زمان : 08 Tir 1391 - 23:45
شناسه : 53365
بازدید : 17352
ترور آیت الله خامنه ای  کارچه گروهی بود منافقین یا فرقان ؟ در گفتگو با کردی نویسنده کتاب گروه فرقان ترور آیت الله خامنه ای کارچه گروهی بود منافقین یا فرقان ؟

یزدفردا "  آیت الله خامنه ای در ششم تیر در مسجد اباذر تهران مورد سوء قصد قرار گرفتند. پس از این ترور، با توجه به سخنرانیهای ایشان در روزهای قبل ، تمام توجه ها به سمت سازمان مجاهدین خلق جلب شد اما این سازمان رسماً مسئولیت سوءقصد به آیة الله خامنه ای را برعهده نگرفت و اتهام آنرا متوجه گروهک فرقان نمود.

این ابهامات بهانه ای شد تا به مصاحبه با جناب آقای کردی بپردازیم و در مورد نقش گروه فرقان در این ترور از ایشان سوال کنیم .

اشاره :

سازمان منافقین رسماً مسئولیت سوءقصد به حضرت آیة الله خامنه ای را برعهده نگرفت و حتی بر قسمتی از بدنه داخلی ضبط صوت انفجاری با ماژیک نوشته شده بود« هدیه گروه فرقان»، و جزوه ای نیز با امضای این گروه درباره این سوءقصد انتشار یافت. در حالی که مؤسس و اعضای اصلی این گروه در سال 58 و 59شناسایی و دستگیر شده بودند و هیچ تشکیلاتی از این گروه در سال 1360 در داخل کشور وجود نداشت که قادر به انجام یک اقدام مسلحانه باشد.

در برخی از اعلامیه ها و جزوات قبلی این گروه از بنیانگذاران و ایدئولوژی سازمان تجلیل و اعلام حمایت شده بود ، و قرائن معدودی هم در مورد ارتباط تشکیلاتی سازمان با فرقان وجود داشت .

مصاحبه زیر باآقای کردی انجام گرفته است. ایشان به عنوان مدیر بخش تحقیق، در معاونت پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی حضور دارند و کتابی از ایشان با نام "گروه فرقان" در مرکز اسناد انقلاب اسلامی به چاپ رسیده است

*همانطور که میدانید سازمان منافقین ، مسئولیت ترور آیت‌الله خامنه‌ای در 6 تیر را نپذیرفته است . از طرف دیگر روی بمبی که در این عملیات تروریستی به کار رفت ، عبارتی با عنوان " هدیه ای از طرف گروه فرقان " نوشته شده بود . این عبارت ، می‌تواند به این صورت تفسیر شود که این نوشته برای گمراه کردن اذهان بوده تا عامل اصلی این ترور مشخص نگردد . در واقع عاملین اصلی با این روش درصدد رد گم کردن بوده‌اند . نظر شما در این رابطه چیست ؟

**بسم الله الرحمن الرحیم . چیزی که باید در میان مورد توجه قرار گیرد ، رابطه‌ی تنگاتنگ فکری میان گروهک فرقان و منافقین است . من معتقدم پس از اینکه اکبر گودرزی و پنج نفر از اعضای مؤثر گروه فرقان دستگیر شدند ، سازمان منافقین کار ناتمام آنها را ادامه داد .

زمانی که فرقان در اوج فعالیت خود بود ، سازمان منافقین خود را مستقیما درگیر این جریانات نکرد ، بلکه از این فرصت پیش آمده نهایت استفاده را کرد . زیرا تمام اهداف سازمان ، توسط گروهک فرقان ، یکی یکی ترور می‌شدند ، بدون اینکه سازمان منافقین هزینه‌ای بکند . اما پس از اینکه گروه فرقان از صحنه‌ی سیاست خارج شد ، منافقین وارد عمل می‌شوند .

لذا شما می‌بینید که در یک فاصله‌ی کوتاه یک روزه میان ششم و هفتم تیر ، منافقین ، ترور مسئولین اصلی نظام را بر عهده می‌گیرند . در واقع این نوشته‌ی روی بمب نوعی نوعی ترفند و پوشش بوده است . بنده معتقدم این کار ، کار منافقین بود است و آنها در پی ترور تمام یاران نزدیک امام خمینی ( ره) بوده‌اند .

