زمان : 11 Tir 1391 - 17:11
شناسه : 53518
بازدید : 6121
جعفر دلدلزاده: تازمانی که تماشاگر خاص خودم را به تحسین وانداشته ام در کارم موفق نبوده ام گفتگو با کارگردان نمایش پهلوان کچل و اژدها جعفر دلدلزاده: تازمانی که تماشاگر خاص خودم را به تحسین وانداشته ام در کارم موفق نبوده ام

یزدفردا : گفتگو : مریم موسوی - همه جا رد پای یک خبرنگار پیدا می شود ، حتی در نبرد پهلوان کچل و اژدها . « پهلوان کچل و اژدها »  نمایش کمدی به نویسندگی داوود فتحعلی بیگی است که به همت گروه نمایش « باهم »  با همکاری « خونه خنده یزد » و به کارگردانی جعفر دلدلزاده و صاحب حائری زاده در یزد اجرا گردید . این نمایش از 10 اردیبهشت ماه تا 4 خرداد ماه به رو ی صحنه رفت و به دلیل استقبال بیش از حد مردم یزد مجوز اجرای آن دوباره  تمدید گردید ؛ همین مساله  بهانه ای برای  گفتگوی ما  با یکی از کارگردانهای این نمایش جعفر دلدلزاده شد  :
•    خودتان کدام یک از عوامل ر ا باعث تمدید مجدد مجوز نمایش می دانید ؟
-    اغلب مجوز هایی که به تاترها برای اجرا داده می شود 10 الی 15 روز است که دلایل متعددی دارد ازجمله نبود سالنهای مناسب جهت اجرا و تمرین گروهها یا اینکه بعضی  نمایشها  جشنواره ای بوده و کمتر مورد استقبال مخاطبان عام واقع می شده همچنین قراردادی با ادارات جهت اجراها منعقد نمی گردیده و در کل ، نمایشی که بازده اقتصادی برای بازیگران نداشته و نفع اصلی اجرا برای کارگردانان باشد دیگر بازیگران زیر بار اجرای بیشتر نمی روند اما در مورد این  نمایش ، ما قبل از عید می خواستیم نمایش را به صحنه ببریم و تاروزهای عید هم ادامه بدهیم و به دلیل اجرای نمایش دیگری این کار صورت نگرفت ؛ تا اینکه این زمان را انتخاب کردیم و زمان مناسبی هم بود ، ترافیک تمرین و اجرا کمتر بود ، دوستان اداره ارشاد هم همکاری خوبی با ما داشتند و ما توانستیم زمان بیشتری بگیریم . از جنبه  دیگر  شناخت تماشاگران از گروه طنز و بازیگران طناز ما و سابقه بچه ها در  کارهای قبلی  بزرگترین عامل تمدید و موفقیت این نمایش بوده است .
•    انگیزه اصلی شما از برگزاری و اجرای این  نمایش  طنز چه بود ه است  ؟
-    اگر خواسته باشیم کلیشه ای و شعاری جواب ندهیم خداوکیلی اول شور و اشتیاق و شادابی تماشاگران ، مشوق مابود بعد از آن نیاز مخاطبان به این نوع نمایش و در مرحله آخر اطمینان از تامین شدن هزینه عوامل و بازیگر
•    همکاری عوامل تاچه حد در موفقیت کار تاثیر داشت ؟
-    راستش من در حد خودم ایده الیست فکر می کنم و دوست دارم همه چیز در حد اعلای خودش باشد ، البته تا الان نه امکانات آنطور که در ذهن من است فراهم شده و نه موفق شده ام ؛ در مورد این گروه هم هرچند تماشاگر عام ارتباط و استقبال خیلی خیلی خوبی داشته اما من تا زمانی که تماشاگر خاص خودم را به تحسین وا نداشته ام در کارم موفق نبوده ام . من و آقای حائری زاده از عواملمان برای رضایت تماشاگر عام راضی هستیم اما برای رضایت مخاطب  خاص هنوز راه زیادی در پیش است . البته این نکته را هم بگویم اغلب این عوامل مثل خودم از دوستان کم تجربه تاتر شهر هستند و مطمئنم پتانسیل بالاتری برای ارائه کارهای بهتر را دارند . من به شما قول می دهم با همین دوستان خوب و خلاق شاهد کارهای قویتر و خاص تری خواهیم بود .در ادامه لازم می دانم از همکاری موسسه خونه خنده یزد و محسن حائری زاده به عنوان مدیر اجرایی کار که کمک شایانی به رونق این تاتر کردند تشکر ویژه نمایم .
•    این کار چندمین کارگردانی شما درزمینه تاتر بوده و برای آینده چه برنامه هایی دارید ؟
-    از کارهای قبلی من نمایش « هنوز دیر نیست »  « غم اخرتون باشه » و نمایش خیابانی « فشار بین المللی » را می توانم نام ببرم  که از اوایل کار با دوست خوبم صاحب حائری زاده همکاری داشته ام ؛ جا دارد در اینجا چند نمونه از کارهای صاحب به نام « ناشناس » « عاشقستان » و نمایش خیابانی « طلعت خانم میمون زایید » را هم  بگویم ؛ برای آینده هم ایده های خیلی خوبی داریم که با کمک متولیان تاتر و گروه « با هم » جهش قابل توجهی را در زمینه نمایش خواهیم داشت .
•    رضایت شما از سالنهای برگزاری نمایش در یزد و بخصوص از سالن شرف الدین علی که محل برگزاری نمایش شما است  ، چقدر است ؟
-    خودم این سالن را خیلی دوست دارم  این سالن برای بچه های تاتر هم مکان  صمیمی و مهربانی است و در مقایسه با دیگر سالن های شهر از نظر ابعاد ، صحنه بهتری دارد اما برای رفاه تماشاگران از امکانات خوبی برخوردار نیست ؛ گذشته از آن  اتاق گریم ، اتاق لباس ، بوفه ، سالن انتظار ،  و ازهمه مهمتر مسئول ثابت و دلسوزی ندارد که در موارد مشابه سالن هنر وضعیت بهتری دارد . البته در سالنهای یزد گنجایش کم سالنها و  مساله پارک ماشین ها هم که بر هیچکس پوشیده نیست .
•    فکر می کنید یزد تا چه حد گنجایش برگزاری چنین نمایشهایی ( طنز ) را دارد ؟
-    استقبال تماشاگران را که خودتان شاهد بودید ، ما هر شب به دلیل ازدحام جمعیت و پر شدن صندلیهای سالن دورتا دور سالن را صندلی سیار می گذاریم که با توجه به وضعیت ایمنی سالن و نبود درب خروجی اضطراری برای من نگران کننده است .حالا خودتان گنچایش یزد را  ارزیابی کنید.
•    درپایان اگر نکته ای به ذهنتان می رسد و یا صحبتی با مردم و مسئولین دارید بیا ن کنید .
- از همه مسئولین امر بخصوص مدیریت محترم اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان  یزد جناب آقای عبدالحسینی و همکاران خوبشان به خاطر حسن نیت و اعتمادی که به گروه ما داشتند تشکر می کنم چرا که اجرای کار طنز حساسیت های خاص خودش را دارد و از همه مردم که با حضورشان به تاتر ما معنی بخشیدند  سپاسگزاری می کنم و امیدوارم باز هم بتوانیم چنین نمایشهایی را برای شادی مردم عزیز یزد اجرا نماییم .