زمان : 26 Khordad 1391 - 18:31
شناسه : 52724
بازدید : 2566
خطیب رییس هیئت امناء حسینیه مصباح الهدی  یزدخواستار توجه به وضعیت جوی هر هر یزد (قبرستان قدیم ) شد طی نامه ای سرگشاده خطاب به آیت الله ناصری امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان خطیب رییس هیئت امناء حسینیه مصباح الهدی یزدخواستار توجه به وضعیت جوی هر هر یزد (قبرستان قدیم ) شد یزدفردا :محمد علی خطیب رییس هیئت امناء حسینیه مصباح الهدی یزد طی نامه ای سرگشاده خطاب به آیت الله ناصری امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان خواستار توجه به وضعیت جوی هر هر یزد (قبرستان قدیم ) شد

یزدفردا :محمد علی خطیب رییس هیئت امناء حسینیه مصباح الهدی و سفینه النجاه یزد طی نامه ای سرگشاده خطاب به آیت الله ناصری امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان خواستار توجه به وضعیت جوی هر هر یزد (قبرستان قدیم ) شد

وی در ابتدای نامه خود با اشاره به توجه مرحوم صدوقی به بخشی از آخرین خطبه های مرحوم حجت الاسلام محمدعلی صدوقی(ره)  اشاره نموده که اظهار داشته بود: دیروز به قبرستان جوجوی هرهر رفتم. شرمنده شدم. قسمتی از قبرستان را شهرداری به عنوان منطقه 2 دیوارکشی کرده اند و در اختیار خود و مصالح و وسایلش قرار داده شده، قبرستان یهودیان مرتب و منظم است. یک برگ کاغذ در آنجا پیدا نمی شود. قبور عزیزان و علمای بزرگواری چون آیت الله فرساد، این شخصیت بزرگی که امام فرمودند اگر آیت الله فرساد زنده بود مسلماً یکی از مراجع مسلم بود. علمای بزرگ دیگر مثل آیت الله سید یحیی احمدآبادی، مثل آخوند ملاحسین جد فامیل علومی ها. آیا در شأن دارالعباده هست؟ چرا مسئولین به اینگونه مقدسات بی اعتنا هستند؟ آقای شورای شهر، آقای شهردار، ما به کی باید بگوییم این مسائل و مشکلات را؟ به شورای شهر؟ به شهردار؟ به شهردار این منطقه؟ به شهردار آن منطقه؟ عزیزان من اینها را می گویم نه اینکه امیدی دارم که تاثیرگذار باشد؟این طور نباشد که به کنار قبرستان جوی هرهر برویم و سر به زیر باشیم. از بی توجهی مسئولین به این امر امیدواریم!اگر در پست جایگاهی قرار گرفتیم که لیاقت آن را نداریم، توانایی اداره آن مسئولیت را نداریم، شجاعت خداحافظی و کنار رفتن از آنجا را داشته باشیم...

 

خطیب در ادامه نامه خود به موقوفه بودن جوی هرهر براساس حکم علما اشاره نموده و آورده است :مسئله 3 از کتاب مجموعه کتاب الوقف تحریرالوسیله امام راحل (قدس سره شریف) در کتاب مجموعه قوانین و مقررات اوقافی نقل شده است (وقف معاطات در مساجد و گورستان ها شرعاً جایز، شناخته شده است و طبق این حکم شرعی گورستان های عمومی که در زمین  سابق افراد خیراندیش برای دفن اموات اختصاص یافته ولو اینکه وقفنامه ای هم تنظیم نکرده باشند موقوفه شناخته می شوند و آن قسمت از تبصره 6 ماده 96 قانون شهرداری ها که ناظر به این قبیل گورستان ها است وقف معاطاتی را ملحوظ نداشته و موافق شرع نمی باشد).

وی در ادامه به روند بررسی موضوع در شهرداری یزد اشاره نموده و  افزوده است :فرمانداریزدطبق نامه شماره 146 مورخ 10 /1 /91 تاییدیه های اعلام وقفیت جوی هرهر را همراه با مکتوب تحریرالوسیله امام خمینی(ره) به شورای شهر و شهرداری ارسال می نماید.حجت الاسلام مطهریان طبق نامه ای با ضمیمه فتاوی از مشاور محترم شورای شهر یزد آقای دکتر کریمی اعلام نظر می نماید . جناب آقای دکتر کریمی با توجه به فتاوی موجود قاطعانه بدون هیچ گونه تردیدی وقفیت جوی هرهر رابه ریاست محترم شورای فعلی شهر آقای فقیه اعلام می دارد و در ادامه تاییدوقفیت جوی هرهر مکتوب می نماید که تبصره 6 (که شهردار این تبصره را برگ برنده خود می داند و در تحریر الوسیله امام(ره) این تبصره در این خصوص غیر شرعی تلقی شده) ربطی به موضوع وقفیت جوی هرهر ندارد.

خطیب در ادامه اشاره نموده است :شهردار اهمیت بدهند به فتوای امام(ره). آقای شهردار بی توجه و بی تفاوت به فتوای امام(ره) و علما نباشند همچنان که شهردار نامه فرمانداری با مجموعه فتوای امام و علما را طبق نامه شماره 502/910004599 مورخ 4/2/91 با بی اعتنایی باستناد تبصره 6 ماده 96 قانون شهرداری ها که غیرشرعی و ربطی به موضوع ندارد به فرماندار محترم برگشت داده اند وطبق این تبصره غیر قانونی و غیر شرعی (برخلاف نظر آن نماینده محترم ولی فقیه و فتوای امام(ره) و فتاوی علما در این نامه به فرماندار نوشته اند) جوی هرهر وقف نیست.

