زمان : 08 Khordad 1391 - 22:01
شناسه : 51901
بازدید : 12379
 سلاح ناشناخته سپاه  پرنده ی رادارگریز + تصاویر قایق پرنده یاور2 سلاح ناشناخته سپاه پرنده ی رادارگریز + تصاویر
یزدفردا "علی آبادی »درسال 88 ایران خبر ساخت قایق پرنده باور2 را منتشر کر و در کمتر از یکسال سه اسکادران از باور2 تحویل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران شد .
در ششم مهماه 89 وزارت دفاع "اسکادران قایق پرنده باور 2" را به نیروی دریایی سپاه تحویل داد
مهرماه سال 89 بود که سه اسکادران قایق پرنده باور2 به نیروی دریایی سپاه پاسداران تحویل داده شد.

باور 2 محصول طراحی و ساخت مشترک سازمان‌های صنایع دریایی و هوایی و دانشگاه صنعتی مالک اشتر وزارت دفاع‌، یک پرنده اثرسطحی است که مأموریت گشت‌زنی و شناسایی بر روی دریا را انجام می‌دهد.
http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_3037.jpeg


تجهیز این قایق های پرنده به موشک، تیربار، دوربین‌های دید در شب و دید در روز‌، ضبط و ارسال تصاویر و اطلاعات مورد نظر را از ویژگی این سامانه است که با قابلیت‌ و سرعت بالا، امکان جابه‌جایی در دریای خراب را داشته و با توجه به قابلیت پروازی، امواج بلند دریایی تاثیری بر روی آن نخواهد داشت.

جمهوری اسلامی ایران جزو معدود کشورهای جهان است که به دانش و قابلیت طراحی، ساخت و آموزش قایق‌های پرنده دست پیدا کرده که البته در کشورهای خاورمیانه این قابلیت و توان تنها در اختیار ایران قرار دارد.
 

 مراسم تحویل اسکادران قایق پرنده باور 2 به نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح امروز سه شنبه با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برگزار شد.

  با حضور سردار سرتیپ پاسدار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سردار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه با تحویل سه اسکادران قایق پرنده «باور2» به نیروی دریایی سپاه برگ زرین دیگری در کارنامه درخشان وزارت دفاع رقم خورد.
http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_3036.jpeg

سردار احمد وحیدی در مراسم جشن بهره‌برداری از قایق‌های پرنده "باور2"، طی سخنانی در تشریح ویژگیهای این محصول مهم گفت: باور دو طراحی و ساخت مشترک سازمانهای صنایع دریایی و هوایی و دانشگاه صنعتی مالک اشتر وزارت دفاع، یک پرنده اثر سطحی است که مأموریت گشت‌زنی و شناسایی بر روی دریا را انجام می دهد.
http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_3035.jpeg

وزیر دفاع، مسلح شدن به تیربار، دوربینهای دید در شب و دید در روز، ضبط و ارسال تصاویر و اطلاعات مورد نظر را از ویژگی این قایق ذکر کرد.

سردار وحیدی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران جزء معدود کشورهایی است که در مدت نسبتاً کوتاهی کار طراحی، ساخت و بهره‌برداری قایقهای پرنده را به انجام رسانده است، گفت: با این تلاش، در حال حاضر ایران جزء باشگاه طراحان و تولیدکنندگان پرنده‌های اثر سطحی است.

وزیر دفاع گفت: تحویل این حجم قایق پرنده نشان از پویایی، بالندگی و هم‌افزایی صنایع دفاعی وزارت دفاع است.

سردار وحیدی، حفظ امنیت و حراست از مرزهای آبی و مناطق استراتژیک دریایی کشور را از راهبردهای اصلی نیروهای مسلح اعلام کرد و گفت: تجهیز نیروهای دریایی ارتش و سپاه و نیروهای مسلح کشورمان به امکانات و تسلیحات پیشرفته و روزآمد ضمن تحکیم ثبات و ارتقاء امنیت پایدار منطقه در افزایش قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران نقش موثری دارد.