*بر اساس تحقیقاتی که شما انجام داده‌اید آیا به مواردی برخورد کرده‌اید که نشان دهنده رابطه‌ی میان گروه فرقان و سازمان منافقین باشد یا خیر ؟

**اعضای فرقان ، در محاکمات خود ، ارتباط با خارج از مرزها را به شدت رد می‌کنند و منکر وجود چنین رابطه‌ای می‌شوند . گروه فرقان ، از سال 1356 فعالیت سیاسی خود را آْغاز می‌کند و بنابراین سابقه‌ی مبارزاتی طولانی ندارد .
نهایت مبارزه‌ی سیاسی اینها در زمان شاه این بود که گودرزی عنوان می‌کند یک شب احساس کردم مورد تعقیب هستم ! به خاطر این ترس ، جلسه‌ی فوق‌العاده‌ای ترتیب می‌دهند و در همین جلسه گودرزی تصمیم می‌گیرد از ایران خارج شود . به همین منظور به کشور پاکستان فرار می‌کند تا از این طریق به آلمان برود .
اما این امر میسر نمی‌شود و مجبور به بازگشت به ایران می‌شود . بنابراین ، هیچگونه سابقه‌ی مبارزاتی در مورد گروهک فرقان وجود نداشته است . اما به شدت متأثر از افکار دکتر شریعتی بودند . گروهک فرقان ، دکتر شریعتی را شهید پنجم ایدئولوژیک خود می‌دانند .
* چهار شهید قبلی چه کسانی هستند ؟

** همان چهار نفر از بنیانگذاران سازمان مجاهدین خلق که توسط شاه اعدام شدند ، به عنوان شهدای ایدئولوژیک گروهک فرقان هم عنوان می‌شوند .

این یک سرنخ است که نشان می‌دهد ، این دو گروه با یکدیگر ارتباط داشته‌اند و حداقل یک پیوند عاطفی میان گروه فرقان و سازمان منافقین وجود داشت .

از طرف دیگر ، همان کدهایی که سازمان منافقین از دکتر شریعتی اخذ کرده بودند و آن را ایدئولوژی خود قلمداد می‌کردند ، مورد تأکید گروهک فرقان نیز بود .

از جمله این آموزه‌ها مبارزه با روحانیت سنتی است . فرقان بر اساس گفته‌ی دکتر شریعتی در مورد پیوند میان سران زر و زور و تزویر ، شروع به ترورهای هدفمند می‌نماید .

بر این اساس شهید عراقی در ضلع زر ، شهید قرنی در ضلع زور و شهید مطهری و مفتح در ضلع تزویر قرار داده می‌شوند و هدف ترور قرار می‌گیرند .

اما فارغ از همبستگی ایدئولوژیکی ، همانطور که گفته شد نشانه‌ی آشکارتری هم در مورد پیوند این دو گروه وجود دارد و آن در بحث اقدامات تروریستی و عملی است .

پس از اینکه گروه فرقان متلاشی شد و 15 خانه‌ی تیمی آن لو می‌رود که آخرین آن محل اختفای اکبر گودرزی در میدان انقلاب بود ، همان خط ترورهای سیاسی توسط سازمان منافقین پی‌گیری می‌شود .

ترورهای قبلی هم که توسط فرقان انجام شده بود ، دشمنان سازمان منافقین را هدف قرار داده بود .

مثلا شهید مطهری که توسط گروهک فرقان به شهادت رسید ، مورد بغض و کینه‌ی سازمان منافقین هم بود . زیرا اولین بار کلمه‌ی منافقین را شهید مطهری در مورد این سازمان به کار برد و یکی از جبهه‌های مهم مبارزه‌ی شهید مطهری ، مبارزه با التقاط بود که سازمان منافقین و گروهک فرقان هر دو در یک جبهه مقابل ایشان قرار می‌گرفتند .

شهید مفتح و آقای هاشمی ، نقطه‌ی مشترک مبارزه‌ی گروه فرقان و سازمان منافقین بودند و به راحتی نمی‌توان میان عملکرد تروریستی این دو گروه ، تفاوتی قائل شد .

* چه عاملی موجب شده بود که منافقین و فرقان روی حذف برخی عناصر انقلابی به اشتراک نظر برسند ؟

** ببینید سازمان منافقین یک سازمان قوی بود که پس از انقلاب ادعای سهم از انقلاب و حکومت داشتند .

آنها شناخت کاملی از وضعیت نیروهای خط امام و عناصر کلیدی جمهوری اسلامی داشتند .

افرادی مانند شهید مطهری ، شهید بهشتی ، آیت‌الله خامنه‌ای و هاشمی رفسنجانی ، افرادی بودند که حلقه‌ی اصلی یاران امام را تشکیل می‌دادند .

سازمان روی این افراد شناخت کافی داشت و به نقش مهم این افراد ، واقف بود .

رجوی در یک مصاحبه گفته بود روحانیت بیش از 6 ماه دوام نمی‌آورد ، چون دارای تشکیلات بودند .

بر خلاف آنها گروه فرقان نوپا و غیرتشکیلاتی بود و شناخت و بینش کافی برای شناسایی عناصر اصلی انقلاب اسلامی نداشتند و بنابراین می‌توان گفت بر خلاف ادعای خود فرقانیها ، خط ترور را از گروه منافقین دریافت می‌کردند .

