زمان : 21 Mordad 1391 - 00:00
شناسه : 55632
بازدید : 4377
تلاش براي رفع تبعيض‌هاي ناروا در جامعه تلاش براي رفع تبعيض‌هاي ناروا در جامعه رضا سلطان زاده مدیرمسئول هفته نامه آیینه یزد

رضا سلطان زاده
مدیرمسئول هفته نامه آیینه یزد

فرهنگياني كه قبل از سال 79 بازنشسته شدند پاداش آخر خدمت به آنها تعلق نگرفت بعد از سالها و به دنبال پي‌گيري‌هاي متعدد و درخواست‌هاي مكرر معادل همان مبلغ آن هم در چند نوبت و طي چند سال و هر بار درصدي از طلب به آن عده پرداخت گرديد و اين امر تبعيض آشكار بود كه بدون رعايت انصاف و برقراري عدالت به ضرر بازنشستگان سراسر كشور منجر گشت.

جامعه كارگزاران دولت در چند سال اخير همانند گذشته شاهد اين گونه دستورالعمل‌ها و روش‌هاي بحث برانگيز و تبعيض آميز بوده است. در ايام ماه مبارك رمضان ساعت كار كارمندان تقليل مي‌يابد در حالي كه كارگران از چنين امتيازي محروم هستند.

گرچه كم كردن ساعت كاركارگران عواقب و مشكلاتي در امر توليد و صنعت ايجاد مي‌كند اما بحث تبعيض و تفاوتي است كه بين مردم به وجود مي‌آيد و سبب ناراحتي و نگراني قشر عظيمي از جامعه مي‌شود!!

-اخيراً سبد كالاي ماه رمضان براي كارمندان در نظر گرفته شد در حاليكه كارگران و بازنشستگان مستثني شدند.

- بيمه طلايي براي فرهنگيان اختصاص يافت كه كاري ارزنده و شايسته و به نفع معلمان بود. بعد از تقاضاهاي فراوان و تبليغاتي كه در اين بخش صورت گرفت فقط يكي دوماه بازنشستگان توانستند از بيمه طلايي استفاده كنند و موضوع منتفي شد.

-كلاس‌هايي را مي‌بينيم كه 40 تا 45 نفر دانش آموز در آن نشسته و تحصيل مي‌كنند، چه بسا عده‌اي از آنان از جهت بهداشت و غذا و لباس مناسب و وسايل تحصيلي ابتدايي محروم هستند در حاليكه بعضي از خانواده‌ها علاوه بر هزينه‌هاي گزافي كه براي تحصيل فرزندانشان پرداخت مي‌كنند، در بيشتر دروس معلم سر خانه دارند و به دنبال به دست آوردن توفيقاتي در آزمون‌ها و كنكورها عده‌اي هم كه بايد وقت خود را صرف از بين بردن تبعيض‌هاي آموزشي غير قابل قبول بنمايند به دنبال آنها راه مي‌افتند و در صف «به به گويان» قرار مي‌گيرند و گاه علم و كتل هم براي خوش آمد گويي ديگران بدوش مي‌كشند.

- در گوشه‌اي از شهر فراوان هستند خانواده‌هايي كه براي رفتن به خانه اقوام وخويشان و يا انجام كارهاي روزانه، پدر، ‌همسر، فرزندان يعني چهار، پنج نفر سوار بر يك موتور سيكلت در كوچه و خيابان در حال عبور و مرور هستند. اما بسياري از نوجوانان دختر و پسر كه براي رفتن به مدرسه، ‌كلاس‌هاي خصوصي، تفريح و ديدن اقوام از بهترين ماشين‌هاي سواري كه براي انان خريداري شده استفاده مي‌كنند و گاهي هم عده‌اي‌سوار بر وسيله نقليه‌اي مي‌شوند كه از بيت‌المال تهيه شده است.

-كم نيستند كودكاني كه براي خوردن يك ساندويج آه مي‌كشند وزياد هستند فرزنداني كه در دفترچه‌هاي سپرده آنان مبالغ قابل توجهي پس انداز شده و احياناً سند ويلا و آپارتمان هم به نام آنان انتقال داده شده است.

«در اسلام همه مردم بايد بدون تبعيض مشمول عدالت و انصاف قرار بگيرند و هيچ گونه تبعيض ميان زمامداران و نزديكانشان با ديگر مردم نبايد به وجود آيد.. ... از نظر اقتصادي همه مردم بايد از معيشت عادلانه برخوردار شوند و در شايستگي صرف بودجه‌هاي بيت‌المال كه يكي از مهمترين آنها ماليات است تفاوتي ندارند.. ... در آن امور كه همه مردم با يكديگر مساوي هستند نبايد ترجيح و اولويتي به فردي يا گروهي خاص در نظر گرفته شود.» 1

در هر شهر و دياري الگوهاي فراواني بوده‌اند كه شرح و توضيح زندگي آنان مي‌تواند سرمشقي براي مردم و جوانان باشد مشروط برآنكه دولتمردان و مسئولاني كه در سمت‌هاي مختلف در جامعه انجام وظيفه مي‌كنند و تجار و بازرگانان در حد توان نيز آن گونه زندگي كنند. در دارالعباده يزد زندگي و مردم دوستي و همدلي افرادي چون آيت ا... فقيه خراساني، شيخ حسن كرباسي، ‌آيت ا... حاج شيخ جلال آيت‌اللهي و بازاريهاي دلسوز و متعهد و معروف كه ذكر خير آنان در كتابها و حتي سينه به سينه نقل شده است مورد بازخواني قرار بگيرد و الگويي براي ديگران باشد.

