زمان : 24 Tir 1391 - 09:49
شناسه : 54257
بازدید : 4496
یاسر انصاری قدرت اراده انسان در جلوگیری از تخریب محیط زیست را به نمایش گذاشت تابش در مراسم سالگرد درگذشت مرحوم انصاری: یاسر انصاری قدرت اراده انسان در جلوگیری از تخریب محیط زیست را به نمایش گذاشت باید حس بد بینی نسبت به سازمان های مردم نهاد از ذهن برخی مسئولان پاک شود فعالیت مردم در قالب سازمان‌های مردم نهاد، عین خیر و برکت برای نظام است جامعه تک صدایی محکوم به زوال و شکست است مجموعه حاکمیت باید نگاه مهربانانه‌تری به محیط زیست کشور داشته باشند

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به سقوط 36پله‌ای ایران در شاخص جهانی عملکرد زیست محیطی در سال جاری میلادی و قرار گرفتن در رتبه114 کشور دنیا در این زمینه تاکید کرد:« مجموعه حاکمیت و خصوصا دولت باید نگاه مهربانانه‌تری به طبیعت و محیط زیست کشور داشته باشند و مردم هم باید نسبت به این موضوع احساس مسئولیت و تکلیف کنند.»

دکتر محمدرضا تابش  در مراسم سالگرد در گذشت مهندس یاسر انصاری از فعالان برجسته زیست محیطی کشور که در  تالار شهرداری منطقه 2 برگزار شد، با اشاره به فعالیت‌های رسانه‌ای و اجتماعی این فعال محیط زیست گفت:« انصاری  قدرت اراده انسان و نقش تاثیر گذار تشکل های مردمی در جلوگیری از تخریب محیط زیست را که منجر به تعطیل برخی پروژه های مخرب زیست محیطی در جنگل گلستان ،پارک ملی کویر،جنگل ابر شاهرود،پناهگاه حیات وحش میانکاله و تالاب بین المللی انزلی شد را به نمایش گذاشت.»

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه «نهادهای غیر دولتی به جامعه تنوع و تکثر و ثبات می بخشند و اصلاح و تصحیح به همراه می آورند و میان دولت و ملت پل های ارتباطی منطقی برقرار می کنند»، اظهار داشت:« باید این حس بد بینی نسبت به سازمان های مردم نهاد از ذهن برخی مسئولان و تصمیم گیران پاک شود و به مردم و اقشار مختلف و گروه های تخصصی میدان فعالیت گسترده و تاثیرگذار در عرصه های مختلف در چارچوب موازین قانونی داده شود و مورد حمایت قانونی قرار گیرند و امنیت همه جانبه آنها تامین و تضمین گردد.»

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی افزود:« باید به مردم میدان داد تا در قالب سازمانهای مردم نهاد فعالیت های تخصصی و صنفی و حمایتی خویش را سامان دهند . این عین خیر و برکت برای نظام و کشور است.»

وی با بیان اینکه «جامعه‌ای که تنها یک سلیقه در آن حاکم باشد؛جامعه مرده‌ای است»، تصریح کرد:« جامعه تک صدایی محکوم به زوال و شکست است.تکثر؛تنوع ،وجود سلایق مختلف حتی اختلاف (چارچوب دار) در عرصه حیات سیاسی یک نعمت است.»

متن کامل سخنرانی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در این مراسم در ادامه می‌آید:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

"قُلْ ما يعْبَؤُا بِكُمْ رَبِّى لَوْ لا دُعاؤُكُمْ" فرقان 77

حیف است طائری چو تو در خاکدان دهر

ز اینجا به آشیان وفا می فرستمت

هر صبح و شام قافله ای از دعای خیر

در صحبت شمال و صبا می فرستمت

ای غایب از نظر که شدی همنشین دل

می گویمت دعا و ثنا می فرستمت

خوش داشتم روزی در مراسم تجلیل از یاسر عزیز به پاس زحماتی که در امر حفاظت از محیط زیست کشیده بود؛حضور می یافتم اما دریغ و درد که:

امروز یکمین سال رجعتش را به سوگ نشسته ایم . یکسالی که تحمل آن برای همه دوستان و آشنایان وی سخت و برای پدر ارجمندش طاقت فرسا و برای همسر وفادار ،فاضل و فرهیخته اش تحمل ناپذیر و غمبار و کمر کشن بود. در توصیف دل غمزده اش این واژه ها را از شاعر شهیر مهدی اخوان ثالث وام می گیرم که:

من دانم و دلت که غمان چند

آمد ورآشکار نیامد

چندان که غم به جان تو بارید

باران به کوهسار نیامد

خداوند روح یاسر عزیز را قرین رحمت خویش گرداند و به دلهای غمزدگان در سوگش ،آرامش و قرار دهد.

