زمان : 18 Khordad 1391 - 01:12
شناسه : 52370
بازدید : 2821
رئیس دانشگاه پیام نور استان یزد:فرار واقعي مغزها كاملا پنهان و يكي از رموز توسعه نیافتگی واقعی كشور است رئیس دانشگاه پیام نور استان یزد:فرار واقعي مغزها كاملا پنهان و يكي از رموز توسعه نیافتگی واقعی كشور است

یزدفردا:رئیس دانشگاه پیام نور استان یزدگفت: فرار مغزها يك پديده جهاني است و به كشور خاصي مربوط نمي شود. دلايل و انگيزه هاي گوناگوني منجمله امنيت ، رفاه اقتصادي و عدم رضایت شغلي می تواند زمينه ساز آن باشد.

"عباس کلانتری" رشد اين پديده را در بسیاری از كشورها قابل توجه دانست و افزود: برنامه ريزي براي استفاده از نخبگان توسط كشورهاي قدرتمند و وجود جاذبه هاي فراوان در آن كشورها باعث تشديد اين مهم شده است.

وی تصریح کرد: نخبگان و افراد شاخص به لحاظ هوش و استعداد نيازمند توجه و مراقبت خاص مي باشند. لذا بايد زمينه بگونه اي فراهم گردد تا اين افراد خلاق و فعال بمانند وگرنه رها شدن اين گروه باعث افت فعاليت و خلاقيت آنها شده و زمينه را براي فرار آنان فراهم مي سازد.

این مقام مسئول گفت: خوشبختانه حرکت نخبگی و بها دادن به نخبگان امروزه زیر سایه مقام معظم رهبری شتاب و سرعت گرفته است و این شتاب در حدی است که چشم طمع بیگانگان را متوجه مغرهای متفکر و نیروهای جوان و نخبه ایران اسلامی کرده است

"کلانتری" اظهار داشت: یکی از مهمترین ویژگی های نخبگان جوان ایرانی که آنها را با دیگر کشور تمایز کرده این است که در بطن تفکر نخبگی این جوانان، پایبندی به اعتقادات دینی باعث شده تلاش برای سربلندی کشور عزیزشان را نسبت به مادیات دنیوی که از سوی برخی کشورها به آنها پیشنهاد می شود را ترجیح دهند.

وی با این وجود تبيين اهداف و تدوين استراتژي مناسب براي كشور را امری ضروری دانست كه با تكيه بر آن می توان علاوه بر فراهم نمودن بستر لازم براي استفاده از نخبگان باعث ايجاد اميد در سطح ملي می شود.

رئیس دانشگاه پیام نور استان یزد يكي از عادت هاي بارز در كشور را از دست دادن فرصت و وقت دانست و افزود: ما عموما براي استفاده از پديده هاي مثبت و منفي از قبل برنامه نداريم و پس از وقوع هر پديده نيز با تاخير زيادي سعي مي کنیم براي رفع نقيصه چاره انديشي کنیم كه البته در بسياري از اوقات نتيجه اي بيشتر از بحث و مجادله و تلاش كلامي در برنداشته است.

"کلانتری" تأکید کرد: آنچه كه بايد بيشتر دغدغه آن را داشته باشیم و تاكنون بيشترين خسارت را براي كشور بهمراه داشته، فرار واقعي مغزهاست. فرار واقعي مغزها كاملا پنهان و يكي از رموز توسعه نیافتگی واقعی كشور است.

وی گفت: بي ترديد اگر برنامه هاي مناسبي براي استفاده از نيروي انساني متبحر وجود داشته باشد و اجراي آن نيز به عهده مسئولين كارآمد واگذار شده باشد نه تنها در ايران بلكه در دنيا و نه تنها مغزهاي ايراني بلكه مغزهاي موجود در كره زمين را شناسائي و بهره گيري خواهند نمود.

این مقام مسئول با بیان اینکه بطور كلي در هر تهديدي، فرصت هاي زيادي براي رشد و ترقي وجود دارد، گفت: مهم اين است كه تهديدها برما غلبه نكند و فرصت ها را دريابيم.

"کلانتری " در پایان گفت: آنچه كه امروز بايد بدنبال آن طرح ريزي و فعاليت نمائيم چگونگي استفاده از مغزهاست و درصورت موفقيت در آن، خيل ايرانيان داخل و خارج كشور و حتي ساير مغزها از مليت هاي گوناگون را مي توان در جهت توسعه و تعالي كشور مورد استفاده قرار داد. به اين ترتيب نبايد خروج تعدادي نخبه (بخش كوچكي از مهاجرين ) از كشور موجب ياس و نااميدي شود بلكه بایستی تلاش براي ساماندهي و ايجاد ساختار مناسب براي بهره گيري از مغزها با سرعت بيشتري دنبال گردد.

نهايت اينكه براي ساختن هيچ وقتي دير نيست و صرفا مي توان با تكيه بر انديشه و حل ريشه اي معضلات تهديدها را به فرصت تبديل نمود و بانگاه مثبت تمامي ايرانيان مقيم خارج كه به فني آراسته شده اند را ثروتهاي ملي تلقي و با مكانيزمي مناسب به استفاده از آنها اقدام نمود.