پس از اینکه گروه فرقان از هم پاشید ، سازمان به صورت مستقیم خود وارد عمل شد و به ترور و حذف نیز یکی مسئولین نظام پرداخت .

* در چه زمانی فرقان به انتهای خط می‌رسد و کاملا دچار فروپاشی می‌شود ؟ آیا فاصله میان غیرفعال شدن فرقان و ترور آیت‌الله خامنه‌ای در ششم تیر ، در حدی است که بتوان با قطعیت گفت در ششم تیر ، فرقان توانایی اجرای چنین عملیاتی را نداشته است ؟
 ** تعقیب گروه فرقان در اواخر سال 58 وارد دستور کار شد.
زیرا مسئولین نظام به شدت احساس خطر کردند . چند جوان ، بدون داشتن تشکیلات قوی ، اقدام به گرفتن سرمایه‌های عظیم از این ملت می‌کردند .
شخصیتهایی مانند شهید مطهری ، قاضی طباطبایی ، مفتح ، عراقی و ... از ارکان نظام بودند و گروه فرقان توانسته بود این افراد را به شهادت برساند .
از همین زمان ، گروه فرقان مورد تعقیب شدید قرار گرفتند . یارگیری گروه فرقان از مساجد صورت گرفته بود و پس از انقلاب در کمیته‌ها نفوذ کرده بودند .
گروههای اطلاعاتی جمهوری اسلامی ، مانند سپاه ، کمیته‌ها و حتی ارتش ، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با فعالیت مشترک گروه فرقان را شناسایی کردند و افراد مهم آن تا خرداد 59 اعدام شدند .
منافقین از ابتدا دست به جذب نیروهای نظامی و میلیشیا زدند تا ابزار فشار خود بر روی جمهوری اسلامی را تقویت نمایند و در 30 خرداد 1360 اولین مانور نظامی خود را در خیابانها اجرا کردند و با بسیج هواداران خود در خیابانها ، در حالی که مسلح به سلاحهای گرم و سرد بودند ، مردم را دچار رعب و وحشت نمودند تا به خیال خود ، مجلس را از برکناری بنی‌صدر بر حذر دارند . اما مجلس کار خود را انجام داد و رأی به عدم کفایت بنی‌صدر داد . امام خمینی هم با توجه به رأی مجلس ، بنی‌صدر را عزل نمود .
این موضوع موجب شد که منافقین احساس نمایند باید به صورت تروریستی وارد عرصه شوند و عناصر مهم خط امام را مورد هدف قرار دهند که در رأس آنها مقام معظم رهبری بود و پس از آن به ترور شهید بهشتی و حزب جمهوری پرداختند که به علت وسعت فاجعه ، تأثیر زیادی در قلب مردم گذاشت و بر خلاف تصور منافقین ، ورق برگشت و مردم در حمایت خود از انقلاب جدی‌تر وارد صحنه شدند .
* شیوه‌ی ترور فرقان چگونه بوده و آیا از بمب استفاده می‌کردند ؟
** اکثر ترورهای این گروه به وسیله‌ی شلیک مستقیم بوده است .
آنها با موتور می‌آمدند و در یک لحظه با اسلحه فرد را مورد هدف قرار می‌دادند.
تروریستهای فرقان سعی می‌کردند تا حد ممکن به فرد نزدیک شوند که به صورت مؤثری اقدام به ترور نمایند و منجر به حذف فیزیکی افراد شود .
استفاده از بمب در ترور میان این گروه سابقه نداشته است .
 

*فکر می‌کنید چرا منافقین مسئولیت این ترور را نپذیرفتند و آن را گروه فرقان می‌دانند ؟


**احتمال دارد برای جلوگیری از مشخص شدن ارتباط خود با فرقان ، این ترور را انکار کنند .

اما من معتقدم دشمنان گروه فرقان ، همان کسانی بودند که دشمن سازمان منافقین محسوب میشدند و در این جریانات رد پای سازمان منافقین دیده می‌شود .

سازمان منافقین در یک مقطع به وسیله‌ی گروه فرقان دشمنان خود را ترور می‌کرد و پس از فروپاشی این گروه ، خود به صورت مستقیم و آشکار به ترور مخالفان و دشمنان سازمان منافقین اقدام نمود . آنچه از برخی اسناد به دست آمده این است که منافقین عمدا چنین کاری را انجام دادند تا زمینه فاجعه هفت تیر را فراهم نمایند .

زیرا نیروهای امنیتی در مورد عاملین واقعی این ترور دچار سردرگمی میشدند و این فرص برای منافقین فراهم میشد که با آرامش بیشتری نقشه انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی را دنبال نمایند. قدیری که اقدام به بمب گذاری در مسجد ابوذر نمود ، از اعضای سازمان منافقین بود و در راستای مأموریت سازمانی اقدام به این عمل نمودمنبع:مرکز اسناد