مرحوم انصاری یکی از فعالان عرصه محیط زیست در سالهای اخیر بود.او در امر اطلاع رسانی با تاسیس پایگاه خبری سبز پرس و جلسات تجلیل از خبرنگاران فعال در این حوزه؛با ابتکار عمل و درایت از توان و قدرت رسانه در جهت فرهنگ سازی و پیشبرد اهداف زیست محیطی به نحو احسن بهره برد و تا آخرین روزهای حیاتش این سامانه را در جهت بازتاب آخرین اخبار و اطلاعات حوزه های فضای سبز؛منابع طبیعی و محیط زیست کشور؛انتشار دیدگاه اشخاص،گروهها و سازمان های تخصصی و تریبونی به منظور استفاده سازمانهای مردم نهاد و همچنین سازمانهای دولتی متولی امر و افزایش حساسیت عمومی نسبت به محیط زیست ؛به خوبی مدیریت نمود.

امروز هم سبز پرس با همت یار با وفایش؛روزنامه نگار ممتاز و برجسته فعال خستگی نا پذیر جامعه مدنی در حوزه محیط زیست و همکاران تلاشگرشان زنده است و انشاالله این نهال رسانه ای با قوت به بالندگی اش ادامه خواهد داد.

وی همچنین با جمعی از دوستداران طبیعت کانون عالی گسترش فضای سبز و حفظ محیط زیست ایران را بنیان نهاد و فعالیت موثر در عرصه جامعه مدنی را پی گرفت.

او قدرت اراده انسان و نقش تاثیر گذار تشکل های مردمی در جلوگیری از تخریب محیط زیست را که منجر به تعطیل برخی پروژه های مخرب زیست محیطی در جنگل گلستان ،پارک ملی کویر،جنگل ابر شاهرود،پناهگاه حیات وحش میانکاله و تالاب بین المللی انزلی شد را به نمایش گذاشت.

من اینجا با اغتنام از فرصت نکته ای را عرض کنم:چرا در جامعه مردم سالار ما که مردم برای تحقق شعار استقلال؛آزادی و استقرار جمهوری اسلامی قیام کردند؛نقش سازمانهای مردم نهاد ؛احزاب،اصناف و رسانه ها که چهار پایه مهم دموکراسی هستند،کم رنگ است؟!

به این نکته واقفیم که حق حاکمیت بالذاته از آن خداست اما با مبانی جمهوری اسلامی و آن چیزی که در قانون اساسی ما به عنوان میثاق ملی آمده،این حق در جامعه به خود مردم واگذار شده است و خداوند مردم را آزاد و حاکم بر سرنوشت خویش آفریده است.

در قانون اساسی ما مردم حاکم هستند و قدرت های اعتباری و منصب ها مستقیم و غیر مستقیم ناشی از اراده و را ی مردم است و این خمیر مایه نهادهای مردمی؛احزاب ،انجمن ها و اصناف جامعه است.

باید به مردم میدان داد تا در قالب سازمانهای مردم نهاد فعالیت های تخصصی و صنفی و حمایتی خویش را سامان دهند . این عین خیر و برکت برای نظام و کشور است.

در جامعه ای که جمعیت ها و نهادهای مختلف اجتماعی؛اقتصادی و فرهنگی زمینه فعالیت داشته باشند؛ احساس و انگیزه و توانایی مشارکت در میان مردم تقویت می شود.

جامعه به طرف تولید فکر و فرهنگ و بحث و گفتگو حرکت می کند.

نهادهای غیر دولتی به جامعه تنوع و تکثر و ثبات می بخشند و اصلاح و تصحیح به همراه می آورند و میان دولت و ملت پل های ارتباطی منطقی برقرار می کنند.

باید این حس بد بینی نسبت به سازمان های مردم نهاد از ذهن برخی مسئولان و تصمیم گیران پاک شود و به مردم و اقشار مختلف و گروه های تخصصی میدان فعالیت گسترده و تاثیرگذار در عرصه های مختلف در چارچوب موازین قانونی داده شود و مورد حمایت قانونی قرار گیرند و امنیت همه جانبه آنها تامین و تضمین گردد.

