زمان : 16 Mordad 1391 - 22:30
شناسه : 55397
بازدید : 2999
 محیط های جذاب برای کشف و جستجو برای کودکان فراهم کنید كارشناس مسوول بهداشت روان مركز بهداشت استان يزد محیط های جذاب برای کشف و جستجو برای کودکان فراهم کنید عزت نفس كودكان در محيط هاي حمايت كننده و مثبت تقويت مي شود

یزدفردا، منیره زارع زاده خبرنگار بهداشت و درمان/  كارشناس مسوول بهداشت روان مركز بهداشت استان يزد گفت: كودكان نيازمند محيطي جذاب هستند به طوري كه لازم است فرصت هاي لازم را براي جستجو، كشف، تجربه و رشد مهارتهاي آنها فراهم آورد. خانه اي كه پر از اشياي جالب باشد، كنجكاوي، رشد زبان و توانايي هاي هوشي كودك را تحريك خواهد كرد.
 

فاطمه زارع  در گفت‌وگو با خبرنگار یزدفردا، گفت: فراهم كردن يك محيط امن براي كودكان كم سن موجب آرامش بيشتر والدين در زمينه تربيت فرزندان و جلوگيري از رفتارهاي نادرست مي شود.

وي افزود: نيازي نيست والدين در هر لحظه و در همه بازيها و فعاليت هاي كودك شركت كنند ولي لازم است هر زماني كه كودك به كمك، مراقبت يا توجه والدين نياز دارد، در دسترس او باشند. وقتي كودك نزد والدين مي آيد در صورت امكان كاري را كه انجام مي دهند كنار گذاشته و زماني را با او بگذرانند چرا كه عزت نفس كودكان در محيطهاي حمايت كننده و مثبت تقويت مي شود. در بعضي فعاليت هاي متناسب با سن، به كودك اتكاء به نفس و مهارت در برنامه ريزي را مي آموزد.

 

وي گفت: در يك محيط امن كودك مي تواند با حداقل خطر و با علاقه زياد به بازي و فعاليت بپردازد. همچنين بايد سعي شود محيطي كه كودك در آن به سر مي برد به دور از عوامل خطرساز باشد. دور كردن مواد سمي مانند وايتكس، نفت و بنزين از محل بازي و زندگي كودك و در دسترس نبودن داروها و مواد مضر ديگر ضروري است چراكه كودكان كنجكاو هستند و ممكن است براي ارضاء كنجكاوي خود با خوردن اين مواد به خود آسيب برسانندوي ادامه داد: والدين با فراهم ساختن محيط امن و سازنده به رشد عاطفي و پيشرفت و انگيزه يادگيري كودكان كمك خواهند كرد.

 

وي اضافه كرد: همچنين كودكان نيازمند محيطي جذاب هستند به طوري كه لازم است فرصت هاي لازم را براي جستجو، كشف، تجربه و رشد مهارتهاي آنها فراهم آورد. خانه اي كه پر از اشياي جالب باشد، كنجكاوي، رشد زبان و توانايي هاي هوشي كودك را تحريك خواهد كرد.