زمان : 21 Khordad 1391 - 20:30
شناسه : 52571
بازدید : 3475
بارگذاری200 رشته جدید مهارتی و فنی و حرفه ای در سال جاری بارگذاری200 رشته جدید مهارتی و فنی و حرفه ای در سال جاری

یزدفردا:مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان یزد در نشست هم اندیشی رؤسای مراکز آموزش فنی و حرفه ای استان یزد در اردکان از بارگذاری 200 رشته جدید در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور خبر داد .

 حبیب الله کارگر در این نشست با اعلام این خبر گفت : با توجه به این ظرفیت باید نیاز سنجی و بررسی های لازم در این رابطه صورت گیرد و رشته های متناسب با هر شهرستان به کارآموزان آموزش داده شود .

 وی همچنین به موضوع رهگیری اشتغال مهارت آموختگان اشاره کرد و افزود : رهگیری اشتغال این قشر مسئله مهمی است که باید با دقت انجام گرفته و خروجی آن بررسی شود .

وی با بیان اینکه اعتبار سنجی مراکز آموزش فنی و حرفه ای از برنامه هایی است که اخیرا  توسط سازمان در حال انجام است بیان کرد : اعتبارها با بررسی مواردی از قبیل فضای سبز مناسب ، کارگاه های مجهز ، رشته های موفق و مربیان توانمند در امر آموزش ، پرداخت می گردد .

کارگر در ارتباط با جذب و به کارگیری مربیان حق التدریس فنی و حرفه ای ابراز کرد : در حال حاضر در استان یزد 55 مربی مجوز لازم را گرفته اند که بر اساس ردیف هایی که در استان خالی است استخدام می شوند .

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان شرکت مراکز آموزش فنی وحرفه ای را در شورا های کاهش جرائم در شهرستان ها با توجه به عضویت رسمی آنها در این شوراها لازم و مهم دانست .

کارگر در ادامه از برگزاری اردوی آموزشی جهت رؤسای مراکز در سال جاری خبر داد و گفت : نیمی از رؤسای مراکز و نیمی از مربیان مراکز کل کشور در این اردوی چهار روزه شرکت می کنند که دو روز به ارائه آموزش های تئوری و دو روز به بازدید از صنایع و مراکز فنی و حرفه ای سازمان آموزش فنی و حرفه ای پرداخته می شود .

معاون آموزش و پژوهش اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان نیز در این نشست از برگزاری دوره های کارآفرینی با رویکرد تجاری سازی ایده هیا دانش بنیان ویژه مهندسان ، دانشجویان و مدیران شرکت های دانش بنیان ، در راستای تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص توسط دفتر مهارت های پیشرفته سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور خبر داد .

علیرضا شهبازی در خصوص ساماندهی وضعیت مربیان حق التدریس در سال جاری بیان کرد : با توجه به استخدام اخیر مربیان حق التدریس ، در حال حاضر مربی حق التدریس جدید پذیرفته نمی شود اما اگر مرکزی در آموزش رشته های مهارتی خود با کمبود مربی مواجه بود می تواند با هماهنگی اداره آموزش جهت استفاده از مربی جدید اقدامات لازم را به عمل آورد .

وی بر مسئله آموزش در صنایع تأکید بیشتری کرد و افزود : تعهد آموزش در صنایع در سال جاری 160 هزار نفر – ساعت است که به نظر می رسد این بخش هنوز جای کار بسیاری دارد و بایستی با تمرکز بیشتر و اثر بخش تر وارد این عرصه شد که باید رؤسای مراکز با تعامل و هماهنگی بیشتر با صنایع و اصناف و اطلاع رسانی مناسب به این امر بپردازند .

شهبازی با بیان اینکه 19 درصد از تعهدات سال جاری طبق دستورالعمل برون سپاری باید به بخش خصوصی واگذار شود عنوان کرد : در اجرای این تعهد باید به گونه ای عمل شود که مربیان حق التدریس از بدنه دولتی خارج نشوند هم چنین مراکز توجه کنند که  برای برگزاری آزمون ها حتی الامکان از مربیان حق التدریس و رسمی که در آموزشگاه ها فعالیت آموزشی دارند از ایشان به عنوان آزمونگر و ناظر آزمون استفاده نکنند .

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان اردکان نیز در این نشست با ارائه گزارشی از عملکرد این مرکز در سه ماهه نخست سال جاری عنوان کرد : در جلسه ای که با مسئولین زندان اردکان برگزار شد مقرر گردید 15 هزار نفر – ساعت برای این اقشار ارائه شود که در حال حاضر شش دوره از آن آغاز به کار کرده است .

نادر متألهی ادامه داد : در سال جاری 149 نفر در آزمون های سنجش مهارت ، 96 نفر در آزمون ادواری ، 127 نفر در آزمون قالیبافی بی سوادی و 351 نفر در آزمون های سنجش مهارت خرداد ماه در این شهرستان شرکت داشته اند .

وی بیان کرد : ارائه خدمات آموزشی برای مربیان ، انعقاد قرارداد آموزشی با سنگ آهن چادرملوی اردکان و معرفی و در اختیار گذاشتن کارگاه جوشکاری این مرکز برای دانشجویان دانشگاه علمی – کاربردی اردکان از دیگر اقدامات این مرکز در سال جاری است .