زمان : 18 Farvardin 1386 - 08:36
شناسه : 5544
بازدید : 1907
ملوانان بریتانیایی جزئیات بازداشت خود را تشریح کردند !!!! ملوانان بریتانیایی جزئیات بازداشت خود را تشریح کردند !!!!
ابتدا گزارش اين كنفرانس را از زبان بي بي سي بخوانيم !!
ملوانان بریتانیایی جزئیات بازداشت خود را تشریح کردند
 
ملوان بریتانیایی
ملوانان بریتانیایی پس از دوازده روز بازداشت در ایران به کشور خود بازگشتند
ملوانان بریتانیایی در اولین کنفرانس مطبوعاتی پس از آزادی با قرائت بیانیه ای به شرح ماجرای دستگیری خود در آبهای خلیج فارس پرداخته و گفته اند که بیشتر روزهای بازداشت در ایران را در انزوا و تحت فشار روانی بوده، به آنها چشمبند زده شده بوده و به تناوب بازجویی می شده اند.

شش تن از پانزده سرباز نیروی دریایی بریتانیا که پس از دوازده روز بازداشت در ایران آزاد شدند، بعد از ظهر جمعه ششم آوریل (هفدهم فروردین) در کنفرانسی مطبوعاتی در شهر چیونور استان دوون انگلستان شرکت کردند و بازداشت خود را 'غیرقانونی' خواندند.

در این بیانیه آمده است که نیروهای بریتانیایی به هنگام بازداشت در آبهای عراق بوده اند و در بازجویی ها به آنها گفته شده در صورت اعتراف به کشورشان بازگردانده می شوند و در غیر اینصورت ممکن است تا هفت سال به حبس محکوم شوند.

در عین حال یکی از ملوانان در پاسخ به خبرنگاران رفتار ایران را در مجموع 'انسانی' دانسته و گفت "با غذا، آب و حتی سیگار مورد نیاز، مشکلی نداشتیم، اما اجازه صحبت با یکدیگر را به ما نمی دادند."

فی ترنی، تنها زن حاضر در میان بازداشت شدگان که توجه رسانه ای زیادی را به خود جلب کرد، در این کنفرانس مطبوعاتی حاضر نبود.

به گفته سخنگویان حاضر در این کنفرانس فی ترنی از همان ابتدای بازداشت از دیگران جدا شده بوده است.

شرح ماجرای بازداشت

ملوانان بریتانیایی در شرح ماجرای بازداشت خود گفته اند که نیروهای ایرانی پرشمار تر و با سلاح های سنگین تر از آنها بوده اند و تشخیص دادند که در صورت مقاومت "درگیری جدی با پیامدهای استراتژیک رخ خواهد داد."

در متنی که یکی از ملوانان به نمایندگی از همه بازداشت شدگان قرائت کرد، آمده است که پس از بازداشت و انتقال به خاک ایران چشمانشان بسته شده و روز بعد به تهران منتقل شده اند.

مقامات بریتانیایی تاکید داشته اند که این پانزده نفر در داخل مرز آبی عراق بازداشت شدند اما جمهوری اسلامی آنان را به ورود غیرمجاز به آب های سرزمینی ایران متهم کرد.

روز گذشته تلویزیون ایران به نقل از مشاور ارشد رهبر جمهوری اسلامی در امور خارجی گفته بود که بریتانیا به خاطر تعرض به آب های حریم ایران از تهران عذرخواهی کرده است.

این درحالی است که تونی بلر، نخست وزیر بریتانیا وجود هر گونه معامله، چانه زنی یا توافقی در حاشیه برای تضمین آزادی 15 خدمه نیروی دریایی بریتانیا را که ایران بازداشت کرده بود، رد کرده است.

اما به گفته خبرنگاران بی بی سی دیپلمات های بریتانیایی می گویند چنین نامه ای وجود ندارد و اصرار می ورزند که هرگونه تماس کتبی به تبادل یادداشت های دیپلماتیک و به چند روز پیش از آن مربوط می شود.

واکنش آمریکا

در پی اظهارات خدمه آزاد شده نیروی دریایی بریتانیا، آمریکا آنچه "رفتار بد" ایران با این ملوانان خوانده را محکوم کرده است.

کاخ سفید گفت برخورد ایران با این ملوانان نامناسب بوده و این بسیار تاسف آور است. دولت آمریکا در چریان دستگیری ملوانان بریتانیایی ضمن ابراز پشتیبانی از دولت تونی بلر در این مجادله سعی کرد فاصله خود را از حادثه حفظ کند و اجازه دهد لندن بطور مستقیم این موضوع را با تهران حل و فصل نماید.

