زمان : 16 Esfand 1385 - 17:11
شناسه : 5397
بازدید : 1574
تازه ترین واکنشها به پر شدن حمام سهل ابن علی یزد :يك عضو شوراي احياء بافت قديم استان:طرح راستگرد خيابان امام به خيابان سلمان فارسي با تاييد ميراث فرهنگي تهيه شده بود. تازه ترین واکنشها به پر شدن حمام سهل ابن علی یزد :يك عضو شوراي احياء بافت قديم استان:طرح راستگرد خيابان امام به خيابان سلمان فارسي با تاييد ميراث فرهنگي تهيه شده بود.

يك عضو شوراي احياء بافت قديم استان:

طرح راستگرد خيابان امام به خيابان سلمان فارسي با تاييد ميراث فرهنگي تهيه شده بود.

به گزارش یزدفردا به نقل از  روابط عمومي استانداري يزد، يك عضو شوراي احياء بافت قديم استان گفت: با هدف ساماندهي ميدان امير چقماق و بهسازي ابنيه تاريخي اطراف آن، قبل از سال 80 با استفاده از خدمات مشاورين عمران شهري، طرحهاي متعددي براي ساماندهي و مرمت بخش تاريخي شهر يزد تهيه و به مرور توسط سازمان ميراث فرهنگي، شهرداري و ساير ادارات مربوط اجرا گرديده است.

وي افزود: كمتر از دوسال است كه به علت اختلاف ديدگاه هاي سازمان هاي مسئول در خصوص نحوه ساماندهي اطراف ميدان اميرچقماق، اين پروژه دچار كندي و در مواقعي توقف كامل گرديد.

اين منبع آگاه ادامه داد: طرح راستگرد خيابان امام به خيابان سلمان، از جمله زير پروژه هاي امير چقماق بود كه توسط مشاورين مورد تائيد سازمان ميراث فرهنگي استان و كشور تهيه شد و در تاريخ 30/10/1382 با حضور نماينده سازمان ميراث فرهنگي استان و به استناد بند 15 مصوبه كميسيون ماده 5 به تصويب اين كميسيون رسيد. در جلسه 30/7/1385 شوراي احياء بافت قديم استان با هماهنگي سازمان ميراث مقرر شد مسئوليت پروژه امير چقماق به شهرداري يزد محول شود و به استناد بند دوم شورا، شهرداري نسبت به اجراي طرح هاي مصوب كميسيون ماده 5 اقدام نمايد.

وي همچنين گفت: دركميته اجرايي بافت قديم پس از چندين نوبت هماهنگي، بالاخره در تاريخ 7/12/1385 صورتجلسه اي تنظيم شد كه براساس آن شهرداري موظف شد نسبت به پر كردن حمام سهل بن علي، مانع مسير راستگرد، با ماسه بادي اقدام و ادامه پروژه را تكميل نمايد كه شهرداري يزد نيز در تاريخ 13/12/1385 مطابق ضوابط و مصوبات، عمليات اجرايي محل را انجام و بدين ترتيب اجراي راستگرد صورت گرفت.

وي در پايان جنجال تبليغاتي صورت گرفته در اين رابطه را دور از واقعيت دانست و خاطرنشان كرد كليه اقدامات انجام شده توسط شهرداري براساس ضوابط و مصوبات كميسيون ها و كميته هاي ذي ربط بوده است.

ديدگاههاي دو مسوول در زمينه پركردن يك حمام تاريخي يزد با ماسه بادي
يزد ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۵/۱۲/۱۵‬

شهرداري يزد،فضاي حمام سهل بن علي درميدان‌اميرچقماق شهر يزد را با ماسه بادي پركرد و آن را در چارچوب توافق قبلي در كميسيون ماده‌پنج عنوان كرد.

سازمان ميراث فرهنگي استان يزد ضمن اذعان به توافق يادشده، روش اجراي اين كار را تاييد نكرد و آن را خارج از هماهنگي دانست.

رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد، نسبت به شيوه پركردن فضاي فيزيكي حمام تاريخي سهل بن علي شهر يزد توسط شهرداري اين شهر انتقاد كرد.

عزيزالله سيفي روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: فضاي فيزيكي اين حمام،يكشنبه شب با استفاده از ماسه بادي توسط شهرداري يزدپر شده است.

وي گفت: طبق ضوابط و مقررات ميراث فرهنگي، انجام هر گونه عمليات عمراني در محدوده بافت قديم بايد با نظارت و اطلاع اين مجموعه باشد.