«در تعليمات ديني آمده است كه در حركتهاي انسان سازانه، ‌بيشترين توجه خويش را به نسل جوان معطوف داريد، چه اينكه جوانان قابل ساخته شدند و قلب آنان حساس و پذيرنده است، از چيزهاي ديگرخالي است و شما مي‌توانيد بذر حقايق و تعاليم والا را در آن بيفشانيد، بيشترين كار را درباره جوانان انجام دهيد و اين هدف جز با تصحيح شكل زندگي ‌و سالمسازي روابط اقتصادي، هرگز امكان پذير نيست و تا اين مساله اصلي (كه از اهداف عمده و اساسي پيامبران است، ‌و ما مدعي هستيم كه جامعه و نظام ما جامعه و نظام انبيايي و ديني است)، توجهي در خور نشود و به سطح عمل در نيايد، سخنراني‌ها، خطبه‌ها، سمينارها، وعظها، فلسفه‌ها (‌پندها)، درس‌هاي اخلاق و.. .. هيچكدام كارساز نيست، بلكه مي‌توان گفت اتلاف وقت است، و مايه از دست دادن فرصت، و تضعيف توانايي‌هاي دين، و گذاشتن مسائل غير اصلي در جاي مسائل اصلي.» 2

نگارنده به ذكر گوشه‌اي از آنچه شاهد آن بوده است مي‌پردازد توضيح بيشتر در فرصتي و مقاله‌اي ديگر.

وقتي مردم يزد مي‌ديدند شهيد آيت ا... صدوقي پياده از محل زندگي خود از محله «سهل بن علي» به سوي مسجد حظيره راه مي‌افتاد و در چهار راه امير چقماق سينه خود را در برابر سربازان و نيروهاي مسلح رژيم شاه سپر مي‌كرد و بعد بالاي منبر در كنار ژاندارمري و روبروي فرمانداري و استانداري سخنراني ‌مي‌نمود و جنايت‌هاي دستگاه حاكمه را برملا مي‌ساخت با يك اشاره و چند سطر اعلاميه‌ي آن روحاني والا مقام دهها هزار نفر در خيابان امام(ره) و يا ديگر مسيرها جمع مي‌شدند، گوش به فرمانش بودند و اوامر و نواهيش را از دل و جان مي‌پذيرفتند زيرا اميدها و خواستها و نيازهاي خويش را در او متبلور مي‌ديدند.

پيش از پيروزي انقلاب اسلامي گروهي از فرهنگيان يزد به مدت 25 روز در محل اداره كل آموزش و پرورش متحصن شده بودند و خواست آنها از جمله برپايي حكومت اسلامي و آزادي زندانيان سياسي بود. در آن دوره خانواده‌ها به سختي نفت تهيه مي‌كردند. افرادي به نويسنده اين سطور مراجعه و درخواست مي‌نمودند آدرس فرهنگيان متحصن را كه بيش از يكصد نفر بودند بگيرند و افتخاراً به منازلشان نفت ببرند تا مبادا زن و فرزندانشان در سرماي خشك پاييز و زمستان يزد به علت نداشتن سوخت متحمل سختي بشوند.

هنگامي كه مردم تصويرخانه و نحوه زندگي شهيد محمدعلي رجايي را در تلويزيون مي‌ديدند و مديران وزارتخانه‌ها شاهد رفت و آمد و ساده زيستي آن بزرگوار و اطرافيانش بودند ديگران هم به وي تأسي مي‌كردند.

مشاهده زندگي روحانيون و فعالان سياسي تبعيدي در شهرهاي مختلف در سال‌هاي قبل از انقلاب سبب بيداري و همراهي و همدلي مردم به ويژه جوانان مي‌شد. بنابراين تنها با سخنراني و با پند و نصيحت و يا صدور دستور و بخشنامه و اظهارنظر مجلسيان و مسئولان و صاحبان تريبون‌هاي رسمي و عمومي مشكلات حل نخواهد شد بلكه عمل به گفتار و عامل بودن به راهكارهاي ارائه شده به طور قطع مي‌تواند موثرتر و مفيدتر باشد.

 پي نوشت‌ها:

1- «حكمت اصول سياسي اسلام»، علامه محمد جعفري، صفحه 324- 325

2- «الحياه گزارشي از جلد سوم تا ششم»، صفحه 58 و 59