گوردون جاندرو سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید اظهارات ملوانان بریتانیایی را "مایه تاسف و بسیار ناراحت کننده" خوانده است.

وی افزود: "اگر آنچه آنها گفتند صحت داشته باشد و من دلیلی ندارم که غیر از این فکر کنم، رفتار و برخوردی که با آنها شده نامناسب بنظر می رسد."

گوردون جاندرو که در کرافورد مزرعه شخصی جورج بوش رئیس جمهور امریکا در تگزاس سخن می گفت افزود: "دولت بریتانیا تحقیقات کاملی در مورد این قضیه انجام خواهد داد."

جورج بوش که برای تعطیلات عید پاک در مزرعه شخصی خود بسر می برد روز پنجشنبه طی تماسی ویدئویی با تونی بلر نخست وزیر بریتانیا به مدت یک ساعت گفتگو کرد.

گوردون جاندرو که با خبرنگاران صحبت می کرد تلاش کرد از اظهارات اخیر مایکل مولن، فرمانده عملیات دریایی آمریکا درباره برخورد با نظامیان ایران در خلیج فارس، فاصله بگیرد.

مایکل مولن در گفتگو با سی ان ان گفته بود بر خلاف ملوانان بریتانیایی، ملوانان آمریکایی در شرایط مشابه اجازه نمی دهند که دستگیر شوند بلکه از خود دفاع می کنند و با ایرانیان می جنگند.

اما گوردون جاندرو در پاسخ به این سوال که آیا ملوانان آمریکایی چنین دستوری دارند گفت تنها چیزی که می تواند بگوید این است که همانطور که پرزیدنت بوش گفته آمریکا بدنبال رویارویی با ایران نیست.

وی افزود آمریکا و بقیه جامعه جهانی بدنبال پذیرش قطعنامه های شورای امنیت از سوی ایران برای توقف غنی سازی اورانیم است.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت این رویکرد دیپلماتیک چند جانبه ای است که آمریکا در حال حاضر بکار گرفته است.

 گزارش انتخاب از اين كنفرانس خبري
کنفرانس خبری نظامیان آزاد شده انگلیسی: تحت فشار ایرانیان، مجبور به پوشیدن پيژامه‌ بودیم!
نمايندگان‌ پانزده‌ نظامي‌ انگليسي‌ که‌ در ابهاي‌ ايران‌ بازداشت‌ شده‌ بودند در کنفرانس‌ خبري‌ با خواندن‌ مطالبي‌ مکتوب‌ گفته‌ هاي‌ خود را در ايران‌ مبني‌ بر ورود غيرقانوني‌ به‌ ابهاي‌ سرزميني‌ ايران‌ انکار کردند‌.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «انتخاب» از لندن، شش‌ تن‌ از اين‌ نظاميان‌ انگليسي‌ که‌ در اين‌ کنفرانس‌ خبري‌ شرکت‌ داشتند فقط از روي‌ کاغذ مطالب‌ ديکته‌ شده‌ به‌ انها از سوي‌ مقامات‌ انگليسي‌ را مي‌ خواندند.

شبکه‌ بي‌ بي‌ سي‌ در حالي‌ که‌ در نيمي‌ از صفحه‌ خود نظامي‌ انگليسي‌ را هنگام‌ اعترافاتش‌ در ايران‌ به‌ ورود به‌ ابهاي‌ سرزميني‌ ايران‌ پخش‌ مي‌ کرد‌ در نيمه‌ ديگر صفحه‌ خود اين‌ نظامي‌ را هنگام‌ قرائت‌ متني‌ مکتوب‌ در انگليس‌ نشان‌ داد که‌ مي‌ گفت‌ ما هنگام‌ بازداشت‌ در ابهاي‌ سرزميني‌ عراق‌ بوديم.‌‌

این در حالی ست که شبکه خبری اسکای در مصاحبه ای با کاپیتان کریس ایر از وي پرسيد كه شما چه مي كرديد؟ كريس اير صریحا ماموریت خود در آبهای خلیج فارس را جاسوسی از ایران اعلام کرد .

يکي‌ از نظاميان‌ انگليسي‌ ازاد شده‌ تصريح‌ کرد ،رفتار ايراني‌ ها با ما انساني‌ بود‌.