سيفي بيان كرد: شهرداري با استفاده از لودر و كاميون، اقدام به پركردن فضاي فيزيكي اين بنا كرده كه اين روش بايد با نظارت و دقت نظر كارشناسان ميراث فرهنگي انجام مي‌شد تا به اصل بنا لطمه وارد نشود.

شهردار يزد در اين زمينه گفت: طرح راست گرد امير چقماق در سال ‪ ۸۲‬توسط اعضاي كميسيون ماده پنج از جمله شوراي عالي معماري و شهرسازي كشور، مسكن و شهرسازي، استانداري و ميراث فرهنگي و برخي ديگر از دستگاههاي يزد مصوب شده است.

مرتضي شايق افزود:طبق اين طرح،دو راست گرد خيابان امام به‌سلمان و خيابان سلمان به‌خيابان امام بايد به منظور حفاظت از بناي تاريخي امير چقماق اجرا شود.

وي گفت: به نظر من اجراي اين طرح را نمي‌توان معطل گذاشت و مي‌بايست اجرا مي شد.

وي بابيان اينكه‌بيش از ‪ ۹۰‬درصد كار آزادسازي راست گرد ميدان‌امير چقماق انجام شده اظهارداشت: در اين مسير تنها يك حمام سهل بن علي با قدمت نسبتا تاريخي وجود داشت.

وي گفت: دو هفته قبل جلسه‌اي در رابطه با آزادسازي راست گرد امير چقماق با مسوولان استان يزد داشته‌ايم و ما طبق نظر اعضاي اين كميسيون عمل كرديم.

وي افزود: كار راهسازي با توجه به شلوغي خيابان امام در روز، بايد در شب انجام مي‌شد.

حمام سهل بن علي در مسير طرح راست گرد ميدان امير چقماق كه خيابان امام را سلمان فارسي وصل مي‌كند واقع شده است.

قدمت حمام حدود ‪ ۷۰‬سال است اما به گفته مسوولان ميراث فرهنگي يزد شواهد نشان مي‌دهد كه آثاري از حدود ‪ ۱۵۰‬تا ‪ ۲۰۰‬سال پيش نيز در اين بنا وجود دارد و بنا بازسازي شده است.

طرح راست گرد ميدان امير چقماق مدتي است به منظور تصميم‌گيري براي چگونگي حفاظت از حمام سهل بن علي، متوقف و در اين رابطه، جلسات متعدي تشكيل شد.

قرار شد فضاي فيزيكي حمام به نحو مناسب وباهماهنگي سازمان ميراث فرهنگي با ماسه بادي پر شود تا تكليف آن در آينده مشخص گردد.
و روزنامه خاتم یزد نیزخبر مورد نظر را اینگونه منعکس نمود

در بافت قديم رخ داد

درگيري ماموران شهرداري و ميراث فرهنگي

  شهردار يزد : چاقوكشي در كار نبوده است
رئيس سازمان ميراث فرهنگي : برخي از ماموران حفاظت ميراث مجروح شده اند
گروه گزارش : قانون ، قابل احترام است. شنيدن اينكه نهادهاي قانوني در عمل به قانون مصمم و پيشرو هستند نيز خبري خوش محسوب مي شود ، البته نه از جنس خبرهاي خوش اين سال ها. اما به نظر مي رسد نحوه عمل به قانون هم مهم است. گزارش امروز در مقام تبيين يكي از مصاديق تازه نحوه عمل به قانون است كه توسط شهرداري يزد انجام شده است. خاتم يزد توصيه مي كند تمامي دستگاه هاي مسئول و شهروندان گرامي از اين نحوه برخورد الگو گرفته تا انشاءالله گامي ديگر به اجرايي شدن طرح احياي دارالعباده - كه دكترين استاندار محترم يزد اعلام شده است - نزديك شويم. همچنين با توجه به سفر هفته آينده رياست جمهور و هيات همراه به يزد ، طرح مساله در حاشيه جلسات احتمالي هيات دولت هم مي تواند مفيد باشد و مديران ارشد نظام را با راهكارهاي ضربتي بيش از پيش آشنا سازد.

