زمان : 20 Khordad 1391 - 21:10
شناسه : 52496
بازدید : 33542
صنايع دستي بايد هرچه بيشتر وارد متن زندگي مردم شود به مناسبت روز جهانی صنایع دستی صنايع دستي بايد هرچه بيشتر وارد متن زندگي مردم شود مهدیه جمشیدی

یزدفردا ""مهدیه جمشیدی"مدیر روابط عمومی دانشگاه پیام نور استان یزد:در سطح دنیا ملتی که از غنا و صبغه فرهنگی و تاریخی بیشتری برخوردار بوده، از صنایع‌ دستی بهتری نیز بهره مند است.
 صنایع دستی، به مجموعه‌ای از هنرها و صنایع اطلاق می‌شود كه محصول آن‌ها به طور عمده با استفاده از مواد اولیه‌ی بومی، به كمك دست و ابزار دستی ساخته می‌شود.
  در هر يك از فرآورده‌هاي صنايع دستی، ذوق هنری و خلاقیت فكری صنعتگر سازنده، به نحوی تجلی مي‌يابد که همین امر، وجه تمایز اصلی این گونه محصول‌ها از مصنوعات مشابه ماشینی و كارخانه‌ای است.
 صنایع دستی، حاصل روح ملت‌ها و دستاورد هنرهاي آموخته از نسلي به نسل ديگر است. صنایع دستی تنها کالائي برای مبادله نیست، بلکه خصوصیات فرهنگی و ویژگی‌های قومي، از طریق این کالا مبادله می‌شود و نوعی ارتباط فرهنگي در ميان جامعه‌ها پديد مي‌آورد.
 یکی از راهکارهای تحقق تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، را رونق و توسعه هنرهای سنتی و صنایع دستی است و حمایت از هنرمندان صنایع دستی علاوه بر افزایش تولید ملی، موجب اشتغالزایی و حفظ سرمایه داخلی می‌شود.
 توسعه رشته های صنایع دستی در دانشگاه ضروری است و با توسعه رشته های صنایع دستی و توسعه امر آموزش می توان فضایی مناسب برای اشتغال جوانان هنرمند ایجاد کند.
بزرگترین‌ سرمایه‌ هر جوان برای‌ ورود به‌‌ رشته های صنایع دستی‌ را عشق‌ و علاقه‌ می توان عنوان نمود و دانشجویان رشته صنایع دستی باید پایمردی‌ و حوصله‌ لازم‌ را برای‌ آموختن‌ صنایع‌ دستی‌ داشته باشند‌ و در طراحی‌ بخصوص‌ طراحی‌ سنتی‌ با نقوش‌ سنتی‌ آشنا باشند،‌ یک‌ دانشجوی‌ صنایع‌ دستی‌ لازم‌ است‌ با فرهنگ‌ و سنت‌ قدیم‌ کشور و ماشین‌ها و ابزار جدید آشنا شود و در نتیجه‌ طرح‌هایی‌ ارائه‌ دهد که‌ هم‌ اصالت‌ بومی‌ و هم‌ نوآوری‌ هنری‌ داشته‌ باشد. در نهایت‌ آشنایی‌ با ادبیات‌ کهن‌ و نو ایران‌ برای‌ دانشجویان‌ این‌ رشته‌ یک‌ ضرورت مهم‌ است‌ زیرا هنر ما ارتباط‌ تنگاتنگ‌ با ادبیاتمان‌ دارد و هیچ‌ هنرمند ایرانی‌ نمی‌تواند بدون آشنایی با ادبیات‌ ایران‌ هنرآفرینی کند.
با توجه به ارزش صنايع دستي  می توان گفت صنايع دستي از آن پديده‌هايي است كه در آن محبت و زيبايي وجود دارد. زيبايي اثر هنري به اين است كه لحظه‌ لحظه‌هاي خلق آن با عشق و محبت بوده است.
 دانشگاه پیام نور استان یزد در 5 مرکز یزد، مهریز، صدوق، میبد و زارچ در حوزه هنر و صنایع دستی تقریبا دارای 22 رشته و گرایش می باشد.
 با راه‌اندازي شوراي جهانی صنایع دستی، _صنایع دستی و هنرهای سنتی، به صورت بخشی از حیات فرهنگی- اقتصادی ملت‌ها_، مورد توجه قرار گرفت. در ایران نیز، از سال ۱۳۴۷ش./ ۱۹۶۸م. از طريق سازمان صنایع دستی كشور، به عضویت اين شورا درآمد و در مجمع آسیا و اقیانوسیه‌ي آن، مشغول فعاليت شد.
اين شورا، در ابتدا با شمار محدودی از اعضا کار خود را آغازکرد. اما هم‌اكنون، ۹۰ کشور جهان را تحت پوشش دارد و دبیرخانه‌ي آن، در شهر آمستردام هلند قرار دارد.