این عمل به صلاح و صواب جامعه؛مردم و حاکمیت است.

جامعه ای که تنها یک سلیقه در آن حاکم باشد؛جامعه مرده ای است.

جامعه تک صدایی محکوم به زوال و شکست است.تکثر؛تنوع ،وجود سلایق مختلف حتی اختلاف (چارچوب دار) در عرصه حیات سیاسی یک نعمت است.

مرحوم یاسر انصاری و دوستانش از این تشکل زیست محیطی در جهت جلوگیری از تخریب ها؛پاسخگو کردن مسئولان و حفظ و صیانت از طبیعت و محیط زیست به خوبی استفاده کردند.

امروز نیز تشکل های زیست محیطی باید کمک کار مسئولان و دست اندرکاران امر و هم زبان گویای مردم در بیان حقایق و هم مدافع طبیعت مظلومی باشند که مورد هجمه و تخریب قرار می گیرد.

چالش هایی که امروز در عرصه محیط زیست کشور وجود دارد نگران کننده است.آلودگیهای وسیع هوا ، آب و خاک سلامت مردم را هدف قرار گرفته است.

ما توسعه را برای رشد و بالندگی و سعادت و سلامت انسانها می خواهیم.توسعه ای که محیط زیست را نابود کند و تعادل طبیعت را بر هم  بریزد و عمر انسانها را بواسطه وسعت آلودگی ها کوتاه کند،مقبول مردم نیست.

بر اساس شاخص جهانی عملکرد زیست محیطی "  epi " در سال 2012 ایران با   36پله سقوط نسبت به سال 2010 میلادی در میان 132 کشور جهان در رتبه 114 قرار گرفته است.

اتفاقات چند سال اخیر در عرصه محیط زیست کشور از جمله خشک شدن بخش عمده ای از دریاچه ارومیه و تبدیل 390 هزار هکتار اراضی آن به کویر که بزرگترین رخداد بیابان زایی قرن اخیر قلمداد شده است و تالابهای در خطرانقراض و تالابهای دیگر  که نام ما را در فهرست کشورهایی که بیشترین تالابهای در معرض خطر را دارند ، در دنیا قرار داده است .

افت سفره های آب زیر زمینی وفرو نشست دشت ها و تخریب جنگل ها از عمده دلایل تنزل رتبه شاخص جهانی عملکرد زیست محیطی ماست.

دنبال تردید در آمارها و توجیه اقدامات نباشیم.

تنها سازمان حفاظت محیط زیست هم مسئول این قضایا نیست.مجموعه حاکمیت و خصوصا دولت باید نگاه مهربانا نه تری به طبیعت و محیط زیست کشور داشته باشند.

مردم هم باید احساس مسئولیت و تکلیف کنند.

سازمانهای مردم نهاد ؛ رسانه ها و مطبوعات نیز می توانند نقش روشنگرانه و بازدارنده ای در مقابل تعرض به طبیعت و تخریب محیط زیست ایفا کنند.همانگونه که مرحوم یاسر انصاری به این امور اهتمام جدی داشت.

یاسر ی که ناباورانه و زود از میان ما پر کشید ؛او با تعهد و مسئولیت پذیری و پیگیری های مصرانه و خستگی ناپذیری که داشت ، یار مهربان طبیعت بود اگر چه وجودش لرزه بر اندام تخریب کنندگان سودجوی طبیعت و محیط زیست می انداخت.

او آینده درخشانی داشت ،در مسیری قرار گرفته بود که بی شک مدارج ترقی و تعالی را به سرعت می پیمود.

او با مردم بودن و فعالیت در عرصه اجتماعی را بر پذیرفتن پست و مسئولیت ترجیح می داد و در عمر کوتاه خود کارنامه درخشانی از خویش بجای گذاشت.

"خوش درخشید ولی دولت مستعجل بود"

او هنوز نشکفته بود و چشم نگشوده بود که بار سفر بست . سخن را با زبان حالش از لسان شاعر متعهد و مردمی ؛ سهراب سپهری به پایان می برم:

پس از لحظه های دراز

یک لحظه گذشت:

برگی از درخت خاکستری پنجره ام ،فرو افتاد

دستی سایه اش را از روی وجودم برچید

ولنگری در مرداب ساعت یخ بست

و هنوز من چشمانم را نگشوده بودم

که در خوابی دیگر لغزیدم

 

روحش شاد و در اعلا علیین با اولیاء و معصومان و نیکان و ابرار محشور باد.