 

  سابقه موضوع
در تاريخ7/12/85 در جلسه اي كميته اجرائي مناسب سازي بافت قديم و فرسوده استان كه بدون حضور نمايندگان ميراث فرهنگي برگزار مي شود ،‌ مصوب مي گردد در خصوص طرح راستگرد ميدان اميرچخماق ( خيابان امام به خيابان سلمان ) با توجه به تصويب طرح مذكور بر اساس بند 15 كميسيون ماده 5 مورخ 30 / 10 / 82 و تملك نمودن پلاك هاي اين مسير توسط شهرداري و حادثه خيز شدن منطقه به دليل متوقف ماندن طرح ،‌مقرر گرديد در جهت حفظ آثار حمام ، بنا به تجربه مشابه ميراث فرهنگي در حمام جلوي مسجد جامع ، حمام با مصالح بادي پر شده و ادامه طرح مذكور توسط شهرداري اجرا گردد. در اين جلسه كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري استان و مديرعامل شركت مسكن سازان غايب و گويا با اجراي اين بند هم مخالف بوده اند. با اين وجود اين مصوبه در  تاريخ 9/ 12/ 85 به نهادهاي حاضر و غائب در جلسه ابلاغ شده است.
علت توقف
همانگونه در كه صورتجلسه اشاره شده است اين طرح در سال 82 متوقف شده است. گفته مي شود در اجرا با تائيد تمام نهادهاي قانوني مقرر شد كه حمام مورد اشاره ( حمام سهل بن علي ) تخريب گردد. علت اين تصميم كارشناسي اوليه بود كه عمر حمام را حدود سي سال برآورد نموده بود. در مراحل اوليه شروع تخريب نشانه هاي تازه اي از تاريخي بودن حمام پيدا شده و برخي كارشناسان ، عمري دويست ساله را براي حمام منظور مي كنند. اين گمانه زني تازه سبب توقف عمليات تخريب و جستجوي راه‌حلي ديگر مي شود. يكي از راه حل هاي ارائه شده ساخت پلي در مسير راستگرد بوده است كه به دلايل فني و مالي امكان چنين پيشنهادي چندان مقبول واقع نشده است. پيشنهاد ديگر كه در مصوبه اشاره شده است حفظ آثار حمام با پر كردن حمام ،( توسط كارگران و با بيل )‌با نظارت كارشناسان ميراث فرهنگي بوده است.
شب واقعه
آنچنانكه رئيس سازمان ميراث فرهنگي استان ديروز صبح در گفتگو با خبرنگاران بيان داشت ، يك شنبه شب ساعت 30: 22 ، شش ماشين حامل ماسه بادي با همراهي يك لودر از سوي شهرداري يزد به محل اعزام مي شود. در همين حال ماموران يگان حفاظت سازمان ميراث فرهنگي يزد از موضوع مطلع شده و به همراه برخي از دوستداران ميراث فرهنگي در محل حاضر مي شوند. آنها با اعلام اينكه براي تخريب اين اثر تاريخي هيچگونه هماهنگي با آنها نشده است درخواست مي كنند تا صورت گرفتن هماهنگي لازم از انجام اين كار خودداري كنند. همچنين معاون سازمان ميراث فرهنگي و حراست اين نهاد هم در محل حاضر مي شوند تا از انجام كار جلوگيري كنند
به گفته يكي از شاهدان عيني ، ماموران ميراث فرهنگي براي جلوگيري از تخريب بنا، ماشين ( پرايد) سازمان را جلوي لودر پارك مي كنند ولي راننده لودر كه گويا مستظهر به امدادهاي دلگرم كننده بود با ريختن ماسه روي ماشين از آنها استقبال مي كند. در ادامه ماموران شهرداري براي انجام ماموريت به هر قيمت ، با ماموران يگان حفاظت ميراث فرهنگي درگير شده كه در اين درگيري چند تن از ماموران ميراث فرهنگي مجروح مي‌شوند ولي در نهايت كار متوقف مي شود.
در همين راستا ، اگرچه برخي از شاهدان از مجروح شدن يكي از حاضران در اثر ضربه چاقو خبر داده اند ، ولي رئيس سازمان ميراث فرهنگي اين جراحت ها را ناشي از وارد شدن ضربه چاقو ندانست و گفت احتمالا در اثر برخورد شيشه مصدوم شده اند كه موضوع تحت بررسي است.
شهردار يزد هم در اين زمينه به خبرنگار ايسنا - منطقه يزد گفته است: ماموران شهرداري و سازمان ميراث فرهنگي يزد هميشه روابط خوبي داشته‌اند و اينكه بين آنها دعوا و چاقوكشي صورت گرفته باشد، دروغ است و احتمالا كساني خواب ديده‌اند.
