زمان : 20 Khordad 1391 - 17:54
شناسه : 52486
بازدید : 3789
گفتگو با شاعر ابرکوهی برگزیده دومین همایش سراسری شعر مقاومت شاعران و هنرمندان، دفاع مقدس را جاودانه می کنند گفتگو با شاعر ابرکوهی برگزیده دومین همایش سراسری شعر مقاومت

ابرکوه "رحیم میرعظیم سرپرستی یزدفردا :دفاع مقدس حماسه ای است که نه تنها در ذهن مردمان قرن حاضر جای گرفته است بلکه باید ارزش های آن به گونه ای هنرمندانه در تاریخ جاودانه شود.

این رویداد تنها یک رویداد نظامی نبود چه اگر این گونه بود مانند بسیاری از جنگ هایی که در جهان اتفاق می افتد از یادها می رفت و یا حداکثر در قالب چند فیلم از آن یاد می شد.

 جنگ تحمیلی که از آن به عنوان دفاع مقدس یاد می شود حاوی ارزش هایی است که دیگران نیز از آن بهره می می برند چه حضور نوجوانانی کم سن و سال که تنها به عشق رهبر خود و بر مبنای اعتقاد دینی در آن حضور یافتند و بسیاری از آنان عزیزترین هستی خود را نثار کردند اکنون به الگویی برای جوانان اسلامی تبدیل شده است و نمونه بارز آن در ولایت مداری جوانان لبنانی مشهود است.

استفاده از ادبیات و شعر برای ماندگار کردن حوادث و رویدادها یکی از راهکارهای ظریف ماندگاری آن ها است و این مهم برای بیان دفاع مقدس مردم این سرزمین اکنون در قالب همایش های سراسری و منطقه ای پیگیری می شود.

احمدرضا قدیریان شاعر ابرکوهی دارنده رتبه اول دومین همایش سراسری شعر مقاومت و پایداری در بخش شعر کلاسیک که چند روز پیش با ارائه آثار 250شاعر کشوری در دزفول پایان گرفت در گفتگو با خبرنگار ما نظرات خود را در مورد لزوم برگزاری چنین همایش هایی مطرح کرد.

یادآوری ایام جنگ و دفاع مقدس یک ضرورت است

این شاعر دفاع مقدس اظهار داشت:ایستادگی و پایداری در برابر هجوم دشمن خارجی و قیامهای مردمی علیه حکومت های فاسد و ستمگر داخلی از افتخارات ملت های مقاوم و آگاه در طول تاریخ به شمار می آید.

 در چند دهه اخیر تاریخ کشورمان، این هر دو اتفاق با فاصله اندکی از یکدیگر به وقوع پیوست و مردم ما در هر دو صحنه پیروز و افتخارآفرین ظاهر شدند و به همین دلیل باید یاد و خاطره این اتفاقهای عظیم را زنده نگاه داریم و ایثارها و جانبازی هایی را که نسل جوان دیروز برای دفاع از عقیده و سرزمین خود به نمایش گذاشت، برای نسل جدید و نسلهای بعد، شرح دهیم تا همگان بدانند برای حفظ دین و میهن اسلامی، چه هزینه های ارزشمند و بزرگی داده شده است.

شرح دلاوری ها و ایثارها باید ثبت شود

قدیریان افزود:گذشته از ثبت این رویدادهای بزرگ در صفحات تاریخ، باید آنچه را که رخ داده است با همه عظمتش و با همه تلخی ها و شیرینی هایش به گونه های مختلف دیگری جاودانه کرد.

 یکی از این شیوه ها، بازگویی و بازآفرینی این افتخارات تاریخی در قالبهای گوناگون هنری است. از میان این قالبهای هنری، شعر جایگاه ویژه ای دارد. شعر، زبانی است که با احساس می آمیزد و به همین دلیل تأثیرگذار و ماندگار است و می تواند واقعیت های دیروز و امروز را به روشنی و با بیانی شیوا و زیبا، به نسلهای بعد منتقل کند.

شاعران دفاع مقدس اهداف دفاع مقدس را تبیین می کنند

وی یادآور شد: به نظر من شاعرانی که در کنگره های شعر به بیان شاعرانه اتفاقات دوران دفاع مقدس می پردازند همرزمان و همسنگران همان رزمندگان و ایثارگرانی هستند که در سنگرهای دفاع از اسلام و ایران تفنگ به دست گرفتند و با دشمن جنگیدند.

تفاوت این دسته از شاعران، با رزمندگان دوران جنگ در این است که امروز بجای سلاح، ابزار هنر را به دست گرفته اند و با قلم خود هدف مقدس رزمندگان را ترسیم و تبیین می کنند و راه و وظیفه دشوار اما مقدس آنان را به نسل امروز یادآور می شوند. برخی از این شاعران، خود رزمندگان دیروزند که در شرایط جنگ، راهی حسین گونه را برگزیدند و امروز با پایان گرفتن جنگ در جبهه ها، رسالتی زینب گونه را بر دوش می کشند.

کنگره های شعر مقاومت تأثیر گذاری بالایی دارند

قدیریان با بیان این که کنگره های شعر مقاومت، بستر و زمینه مناسبی را برای شاعران فراهم می کنند تا آفریننده آثار هنری خود درباره این موضوع مهم باشند افزود: فراخوان های این کنگره ها، خلاقیت هنری شاعران را سمت و سو می دهند و جایگاهی هستند که آنان بتوانند آثار هنری خود را عرضه و ارائه کنند. بنابراین توجه ویژه به کنگره های شعر مقاومت، حرکتی است به سمت آفرینش و خلق شعر دفاع مقدس و ثبت هنرمندانه رویداد مهم و تاریخی مقاومت مردم ایران در برابر تهاجم دشمنان خارجی و آشنا کردن نسل امروز و فردا با حماسه ها و دلاوریهایی که نسل گذشته آنان برای حفظ دین و میهن از خود نشان داده است.