زمان : 30 Tir 1391 - 19:02
شناسه : 54469
بازدید : 5716
توصیه یک متخصص طب سنتی به روزه داران ماه نور و سلامتی/ 1 توصیه یک متخصص طب سنتی به روزه داران توصیه یک متخصص طب سنتی به روزه داران: از بازکردن روزه با آب سرد به شدت بپرهیزید/ مصرف سبزی و میوه در رفع عطش موثراست/ روزه مواد زاید بدن را دفع می کند

یزدفرا، منیره زارع زاده خبرنگار بهداشت و درمان/ یک متخصص طب سنتی با تاکید بر این  که روزه داران از بازکردن روزه با آب سرد به شدت بپرهیزند گفت: بازکردن روزه با آب خیلی سرد آسیب شدیدی به معده و کبد رسانده و باعث ضعف و نقصان عملکرد دستگاه گوارش می شود.

 دکتر مجید امتیازی در گفت و گو با خبرنگار یزدفردا، در طول سال مواد زاید زیادی در سلول های بدن تجمع می یابند و روزه داری یکی از راهکارهای مهم ومفید در جهت دفع این مواد زائد می باشد. روزه داری هم برای اینکه بهترین و بیشترین اثر خود را در بعد مادی و معنوی داشته باشد تابع رعایت قوانین و مقررات خاصی می باشد.

وی ادامه داد: طبق روایت معتبر( العلم علمان، علم الابدان و علم الادیان) انسان باید از سلامت لازم و کافی هم در بعد روانی و هم جسمی برخوردار باشد تا قابلیت درک درست مفاهیم معنوی و الهی را داسته باشد. پس بر اساس این روایت داشتن سلامت روحی و روانی یکی از پایه های اصلی و مهم برای درک مبانی دینی است.

امتیازی افزود: یکی از این مبانی مذهبی روزه داری است که در دین مقدس اسلام و به طور ویژه در قرآن کریم به آن اشاره شده است. ماه مبارک و پرفضیلت رمضان تنها ماهی است که نام آن در کتاب مقدس مسلمانان یعنی قرآن ذکر شده است. طبق مبانی موجود کتب مقدس تورات، انجیل، زبور و صحف ابراهیم هم در این ماه مبارک نازل گردیده است.

این متخصص طب سنتی در ادامه تصریح کرد: در طب سنتی ایران هم که به عنوان یک مکتب کامل طبی از آن یاد می شود موارد زیادی به طور مستقیم و نیز مواردی قابل اجتهاد در مورد اصول حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری ها در فصل های مختلف کتب معالجاتی و درمانی از آن یاد شده است.

به گفته دکتر امتیازی راز ماندگاری هر چیزی در جهان تابع یک قانون کلی است و آن اخلاق و عقل سلیم است که این هر دو بنابر روایات موجود تابع شرط کلی ادب است. حضرت علی (ع) اسوه و نماد ادب در جهان موجود نقل می فرمایند: کل شیء یحتاج الی العقل و العقل یحتاج الی الادب.

راز ماندگاری طب سنتی ایران هم رعایت "اخلاق و ادب" است. در این مدت سعی می شود که به یاری صاحب این ماه مبارک اصول و دستوراتی را که متناسب با این ماه فرخنده است هر چند در جملاتی ساده و کوتاه در جهت آگاهی مردم و استفاده از دستورات و توصیه های بهداشتی و غذایی برای مخاطبین بیان شود.

وی با اشاره به روزه داری در فصل گرم سال اظهارداشت: از آنجا که هوای گرم تابستان و روزه داری موجب کاهش آب بدن و دهیدراته شدن بدن می گردد بنابراین روزه داران در فاصله افطار تا سحر به اندازه مایعات (شربت خاکشی، شربت تخم بالنگو ...) بنوشند و از مصرف مقدار کافی میوه و سبزیجات غافل نشوند چرا که سبزیجات و میوه ها به لحاظ دارا بودن فیبر باعث آزاد شدن تدریجی آب در طول روز شده و در رفع عطش کمک کننده هستند.

وی با تاکید بر این که روزه داران از بازکردن روزه با آب سرد به شدت بپرهیزند گفت: بازکردن روزه با آب خیلی سرد آسیب شدیدی به معده و کبد رسانده و در نتیجه دستگاه گوارش را ضعیف می کند.

این متخصص طب سنتی توصیه کرد: نوشیدن مایعات گرم اعم از چای یا آب جوش به همراه  یک شیرینی طبیعی مانند کشمش یا 1عدد خرما بهترین روش برای باز کردن روزه است.

وی همچنین توصیه کرد: روزه داران سعی کنند بعد از گذشت 1 ساعت از افطار یا در فاصله زمانی مناسب از خواب (2 ساعت) میوه مصرف کنند.

دکتر امتیازی تصریح کرد: همچنین برای جلوگیری از عطش در طول روز می توان از سبزیجات یا شربت خاکشیر( به همراه شکر و گلاب) هنگام سحر بهره برد.

وی یادآورشد: روزه داران در طول روز جهت کاهش عطش افشانه های آب به صورت بزنند و از رفتن در محیط های گرم و آفتاب شدید خودداری کنند.

رئیس دانشکده طب سنتی اردکان در پایان خطاب به روزه داران توصیه کرد: دوش آب ولرم در طول روز در رفع عطش کمک کننده است.