وی در ادامه افزوده است :سخن ما به شهردار این است (مصوب بودجه کامل ترک تشریفات استانداری کجاست؟ فروشگاه شهرداری که ابتدا در جهت نمایشگاه اتومبیل در زمان شهردار وقت روی قبور مومنین و مومنات ساخته شد چه مفهومی دارد. جود مصالح عمرانی و انبار امانی و پارک کامیون های زباله داخل جوی هرهر که مورد غضب حجه الاسلام مرحوم محمد علی صدوقی بود و شهردار اصرار است که انبار امانی در همین مزار مومنین و مومنات باشد به چه علت است. افتخار شهردار است که در حضور آقای جناحی شهردار ناحیه تاریخی 3 کمپرسی وسایل اعتیاد از خرابه جوار قبر پهلوان یزدی کوچک و پدر شهید صدوقی بیرون برده شود ؟ این بزرگداشت الگوی زورخانه های ایران است ؟ آیا مدیریت شهردار راحتی سارقین میراث در این مکان را سبب نشده ؟

خطیب در ادامه افزوده:معتادین هر گوشه از اطاقهای جوی هر هر کنار سنگ های قبور مومنین و مومنات و صلحا را تبدیل به شومینه کرده اند. خدا بیامرزد مرحوم اسکندر اصلانی ریاست بی همتای شورای شهر که با صداقت و غمخواری برادر بزرگوار مهندس مرتضی شایق (دلسوز محلات محروم) در جهت تأیید و تصویب مصوبهای حسینیه جامع مصباح الهدی و سفینة النجاة یزد) با حفظ آثار قبور مومنین و مومنات بالاخص مشاهیر مدفون در جوی هر هر با انجام قرارداد موزه سنگ و موزه مشاهیر و طرح درمانگاه چند طبقه شبانه روزی بجای درمانگاه مخروبه فعلی و تصویب زورخانه بر روی قبر پهلوان یزدی کوچک (محمد عبدل) که افتخار همه کشتی گیران و پهلوانان زور خانه ای می باشد و تصویب طرح های مصوب دیگر که مورد رضایت مرحوم حجت الاسلام محمد علی صدوقی و علما و مسئولین استان و دکتر پاکنژاد و مهندس اولیا   و محمد صالح جوکار نمایندگان شورای محترم اسلامی بوده است.

محمد علی خطیب در ادامه با اشاره با برنامه ساخت حسینیه در فضای جوی هرهریزد و گلایه از شهردار یزد آورده است:کجا می تواند برای حسینیه شدن با حفظ آثار قبور مومنین و مومنات شریف تر از مکانی باشد که با اقوال و سند معتبر یعنی مفاتیح الجنان که مورد تایید امام و فقها می باشد (سه بار حضرت عبا عبدالحسین (ع) همسر مکرمه استاد اشرف آهنگر ( مأنوس زیارت عاشورا ) را زیارت کرد و اکثر فقها در این خصوص مطلبی را نگارش کرده اندکه طرح های جامع این حسینیه در جهت مذهبی، فرهنگی، درمانی، ورزشی با طرح مورد تصویب هیئت وزیران، وزارت کشور، ترک تشریفات استانداری، فرمانداری، اوقاف و امور خیریه میراث فرهنگی و سازمان تبلیغات اسلامی با تصویب پایداری طرح بوده و مرحوم اصلانی شروعی بود تا هیئت امنای قانونی حسینیه تا کنون د رجهت تأثیر این مکان بر فرهنگ و زیباسازی بهتر شهر یزد با پی گیری طرح و نصب برج نور و ... تغییر وضع نامطلوب قبلی با اثر بر محلات مجاور و بر طرف نمودن وحشت مردم، جذب مهمانان نوروزی و فاتحه خوانان و ورزشکاران یزد و استانهای دیگر و عاشقان حسینی در جهت عزاداری در محرم و فاتحه خوانی مشاهیری چون مرحوم آیت ا... فرساد، سید علی محمد مدرسی، شیخ محمد تقی سبزواری، شیخ محمد علی کرمانشاهی، واعظ احمد آبادی، سید محمد علی مدرسی، لب خندقی، آخوند طزرجانی جد آیت ا... واقی نماینده محترم مجلس خبرگان و پهلوانان بنام ایران : پهلوان عبد القیوم ، پهلوان یزدی کوچک ، پهلوان عسکر و پهلوان صباغ و همسر مکرمه استاد اشرف آهنگر (مأنوس زیارت عاشورا) مراحل طرح جامع فوق را گذرانده اما جناب مهندس میروکیلی در این چند سال مسئولیت خود بر عکس همت و تأیید مسئولین و علما عمل نموده است.

محمد علی خطیب رییس  هیئت امناء حسینیه مصباح الهدی و سفینه النجاه یزد در پایان نامه خودآوردده است:خواسته ما فقط یک کلام است وقفیت جوی هر هر با پیام احیای زیارت عاشورا در این مکان ( نامگزاری حسینیه جامع مصباح الهدی و سفینته النجاه که با خون و جان مردم عجین است)وبهرمندی" جوی هرهر" مظلوم با افتتاح این پروژه ملی مذهبی می باشد .