زمان : 10 Khordad 1391 - 11:51
شناسه : 51987
بازدید : 2129
تحقق الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت نظام جهان را دگرگون می‌کند داوری اردکانی در نخستین کنفرانس الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت: تحقق الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت نظام جهان را دگرگون می‌کند رئیس فرهنگستان علوم اسلامی گفت: تدوین الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت کاری سخت و طاقت‌سوز است، به این معنی که با تحقق آن در کشورمان، نظم جهان را دگرگون می‌کنیم.

یزدفردا :فارس نوشت:، رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران در نخستین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که در کتابخانه ملی در حال برگزاری است، اظهار داشت: پیشرفت جای چون و چرا ندارد، چون اگر پیشرفتی باید صورت گیرد پیشرفت ایران اسلامی است.

* اصطلاح «پیشرفت» یک قرن پس از پدید آمدن وارد ایران شد

وی افزود: ما سعی نکردیم لفظ «پیشرفت» را به کار ببریم به این دلیل که باید از نو پرسید که معنی آن چیست. این لفظ در قرن هجدهم پدید آمده است و بعد از یک قرن وارد ایران شده است و نویسندگان ایرانی نمی‌دانند این واژه را چگونه ترجمه کنند!

داوری اردکانی با طرح این پرسش که آیا پیش از این پیشرفت در تاریخ بشر نبوده است، گفت: یونانیان به پیشرفت توجه داشته‌اند، به خصوص آن دسته از یونانیانی که فلسفه ماتریالیسم را پدید آورده‌اند اشاره‌ای به کمال و پیشرفت کردند البته نظرشان پیشرفت فنی و تکنیکی بود که ضرورتا به پیشرفت اخلاقی منتهی می‌شد.

وی گفت: تمدن غربی و تجدد را تمدنی مسیحی - یونانی می‌دانند. تاریخ مجموعه اجزا نیست، تاریخ یک مکانیسم نیستند به این معنی نیست که افکار مسیحی و یونانی در کنار هم قرار گرفته باشند و یک تمدن را ساخته باشند.

رئیس فرهنگستان علوم گفت: اروپای جدید سکولار است اما هسته اصلی پیشرفت را بشر جدید سازنده و مهندس است. پیشرفت با سازندگی تناسب دارد.

* استعمار نماد تملک بر همه عالم و فرهنگ آن است

وی ادامه داد: استعمار همه عالم را از آن غرب کرده است، استعمار نماد تملک بر همه عالم و فرهنگ عالم است. و بعد از آن به گونه‌ای از پیشرفت سخن گفتیم که گویی حکم ضروری تاریخ است.

نویسنده کتاب «ما و تاریخ فلسفه اسلامی» گفت: غرب ایران و هند را دوران کودکی تمدن غرب می‌داند و بقیه تمدن‌های جهان را انحراف از معیار غرب می‌داند.

رئیس فرهنگستان علوم با طرح این پرسش که مراد از مسیحی-یونانی بودن غرب چیست؟ گفت: وقتی رنسانس رخ داد توجه به روح مسیحیت و تمدن سکولاریزه شده است و فکر پیشرفت تاریخی و دینی است.

داوری ادامه داد: از قرن هجدهم که پیشرفت مطرح شد، بشر نخست در پی رسیدن به بهشت موعود بود. اما بهشت زمینی این بود که بشر با علم دنیایی جهان را اداره کند.

وی اتفاق دیگر پس از رخ دادن پیشرفت را طرح تحول در طبیعت دانست و گفت: دوره جدید، آدم جدید را مقابل طبیعت قرار داد این در حالی است که در تمدن‌های قدیم انسان به تکامل می‌رسید.

رئیس فرهنگستان علوم افزود: داروین طرح پیشرفت تربیت را بر افکند و کانت و هگل طرح پیشرفت عقل را کامل کردند.

* پیشرفت باید به ایران اسلامی تعلق داشته باشد

وی سپس با طرح این پرسش که ما مقابل پیشرفت چه باید بگوییم؟ گفت: نباید از پیشرفت و علم حذر کرد، در عین حال که می‌خواهیم این پیشرفت ایرانی به ایران اسلامی تعلق داشته باشد.

وی گفت: شکر خدا بسیاری از امکانات را داریم و بعد از ایالات متحده آمریکا به نسبت جمعیت دارای غنی‌ترین منابع زیرزمینی هستیم.

داوری اردکانی در پایان گفت: باید موانع پیشرفت را از بین ببریم و شرط اول این است که به تربیت درست فکر کنیم. ضمن اینکه در طبیعت تصرف نکنیم چون طبیعت نشانه خداست.