وزیر دفاع قایق پرنده باور 2 را نماد دیگری از خودباوری و همت مضاعف و کار مضاعف فرزندان غیور ملت ایران در وزارت دفاع توصیف کرد و خاطرنشان کرد: نیروهای مسلح اعم از سپاه، ارتش، وزارت دفاع، بسیج و نیروی انتظامی همانند دوران دفاع مقدس تحت فرماندهی فرمانده معظم کل قوا، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای مد ظله‌العالی، آماده فداکاری و دفاع از حریم دین و میهن هستند.
http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_3013.jpeg

سردار وحیدی در پایان با اعلام اینکه تولید نسل بعدی این قایق پرنده در دستور کار قرار دارد، از دانشمندان، محققان و متخصصان صنایع هوایی، دریایی و دانشگاه صنعتی مالک اشتر وزارت دفاع بخاطر طراحی، ساخت و تولید قایق پرنده باور2 و همکاری فرماندهان و جان برکفان نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تشکر و قدردانی کرد.
http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_3014.jpeg
ویژگی ها و امتیازات باور 2
باور 2 یک پرنده ی رادارگریز است. خاصیت رادارگریزی (stealth) این توانایی را به باور 2 می دهد که با خیال آسوده مسافت زیادی را تا نزدیک هدف طی کند. این پرنده می تواند تمامی شناورهای تندرو را در اختفای کامل راداری منهدم کند و یک تهدید جدی برای ناوهای جنگی ایالات متحده ی آمریکا در مرزهای عربی خلیج فارس محسوب می شود.

از دیگر خاصیت های برجسته ی آن، توانایی پرواز در انواع شرایط جوی - خصوصا شرایط طوفانی - است.
http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_3015.jpeg

سلاحی که فعلا باور 2 آن را در اختیار دارد یک نوع مسلسل است که می تواند بدون نیاز به بارگزاری مجدد فشنگ و یا گرم شدن به طور مکرر به سمت هدف شلیک کند.

این W.I.G. می تواند با سرعت بالا بسیاری از مانورهای هوایی را انجام دهد و حرکت های سریعی را در هوا انجام دهد و این خاصیت، قابلیت یک گشت دریایی را به باور 2 داده است.

سپاه پاسداران ادعا می کند که می تواند این قایق پرنده را به انواع مختلفی از تسلیحات جنگی مسلح کند. گفتنی است که Dash-point های این پرنده از قبل طراحی شده اند.

در صورت نصب موشک های هوا به زمین و موشک های ضد کشتی و نصب وسایل الکترونیکی و راداری، این وسیله به یک نوع جدیدی از جنگنده ها تبدیل خواهد شد که این انتظار چیز آسانی نیست.

احتمال می رود که همانند برخی از قایق های تندرو سپاه، این قایل پرنده هم به راکت اندازهای شبیه به مینی کاتیوشا و یا به تعداد زیادی از لانچر راکت های کوچک و سبک مسلح شود.

این قایق تهاجمی پرنده، مجهز به یک نوع دوربین با وضوح بسیار بالا برای انجام عملیات شناسایی ضد تشکیلات دریایی دشمن است.
http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_3017.jpeg

البته یکی از ایرادات این وسیله ی پرنده، مکان نصب موتور و پروانه ی آن است که ممکن است خواص پنهان کاری را به طور کامل نداشته باشد اما ممکن است در مراحل آزمایشی، این مشکل به نحوی حل شده باشد.
http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_3028.jpeg
جمهوری اسلامی ایران از معدود کشورهای جهان و تنها کشور خاورمیانه ای است که به این تکنولوژی دست یافته است.

برخی تحلیل ها، نشانه هایی از امکان سوخت گیری و دوربرد بودن و حتی توانایی حمل یک بمب هسته ای را هم به این وسیله پیدا کرده اند که البته خیلی قابل اعتماد نیست.

مشهوریت قایق پرنده ی باور 2 در غرب بسیار بیشتر از موشک های پیشرفته ی دوربردی همانند سجیل 2 است.
http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_3027.jpeg
قایق پرنده؛ سلاح ناشناخته سپاه + عکس

باور-2 پرنده ای با بال نصب شده در بالای بدنه است. بال به شکل دلتای معکوس با مساحت زیاد، دارای زاویه هشتی(انهدرال) زیاد، با انحنای سطح زیرین بال، ریشه بال طولانی و امتداد یافته تا دم است. در صورتی که امکان حمل موشک های هوا به هوا در رده دوش پرتاب در باور بوجود بیاید امکان درگیری با پهپادهای پرشمار دشمنان نیز قابلیتی استثنایی برای آن خواهد بود.