ادامه ماجرا
به گفته شاهدان عيني حدود ساعت 1:00 بامداد ديروز ( دوشنبه ) ، مرتضي شايق، شهردار يزد در محل حادثه حاضر و با عتاب تمام علت توقف كار را جويا مي شود. وي كه به درخواست تلفني رئيس سازمان ميراث فرهنگي استان براي توقف كار توجهي نكرده بود ، دستور به ادامه كار مي دهد و سرانجام موفق مي شود لودر را از روي جنازه حمام تاريخي بگذراند. با پايان ماموريت، وي از مامورين شهرداري تشكر كرده و محل را ترك مي كند.
گفتني است خاتم يزد براي پيگيري اين موضوع و علت نحوه برخورد ماموران شهرداري قصد تماس تلفني با شهردار محترم را داشت ولي با توجه به سوابق امر و جواب هاي همواره مبهم آقاي شايق از اين امر خودداري كرد.
واكنش مسئولان
بجزء سيفي ، رئيس سازمان ميراث فرهنگي استان كه صبح ديروز با فراخواني خبرنگاران ، ضمن اعلام موضوع تصريح كرد كه در اين مورد با سازمان هماهنگي نشده است ، مهدي سالاري ، مدير كل دفتر فني استانداري هم صبح ديروز در گفتگو با خاتم يزد ضمن اعلام حمايت قاطع از اقدامات شهردار يزد ، گفت: متاسفانه به دليل اختلاف نظراتي که در خصوص نحوه اجراي طرح هاي تکميلي مجموعه امير چخماق بين دستگاه هاي متولي پروژه به وجود آمده چند سالي است که شاهد توقف عمليات اجرايي اين پروژه هستيم به طوري که مرتب از علل توقف پروژه هم از طرف مراجع رسمي و هم مردمي از استانداري سئوال شده است.
مدير کل فني استانداري اذعان داشت: اين پروژه در سال جاري در چند نوبت در شوراي احياي بافت تاريخي استان با رياست استاندار مطرح شد و رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اعلام نمود که پروژه امير چخماق يک پروژه شهري بوده و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان هيچ گونه تامين اعتباري در اجراي طرح هاي تکميلي آن نشده است.
وي افزود: بر اساس مذاکرات در جلسه به منظور حفظ آثار حمام سهل بن علي که درمسير راست گرد قرار گرفته بود وبا توجه به تجربه مشابه ميراث فرهنگي در حمام روبروي ورودي مسجد جامع ، حمام را با مصالح ماسه بادي پر کرده تا نسبت به تکميل طرح راست گرد اقدام نمايد که با هماهنگي  هاي که با شهرداري يزد به عمل آمد در بعدازظهر روز 13/12/85 شهرداري نسبت به دفن حمام و اتصال راست گرد به خيابان امام اقدام نموده است.( سالاري البته توضيح نداد كه آيا در استانداري يزد ، ساعات 22:30 و 1 بامداد جزو ساعات بعدازظهر محسوب مي شود يا اينكه دستورات لازم براي دفاع از اقدامات شهردار صادر شده است. )‏
وي ادامه داد: اين امر قطعا باعث خوشحالي مردم و به خصوص کسبه و ساکنين محل شد که بدليل نيمه تمام بودن پروژه محل به زباله داني تبديل شده و همچنين محل امني براي معتادين و متخلفين شده بود. ( جا دارد شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر و يا نيروي انتظامي نيز در دفاع از مشكل گشايي شهرداري يزد ، كنفرانس خبري برگزار كنند.)‏
وي با بيان اينکه کاري که توسط شهرداري يزد انجام شد کاملا منطبق بر مطالعات کارشناسي بوده اظهار داشت:اين کار  با مشاوره و بررسي در کميسيون هاي متعدد استان انجام شده و کاملا منطبق با ضوابط قانوني  است.
فرماندار يزد هم در گفتگو با ايسنا - منطقه يزد گفت: متاسفانه اين مسائل به دليل اين اتفاق مي افتد كه همه دوست دارند، حرفشان را به كرسي بنشانند.
