت: «شهرداري‌ها مسوول تعيين نقشه شهري هستند و هزينه‌اي كه از مردم گرفته مي‌شود صرف خود شهر مي‌شود و از سوي هر ساخت و سازي بايد طبق نقشه و طرح‌هاي شهري انجام مي‌شود حال اگر هر ارگاني را بخواهيم از اين قضيه مشتثني كنيم يعني مجاز است هر طور كه صلاح مي‌دانند به هر شكلي ساخت و ساز كند و اين خلاف نقشه‌كشي شهري است.»

وي گفت: «در مورد عوارض هم مدارس دولتي كه مبتني بر بودجه دولتي هستند چرا اين عوارض را به اين صورت كه يارانه آموزش و پرورش به شهرداري‌ها است نگاه مي‌كنيم چرا ميخواهيم كه عوارض را به شهرداري‌ها ندهيم . عوارضي كه در آمدش براي شهر مصرف مي‌شود.»

موافقت حداد عادل با اين لايحه با استناد به اينكه تاكنون آموزش و پرورش از حمايت مناسب مجلس برخوردار بوده تاثير قابل توجهي بر راي آوردن اين طرح دو فوريتي داشت.

وي در دفاع از لايحه دولت هم گفت: «اقدام مجلس براي نوسازي مدارس قابل توجه بود. »

حداد عادل از نمايندگان خواست كه كار خير قبلي را با يك قدم خوب ديگر به اتمام برسانيد.

رئيس مجلس مدعي شد كه خواهان مغايرت با ضوابط شهرداري نيستند بلكه خواستار عوارض و سرعت بخشي در كسب صدور پروانه ساخت به خاطر مطابقت سازه با طرح‌هاي تفصيلي و راهبردي شهرها هستند.

كاظم دلخوش، نماينده صومعه سرا هم در موافقت طرح به صحبت‌هاي حداد عادل اشاره كرد و از مجلسي‌ها خواست به فكر ساخت و نوسازي مدارس باشند.

پس از راي آوردن دوفوريت هم حداد عادل از راي دادن نمايندگان به لايحه دو فوريت دولت قدرداني كرد.

پس از اظهارات موافق و مخالف دو فوريت لايحه «صدور مجوز احداث بنا براي فضاهاي آموزشي» به راي گذاشته شد كه با 165 راي از 229 نماينده حاضر به تصويب رسيد.