قایق های پرنده یا ادوات اثر سطحی نوعی از وسائل دوزیست آبی-هوایی محسوب می شوند که ضمن قابلیت نشستن و بلند شدن از روی آب، با طراحی خاص خود از پدیده اثر سطحی استفاده کرده و قابلیت های عملیاتی خود را افزایش می دهند.

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_3029.jpeg

با توجه به طراحی ویژه این وسائل می توان گفت قایق پرنده هواپیمایی نیست که به آن قابلیت آب نشینی داده اند بلکه قایقی(از نظر انتظارات عملیاتی) است که به آن قابلیت پرواز در ضمن استفاده از یک پدیده فیزیکی ساده را داده اند. لازم به ذکر است برخی از انواع قایق های تندرو نیز از چنین پدیده ای بهره می برند.

از جمله مزیتهای یک قایق پرنده این است که هر منطقه ای در دریا می تواند محل آغاز مأموریت آن بوده و در صورت لزوم در هر منطقه ای فرود آمده و در عوارض ساحلی خود را پنهان کند. این نوع وسائل پس از جنگ جهانی دوم مورد توجه واقع شدند و اولین نمونه های عملیاتی موفق آنها ساخت شوروی سابق بوده است.

اثر سطح پدیده ای است که به افزایش برآ و کاهش پسای تولیدی یک بال بازمیگردد هنگامی که هواگرد در فاصله ای کمتر از دهانه بال با زمین قرار داشته باشد. بنابراین بال در وسیله اثر سطحی در محدوده تأثیر متقابل زمین قرار دارد. این پدیده حس شناور بودن را به سرنشینان چنین وسیله ای می دهد خصوصاً در هنگام فرود.

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_3010.jpeg
پدیده اثر سطحی


در واقع چون هوای پرفشار زیر بال هواپیما به دلیل فاصله کم با زمین نمی تواند چرخش خود به سمت نوک بال و سپس روی بال را کامل کند و در عوض در زیر بال، فشرده می شود کاهش برآ ناشی از این حرکت نیز حذف شده و در نتیجه این پدیده باعث می شود دهانه بال مؤثر وسیله افزایش یابد که حاصل آن افزایش نیروی برآ و کاهش نیروی مقاوم القایی و ازدیاد سرعت است. از این رو اثر سطح، کمک می کند تا با نیروی موتور کمتر، بار بیشتر ی حمل کرد و به مسافت های دورتری رسید.http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_3025.jpeg

وجود قایق پرنده ایرانی باور برای نخستین بار در پنجمین روز از رزمایش پیامبر اعظم در فروردین ماه سال 85 اعلام شد. هر چند این خبر در آن زمان بازتاب بسیار بالایی توأم با اظهار شگفتی از توان کشورمان در ساخت این وسیله داشت اما پس از تحویل تعداد 12 فروند از آن در مهرماه سال 1389 تحت هدایت خلبانان آموزش دیده که بیانگر عملیاتی شدن کامل باور داشت عواملی که همواره سعی در مخدوش جلوه دادن توانمندی های بومی کشور دارند این بار نیز وارد عمل شده و با دستاویز قرار دادن شباهت باور-2 و یک نمونه ساخت شوروی سابق سعی در بی ارزش کردن این دستارود مهم داشتند.

در حالی که پیکربندی(Configuration) چندین قایق پرنده دیگر در جهان مشابه همان نمونه شوروی است حتی در برخی جزئیات، همانطور که بسیاری از هواپیماهای هم رده نظامی و غیرنظامی دارای مشابهت های طراحی هستند. در ادامه مطلب به ذکر تفاوت های باور و نمونه ساخت شوروی که ESKA-1 نام دارد خواهیم پرداخت.

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_3018.jpeg
باور-2


سرعت قایق پرنده باور 185 کیلومتر بر ساعت (100 نات) تا بیش از 190 کیلومتر بر ساعت و ارتفاع پروازی معمول آن 1 تا 5 متر و تا سقف چند ده متر عنوان شده است.