محمود عظيمي نيا ‌اظهار داشت: اين در حالي است كه هر دو طرف دعوا يعني سازمان ميراث فرهنگي و شهرداري يزد در اين مسئله حق دارند، ولي بايد در كنار هم بنشينند و با در دل كردن و تفاهم اين مسائل را حل كنند، نه اينكه كار به اينجا برسد.
وي با اعلام آمادگي فرمانداري در اين خصوص گفت: فرمانداري يزد آماده است با برگزاري يك جلسه در فرمانداري و حضور نمايندگان شهرداري و ميراث فرهنگي نسبت به حل اين مسئله همكاري كند. عظيمي نيا البته به مسئله اي كه قرار است حل شود اشاره نكرد.
در همين زمينه  سيد محسن حاجي سعيد ، مدير عامل انجمن مهرورزان و دوستداران ميراث فرهنگي يزد كه در محل حادثه حضور داشته است ، بيان داشت: اين ماجرا از ساعت 10:30 شب  و تا ساعت 1 بامداد ديروز ادامه داشت و شهردار يزد با حضور در اين ماجرا بهانه تخريب و پر كردن اين بنا را جلوگيري از سوء قصد به رياست جمهوري و تامين امنيت دكتر احمدي نژاد عنوان كرد.
وي افزود: از ديگر بهانه‌هاي شهردار يزد براي تخريب اين حمام تاريخي تبديل شدن آن به محل فساد بود كه درجواب وي بايد گفت اگر اين گونه از فساد جلوگيري شود، ‌تمام بافت قديمي متروكه بايد تخريب گردد.
مدير عامل انجمن مهرورزان و دوستداران ميراث فرهنگي يزد در پايان اظهار داشت: اين بناي تاريخي به دستور شهردار يزد تخريب شد و ما به عنوان حاميان ميراث فرهنگي از شوراي شهر توقع داريم كه عاملان تخريب حمام سهل ابن علي و خانه تاريخي  ابريشمي را مورد بازخواست قرار دهد و نتيجه را به عموم مردم اعلام نمايند.
چند نكته
ماموران يگان ميراث فرهنگي استان در مقابل ماموران شهرداري كه به درست يا نادرست ولي بدون هماهنگي اقدام به تخريب كرده اند ، كاري نتوانسته اند انجام دهند. آيا ممكن است اين افراد در رخدادهاي بعدي هم با چنين وضعيتي روبرو شوند و نتوانند كاري انجام دهند؟ اگر برخوردي از سوي يك فرد عادي با ماموران يگان حفاظت ميراث فرهنگي استان شود ، آيا فرد خاطي صبح روز بعد مانند آقاي شايق با آرامش خيال تمام به محل كار مي روند و خود را بي نياز از پاسخگوئي مي بينند؟ آقاي شهردار با كدام پشتوانه خود را بي نياز از هماهنگي با ساير مسئولان حتي رئيس سازمان ميراث فرهنگي استان مي بينند؟ با فرض پذيرش اين نكته كه انجام چنين امري لازم بوده و آقاي شهردار به يك مشكل چند ساله خاتمه داده اند ، آيا ايشان نوع برخورد ماموران شهرداري در حين انجام ماموريت را تائيد مي كنند؟ اگر مردم عادي يا ماموران ساير نهادها با ماموران شهرداري چنين برخوردي كنند ، واكنش ايشان چه خواهد بود؟ آيا شهرداري يزد در عمل به قانون همواره اينگونه قاطع و سريع بوده است؟
نتيجه
ماه ها پيش ، استاندار يزد در مصاحبه اي با خبرنگاران، در پاسخ به پرسشي درباره تغييرات مديران گفت كه با تغييرات بولدزوري مخالف است. اين اتفاق اما نشان داد كه بر خلاف استاندار ، برخي نزديكان وي به شدت به استفاده از لودر و بولدزور علاقه مند و در اين راه زمان و مكان هم برايشان مهم نيست.

خبر مرتبط:

 فرماندار يزد گفت: متاسفانه اين مسائل به دليل اين اتفاق مي افتد كه همه دوست دارند، حرفشان را به كرسي بنشانند.
شهردار یزد :اينكه بين ماموران شهرداري و ميراث زد و خورد و چاقو كشي صورت گرفته دروغ و احتمالا كساني خواب ديده‌اند

رييس سازمان ميراث فرهنگي يزد در ادامه افزود: شب گذشته ماموران شهرداري يزد با اقدام غير اصولي اقدام به پر كردن اين حمام تاريخي توسط ماسه بادي به وسيله بولدوزر نمودند.


در گيري بين نيروهاي شهرداري و ميراث فرهنگي در گيري بين نيروهاي شهرداري و ميراث فرهنگي
تاریخ : دوشنبه 14 اسفند 1385 - قبل‏ازظهر 12:17