زمان : 08 Mordad 1391 - 00:56
شناسه : 54875
بازدید : 7096
طلسم مدیر غیربومی  شکست :پس از 44سال محیط زیست یزد  را یک یزدی اداره خواهد کرد طلسم مدیر غیربومی شکست :پس از 44سال محیط زیست یزد را یک یزدی اداره خواهد کرد اکبر همدانیان

یزدفردا "اکبر همدانیان :چندی پیش برآن شدیم تا تاریخچه ای از محیط زیست بنویسیم تا فراز و نشیب های طی شده را به یادگار بگذاریم . شاید در آینده انسان علاقمندی پیدا شد که خواهان چگونگی تشکیل محیط زیست استان یزد رااز بدو کانون شکار تا حال را بداند و لحظاتی را با گذشتگان این تشکیلات بگذراند  .

در مراحل اولیه توجهم به این نکته جلب شد که از سال 1347 که اداره شکاربانی ونظارت بر صید به جای کانون شکار شروع به فعالیت کرد تا کنون هیچ یک از روسا ومدیران کل های این تشکیلات  یزدی نبوده اند.

جواب این چرا را نمیدانم ؛ آیا شما خوانندگان عزیز میتوانید جواب این سوال را پیدا کنید ؟

اولین رییس اداره شکاربانی یزد، بهمن سرابی نژاد که از اهالی آذربایجان شرقی بوده است که جمعا با پرسنل تحت امرش  4 نفر بوده اند که فعالیت خود را دریزد آغاز کردند .

نا گفته نماندکه این تشکیلات اگرچه دولتی بوده ویکی از سازمانهای زیر نظر وزارت کشاورزی ومنابع طبیعی بوده است و از نظربودجه وتشکیلات فوق العاده ضعیف بود.علت آنرا در جای دیگر مفصلا شرح خواهیم داد.

45 سال گذشته محیط زیست استان یزد توسط 9 مدیر غیر بومی اداره شده است که به ترتیب می توان از  آقایان:

  1. سرابی نژاد اهل آذربایجان شرقی

  2.  کاووس امیر احمدی اهل آذربایجان

  3. فرهاد ورجاوند  اهل کردستان

  4. کاووس امیر احمدی  اهل آذربایجان انتصاب مجدد

  5. ابوالقاسم اعتصامی  اهل حومه تهران

  6. حمید رضا صمد زاده اهل کردستان

  7. محمد علی آشتیانی زرندی اهل کرمان

  8. سید حسام حسینی اهل ارسنجان

  9. صالحی  اهل  خراسان

  10. صفر زاده اهل کرمان

  11. حمید جلالوندی اهل اراک 

به عنوان مدیران 45 سال گذشته محیت زیست استان یزد نام برد .

متاسفانه ظرف مدت زمان 45 سالی که از راه اندازیمحیط زیست در استان یزد می گذرد حتی  یک نفر یزدی بعنوان مدیر منصوب نگردیده .یکی دو باری هم که قرار بوده  کارشناسان یزدی مسئولیت رابپذیرند دوستان نادانی که کار هزاران دشمن را به تنهایی انجام می دهند بدون آنکه بدانند عدم حضور مدیر بومی (البته نه آنکه تعبیر شود که مدیران غیر بومی ذلسوز نبوده اند  زحمت نکشیده باشند ) چه تاثیری  در دراز مدت بر استان خواهد گذاشت و هر بار تغییر چه اثرات منفی وتخریب های غیر قابل جبرانی بر جای خواهد گذاشت .وضعیت اسف بار مناطق حفاظت شده استان در حال حاظر دلیل محکمی بر این ادعا است .

آنانکه با شکارگاهها ومناطق سرو کار دارند میزان تخریب را درحد بحران تایید خواهند کرد. یزدیها انسانهای دلسوز و متعهد ی هستند  که برای یزد از دیر باز سرمایه گذاری کرده اند.

این حسن شهرت یزدی ها را مدیون آباء و اجدادمان هستیم و باید از آن پاسداری و حراست کنیم . آنها بودند که با صداقت و پشتکار و رفتار نیک ما را به ایرانیان و حتی جهانیان شناساندند.

اینک که استاندار گرانقدر یزد و سایر مسولین محترم این طلسم را شکستند تا با انتخاب یک نفر مدیر مجرب یزدی از انهدام بیشتر مناطق و مناظر و مرایای طبیعت پر رمز و راز یزد جلوگیری کنند مراتب سپاس و قدردانی خود را ابراز میداریم.

حسن انتصاب آقای مهندس سید حسین سادات موسوی را تبریک گفته و از درگاه ایزد منان برایشان آرزوی توفیق روز افزون در کلیه امور را داریم.

امید که سوء تعبیر نشود چرا که ما زحمات عزیزانی مثل امیراحمدی – ورجاوند – آشتیانی و سید حسام حسینی را نمیتوانیم نادیده انگاریم و نباید هم نادیده انگاشت .لیکن چه سود که با یک چشم بهم زدن ساخته ها ویران و انگیزه های کاری در مقابل ویرانی ها کشته خواهند شد.

طبیعت استان یزد که اینک وارث آنیم در طی چند سال اخیر بعلت تغییرات زود هنگام وحساب نشده بشدت آسیب دیده ونیازمند یک عزم ملی و کار طاقت فرساست که بتوان آنرا احیا نمود .باشد که جبران مافات کنیم وبا حمایت همه جانبه گامی در جهت بهسازی طبیعت استان یزد مهربانانه برداریم .

کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من

گر بخارد پشت من انگشت من

               خم   شود از بار منت پشت من               

همتی کن تا نخارم پشت خویش

                                     وارهم از منت انگشت خویش                                      

                              به امید فرداهای بهتر