یزدفردا:گفتوگوی اختصاصی ماهنامه مدیریت ارتباطات با عضو هیات رئیسه انجمن ارتباطات آمریکا: سیاست و دیپلماسی، نقطه مقابل روزنامهنگاری و رسانههای اجتماعی هستند
با توسعه تکنولوژیهای نوین ارتباطی و با توجه به تأثیر آنها بر افکار، عقاید، تصمیمگیریها و تصمیمسازیها در حوزههای مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و...، ارتباطات روز به روز اهمیت بیشتری پیدا میکند و در این حین، کارکردهای گوناگون مییابد و شیوههای کارکردی آن برای اثرگذاری بیشتر بر جامعه هدف تکامل مییابد. در این میان مدیریت ارتباطات و چگونگی مدیریت بر فرآیندهای ارتباطی و ارتباطاتی موضوعی است که بیشتر بدان پرداخته میشود. در خصوص مدیریت ارتباطات و کارکردهای رسانهها در عصر جدید امیر لعلی سردبیر ماهنامه مدیریت ارتباطات در بیست و پنجمین شماره این ماهنامه گفتوگوی اختصاصی با دکتر «فیل آتر» (Phil Auter)، عضو هیات مدیره انجمن ارتباطات آمریکا و استاد ارتباطات دانشگاه لوئیزیانا ترتیب داده است.
بخشی از نظرات وی چنین است:
- مدیریت ارتباطات، تلاشي آشکار براي مدیریت مؤثر ارتباطات است. این مدیریت میتواند در حوزههاي مختلفي انجام گيرد.
- مدیریت ارتباطات در گستردهترین معنای آن، یک ابزار مهم پایه برای همه ارتباطات است. از آنجا كه من معتقدم ارتباطات پایه و اساس تقریباً همه چیز است، مدیریت چنين ارتباطاتي براي كسب موفقیت حياتي است.
- روابطعمومی دولتی باید در حالت ايدهآل مردم یک كشور را متقاعد کند كه نسبت به ملت و دولت احساس خوبي داشته باشند. علاوه بر آن باید کشورهای همسایه را نيز متقاعد كند كه نسبت به دولت چنین حسی داشته باشند.
- سیاست و دیپلماسی از بسیاری جهات نقطه مقابل روزنامهنگاری و رسانههای اجتماعی باز هستند. اولي ممکن است از طریق سازش و مذاكرات آرام و پنهاني به دنبال صلح و عدالت باشد اما دومی ممكن است به دنبال نمایشهای عمومی و صراحت کامل باشد تا به زور تغییر ايجاد كند. هر دو در جامعه جايگاه خاص خود را دارند.
- خوانندگان شما تعجب خواهند كرد اگر بدانند چند درصد از سیاستمداران، دیپلماتها و حتی روزنامهنگاران (با اينكه در برقراري ارتباطات استادند) در زمينه مدیريت ارتباطات ضعیف هستند. من بر اين باورم که بسیاری از مردم احساس میکنند مدیریت ارتباطات كار آساني است و اينكه هر کسی به سادگی میتواند آن را انجام دهد و بدون فکر كردن به خوبي از پس آن بر آيد. این به هيچوجه حقیقت ندارد. مدیریت مؤثر ارتباطات يك مهارت آموختني است كه نيازمند مطالعه و تمرين است.
- جدیدترین رسانهها و فناوریها (رسانههای اجتماعی، تلفنهای همراه و غیره) طوري ساخته شدهاند که سازمانها و دولتها نتوانند جناياتي را كه در حق مردمشان مرتکب شدهاند، مخفی كنند. در گذشته مردم میتوانستند تحت تأثیر آنچه در رسانهها ميديدند قرار بگیرند اما در حال حاضر، مردم میتوانند هر واقعهاي را به صورت صوتی و تصویری ضبط كنند و بلافاصله آنها را به صورت آنلاین ارسال كنند تا همه دنيا شاهد آن باشند. ديگر نميتوان جنایات را در تاریکی پنهان كرد. يك فرد به تنهایی میتواند انقلابي را آغاز كند و حتي اگر در زندان باشد ویدیويش میتواند زمينهساز يك انقلاب باشد.
- رسانههای اجتماعی در كنار روشهای فوری ارسال پیام از طریق تلفنهای همراه هوشمند ميتوانند به سرعت پرده از جنايتها و تخلفات بردارند و اعتراضات و حتی انقلاب را به همراه داشته باشند. یک نكته شگفتانگیز درباره این فناوریها و خدمات اين است که اجازه میدهند افراد همفکر در سراسر جهان به عنوان گروههای چندملیتی قدرتمندي كه میتوانند تغییرات مثبتي به وجود آورند، گرد هم آیند