زمان : 12 Esfand 1385 - 17:12
شناسه : 5342
بازدید : 627
بیشتر اعتیادها از مهمانی‌های دوستانه شروع می‌شود بیشتر اعتیادها از مهمانی‌های دوستانه شروع می‌شود

بیشتر اعتیادها از مهمانی‌های دوستانه شروع می‌شود
دکتر "هومان نارنجی‌ها" گفت: بر اساس نتایج این تحقیق که تحت عنوان "طرح ارزیابی سریع وضعیت سوء مصرف و وابستگی به مواد" ارایه شده، تنها حدود ‪ ۲۰‬درصد معتادان اعتیاد خود را در منزل آغاز کرده‌اند. وی با بیان اینکه بیشتر افراد معتاد باور ندارند که براستی معتاد شده‌اند، گفت حدود ‪ ۱۷‬درصد آنان بعد از یک سال، ‪ ۱۰‬درصد بعد از دو سال و هشت درصد آنها بعد از سه سال به معتاد بودن خود پی می‌برند.


دکتر "هومان نارنجی‌ها" معاون پژوهشی مرکز تحقیقات اعتیاد دانشگاه علوم بهزیستی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار علمی ایرنا گفت بر اساس نتایج این تحقیق که تحت عنوان "طرح ارزیابی سریع وضعیت سوء مصرف و وابستگی به مواد" ارایه شده، تنها حدود ‪ ۲۰‬درصد معتادان اعتیاد خود را در منزل آغاز کرده‌اند.
وی افزود همچنین حدود ‪ ۱۰‬درصد موارد شروع اعتیاد در محل کار بوده است که این مساله باید توسط برنامه‌ریزان پیشگیری از اعتیاد مورد توجه قرار گیرد. بر اساس نتایج این تحقیق حدود نیمی از معتادان کشور بدون هیچ دلیل و وقوع رویداد یا حادثه خاصی به اعتیاد روی آورده‌اند.
دکتر نارنجی‌ها افزود کسب لذت و کنجکاوی هر کدام دلیل حدود ‪ ۲۵‬درصد موارد آغاز اعتیاد بوده است و ‪ ۲۲‬درصد معتادان نیز مشکلات روحی را علت گرایش خود به مصرف مواد عنوان کرده‌اند. وی می‌گوید ارتقای سلامت روان، آموزش خطرات و عوارض مصرف مواد و مهارت های زندگی به دانش آموزان حدود نیمی از موارد نادانسته و ناخواسته اعتیاد را پیشگیری می‌کند.
وی با بیان اینکه بیشتر افراد معتاد باور ندارند که براستی معتاد شده‌اند، گفت حدود ‪ ۱۷‬درصد آنان بعد از یک سال، ‪ ۱۰‬درصد بعد از دو سال و هشت درصد آنها بعد از سه سال به معتاد بودن خود پی می‌برند. دکتر نارنجی‌ها گفت همچنین بر اساس نتایج این تحقیق بسیاری از خانواده ها اعم از والدین یا همسران افراد معتاد از اعتیاد فرد آلوده در خانواده خود بی‌خبر هستند.
بر اساس نتایج همین تحقیق ‪ ۲۲‬درصد خانواده‌ها بعد از یک سال، ‪ ۲۳‬درصد بعد از دو تا سه سال و حدود ‪ ۹‬درصد بعد از چهار سال و بیشتر متوجه اعتیاد فرد معتاد در خانواده خود می‌شوند. وی افزود به عبارت دیگر حدود ‪ ۵۰‬درصد خانواده‌های معتادان کشور یک تا پنج سال بعد از اعتیاد فرد معتاد در خانواده متوجه اعتیاد او می‌شوند. در طرح ارزیابی سریع وضعیت سوء مصرف و وابستگی به مواد، جامعه نمونه تحقیق در کل کشور شامل ‪ ۴۰۰‬نفر از معتادان زندانی، ‪ ۴۰۰‬معتاد در مراکز درمانی و ‪ ۳۷۰۰‬معتاد خیابانی بود.

منبع خبر تهران،خبرگزاری جمهوری اسلام

یزدفردا