زمان : 12 Esfand 1385 - 17:16
شناسه : 5345
بازدید : 3136
كاروانسراي شاه عباسي ميبد با قدمتي تاريخي كاروانسراي شاه عباسي ميبد با قدمتي تاريخي

كاروانسراي شاه عباسي ميبد با قدمتي تاريخي
به گزارش یزدفردا به نقل از روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان يزد: اين بنا كه به كاروانسراي شاه عباسي معروف است از جمله كاروانسراهاي بين راهي عصر صفويه به شمار مي آيد و از لحاظ فضايي، سبك معماري و موقعيت از اهميت ويژه اي برخوردار است. اين بنا بر پلان مربع شكل و با شيوه حياط مركزي احداث شده است.
ورودي كاروانسرا در ميانه جنوبي آن در داخل يك مسير سرپوشيده (كوچه و ساباط) كه اصطلاحاً سول ناميده مي شود، قرار دارد. همچنين درب چوبي بزرگي در ورودي بنا نصب شده است كه بيانگر سيستم امنيتي كاروانسرا مي باشد.
محوطه هاي خارجي و داخلي اين بنا داراي ايوانها، اطاقها و فضاهاي سرباز و سرپوشيده و اماكن متنوع براي اقشار مختلفي است كه همراه كاروان بوده اند. حياط كاروانسرا داراي 24 حجره مي باشد كه در مجموع تعداد حجره هاي داخلي و خارجي اين بنا به 100 حجره مي رسد. در ميانه حياط كاروانسرا حوضچه كوچكي ( حوضخانه و مهتابي ) واقع است كه آب قنات كثنوا در آن جاري است.
لازم به ذكر است هم اكنون از سالن شرقي اين مجموعه به منظور معرفي و حفاظت از زيلوهاي تاريخي ميبد، موزه زيلو داير گرديده است كه در اين موزه زيلوهايي با قدمتي بالغ بر 500 سال وجود دارد و تنها موزه منحصر به فرد زيلو در ايران به شمار مي آيد. همچنين جهت آموزش نحوه بافت زيلو، يك كارگاه زنده زيلو بافي در كنار موزه و دو كارگاه ديگر نيز در محوطه حياط مركزي كاروانسرا تأسيس شده است.
قابل ذكر است كه با هدف تأمين رفاه و آسايش گروه هاي مختلف گردشگران كه براي بازديد از اين مجموعه مي آيند، در سالن غربي اين مجموعه رستوران و كافي شاپ دایرشده است.
گفتنی است کاروانسرای شاه عباسی به شماره ثبتی 1618 و در تاریخ 30/5/57 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

یزدفردا