يکي‌ ديگر از اين‌ نظاميان‌ انگليسي‌ ادعا کرد، بازداشت‌ ما غيرقانوني‌ و ناخوشايند بود‌

وي‌ گفت،‌ نيروهاي‌ ايراني‌ با سلاح‌ بالاي‌ سر ما حاضر شدند و براي‌ پرهيز از درگيري‌ خشونت‌ اميز ما چاره‌ اي‌ جز تسليم‌ شدن‌ نداشتيم.‌‌

کريس‌ اير در پاسخ‌ به‌ اين‌ سئوال‌ خبرنگاران‌ که‌ چرا در برابر نيروهاي‌ ايراني‌ از خود واکنش‌ نشان‌ نداده‌ و تسليم‌ شديد گفت،‌ ما توسط يک‌ فروند هلي‌ کوپتر پشتيباني‌ مي‌ شديم‌ و نيروهاي‌ ايراني‌ که‌ به‌ خوبي‌ مجهز بودند خيلي‌ سريع ما را محاصره‌ کردند.‌

وي‌ افزود‌: ‌ تجهيزات‌ و امکانات‌ ما محدود بود و در نخستين‌ دقايق‌ متوجه‌ شديم‌ که‌ اگر مقابله‌ کنيم‌ ممکن‌ است‌ شرايط وخيم‌ شود و اگر چنين‌ مي‌ کرديم‌ الان‌ اينجا نبوديم‌‌ به‌ همين‌ دليل‌ تصميم‌ گرفتيم‌ تسليم‌ شويم‌ و فکر مي‌ کنيم‌ اين‌ تصميم‌ درستي‌ بود‌

فليکس‌ کارمن‌ فرمانده‌ نظامياني‌ که‌ در ايران‌ در بازداشت‌ بودند در پاسخ‌ به‌ اين‌ سوال‌ که‌ چرا ناو انگليسي‌ اچ‌ ام‌ اس‌ کورنول‌ از شما حمايت‌ نکرد گفت،‌ اين‌ ناو براي‌ ماموريتهاي‌ ديگر در انجا حضور داشت‌ و از نظر فيزيکي‌ نيز نمي‌ توانست‌ به‌ منطقه‌ اي‌ که‌ ما در ان‌ گرفتار بوديم‌ نزديک‌ شود زيرا عمق‌ دريا در منطقه‌ اي‌ که‌ ما حضور داشتيم‌ کم‌ بود‌


بیاینه نظامیان انگلیسی

پانزده‌ نظامي‌ ازاد شده‌ انگليسي‌ که‌ بيست‌ و سوم‌ مارس‌ در شمال‌ خليج‌ فارس‌ بدست‌ نيروهاي‌ ايران‌ دستگير شدند با صدور بيانيه‌ ای ادعا کردند، مجبور شده‌ اند لباس‌ هاي‌ خود را دراورند و پيژامه‌ بپوشند‌.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «انتخاب» از لندن، اين‌ نظاميان‌ در بيانيه‌ خود گفتند، در سلول‌ هاي‌ سنگي‌ تقريبا هشت‌ فوت‌ در شش‌ فوت‌ نگهداري‌ شده‌ اند و بر روي‌ چند پتو که‌ بر روي‌ هم‌ قرار داده‌ شده‌ بود خوابيده‌ اند.

اين‌ نظاميان‌ افزودند که‌ همگي‌ جدا از هم‌ نگهداري‌ شدند.

اين‌ نظاميان‌ تاکيد کردند ، در اب‌ هاي‌ عراق‌ دستگير شده‌ اند و به‌ اتهامات‌ در اين‌ باره‌ که‌ نبايد به‌ اساني‌ تسليم‌ مي‌ شدند پاسخ‌ دادند‌.

کاپيتان‌ کريس‌ اير گفت،‌ اگر ما مقاومت‌ کرده‌ بوديم‌ ‌درگيري‌ گسترده‌ اي‌ اتفاق‌ مي‌ افتاد که‌ ما برنده‌ ان‌ نبوديم‌ و درگيري‌ تاثير راهبردي‌ مهمي‌ داشت‌‌.

سروان‌ فيليکس‌ کارمن‌ در کنفرانس‌ خبري‌ گفت‌ به‌ طور روشن‌ مي‌ توانم‌ بگويم‌ که‌ ما يک‌ و هفت‌ دهم‌ مايل‌ دريايي‌ از اب‌ هاي‌ ايران‌ فاصله‌ داشتيم.
‌‌
يک‌ سخنگوي‌ وزارت‌ امور خارجه‌ انگليس‌ در پاسخ‌ به‌ پرسشي‌ درباره‌ دولت‌ انگليس‌ گفت‌ سخنان‌ اين‌ گروه‌ خود گويا است‌ و ما به‌ دقت‌ اين‌ سخنان‌ را بررسي‌ مي‌ کنيم‌‌.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
 
نظاميان‌ انگليسي‌ اعترافات‌ خود در ايران‌ را انکار کردند