زمان : 14 Tir 1391 - 22:12
شناسه : 53774
بازدید : 5401
یک هماتولوژیست با اشاره به کاهش چشمگیر تالاسمی در کشور؛کاهش تالاسمی ایده ال نیست یک هماتولوژیست با اشاره به کاهش چشمگیر تالاسمی در کشور؛کاهش تالاسمی ایده ال نیست

یزد، منیره زارع زاده خبرنگار بهداشت و درمان یزد فردا/:  یک هماتولوژیست و آنکولوژیست کودکان با اشاره به کاهش چشمگیر بیماری تالاسمی در کشور گفـت: هنوز کاهش آمار بیماری تالاسمی در کشور به ایده ال نرسیده است.

دکتر آزیتا آذرکیوان در گفت و گو با یزد فردا، اظهارداشت: هم اکنون 18 هزار و 600 بیمار تالاسمی مازور در کشور داریم که همه این موارد رجیستر و ثبت شده اند و این در حالی است که برخی از انواع تالاسمی همانند تالاسمی هموگلوبین hbh و غیره به ثبت نرسیده است.

وی با اشاره به طرح غربالگری بیماری تالاسم در کشور گفـت: این طرح از 1375 با توجه به این که بیماری تالاسمی یک بیماری مادرزادی بوده و نیازمند درمان دارویی مادامالعمر است به منظور پیشگیری از بروز بیماری تالاسمی از سوی وزارت بهداشت اجرایی شد.

این هماتولوژیست افزود: در این طرح زوجینی که قصد ازواج دارند با مراجعه به چنین مراکزی وپس از آزمایشات لازم مجوز  ازدواج برای آنها صادر می گردد.

دکار آذرکیوان خاطرنشان ساخت: در صورتی که زوجین مستعد تالاسمی مینور باشند مشاوره های لازم برای آنها صورت می گیرد ولی توصیه می شود با تشخیص تست قبل از تولد (PND) اقدام به بارداری نمایند.

این متخصص اطفال با اشاره به کاهش مبتلایان به تالاسمی در کشور گفت: با اجرای این طرح میزان موارد ابتل به تالاسمی از 1100مورد به 299 مورد در سال رسیده است که این مهم ایده ال نیست.

وی اظهارامیدواری کرد: با اقدامات بیشتری شاهد به صفر رسیدن مبتلایان به تالاسمی در کشور باشیم.

این آنکولوژیست توصیه کرد:افرادی که ازدواج های قومی و قبلیه ای دارند حتما قبل از ازدواج اقدام به آزمایش و مشاوره های ژنتیک نمایند.

دکترآذرکیوان با تاکید برافزایش آگاهی افراد جامعه جهت کاهش بروز تالاسمی در کشور توصیه کرد: دختران و پسران در سنین جوانی و دبیرستان قبل از ایجاد برقراری عاطفی اقدام به انجام آزمایشات لازم نمایند.