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_3026.jpeg

سرعت بیشتر نسبت به قایق های معمولی و حتی قایق های تندرو، مقاومت کمتر هوا نسبت به آب که باعث نیاز به موتوری سبک تر با توان کمتر، مصرف سوخت کمتر، برد و سرعت پیمایشی بیشتر می شود از مزیت های مهم طرح قایق پرنده است. همچنین امکان پرواز در دریای مواج که قایق ها در آن امکان فعالیت ایمن را ندارند به دلیل توانایی پرواز تا ارتفاع چند متری بالای سطح آب، سرعت بالا در اجرای مأموریت ها در مقایسه با سایر ادوات دریایی معمول از نکات قابل توجه در عملکرد این نوع وسائل است.



بنابراین باور-2 برای دفاع ساحلی و گشت های طولانی و پر سرعت برای ایران به عنوان کشوری با بیش از 1500 کیلومتر ساحل جنوبی بسیار مناسب است.

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_3024.jpeg
تحویل 12 فروند باور-2؛ حداقل 2 فروند نمونه دو نفره مشاهده می شود


باید به خاطر داشته باشیم اساساً هدف قایق پرنده ارتفاع پروازی بالا نیست زیرا همانطور که گفته شد مزیت اثر سطحی در بهبود قابلیت های پروازی این وسیله در ارتفاع پائین رخ می دهد.

آنچه تا به حال در رابطه با تجهیزات و تسلیحات باور اعلام شده برخورداری از دوربین های مختلف دید در روز و شب با قابلیت ارسال بیدرنگ اطلاعات و همچنین تیربار بوده است. همچنین عنوان شده که در آینده نزدیک راکت و موشک های ضدشناور نیز به این قایق پرنده افزوده خواهد شد. در مصاحبه یکی از فرماندهان در سال 85 ابراز شده بود «از جمله دیگر قابلیت های این قایق امکان شلیک انواع موشک های موجود در آن است» که اگر این جمله دقیق بیان شده باشد باید محفظه داخلی برای حمل جنگ افزار در باور وجود داشته باشد،‌ چیزی که از تصاویر منتشر شده تا کنون نتوانستیم به آن پی ببریم و البته چنین محفظه ای با رعایت اصول پنهانکاری راداری(رادارگریزی) نیز همخوانی دارد.

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_3030.jpeg

یکی از نکاتی که به عنوان انتقاد از طرح باور-2 مطرح شده است نداشتن کانوپی (درب تلقی-شیشه ای برای کابین) خلبان است. هر چند به دلیل سرعت نچندان زیاد، این مسئله خیلی تأثیرگذار نخواهد بود اما اگر در باور از کانوپی بهره گرفته می شد از نظر بهبود شکل آیرودینامیکی و شرایط پروازی و حفاظت فیزیکی برای خلبان بسیار بهتر بود.

به احتمال بسیار بالا باور-2 صندلی پرتاب شونده برای خلبان ندارد تا سبکتر شده و از پیچیدگی های اضافی کاسته شود. از این بابت و با توجه به ارتفاع پروازی پائین این وسیله، حذف کانوپی برای خروج سریع خلبان در شرایط اضطراری می تواند مفید باشد. از نظر ادوات داخل کابین سامانه های مخابراتی و ارتباطی بومی در کنار استفاده از حداقل یک نمایشگر دیجیتال در باور-2 امکانات مناسبی از نظر سطح فناوری در اختیار خلبان قرار داده است.


باور-2 در رژه 31 شهریور نیروهای مسلح


 باور-2 پرنده ای با بال نصب شده در بالای بدنه است. بال به شکل دلتای معکوس با مساحت زیاد، دارای زاویه هشتی(انهدرال) زیاد، با انحنای سطح زیرین بال، ریشه بال طولانی و امتداد یافته تا دم است. ضخامت زیاد بال در باور-2 متناسب با رژیم پروازی سرعت های پائین است ضمن اینکه برای حمل سوخت بیشتر نیز فضای مناسبی ایجاد کرده است.

مجموعه دم داری فرم T بوده و بخشی از دم عمودی متحرک(رادِر) در هنگام شناوری قایق پرنده در آب قرار می گیرد تا وظیفه سکان قایق را انجام دهد. قسمت زیرین بدنه که با آب در تماس است از طرح بدنه قایق های تندرو برخوردار است که باز هم به حرکت بهینه باور در زمان شناوری کمک می کند.

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_3011.jpeg


در دو سر بال های باور بالچه هایی دیده می شود که روی آنها یک بخش متحرک هم وجود دارد. این سطح متحرک مانند رادِر عمل کرده و به عنوان یک سطح کنترلی اضافه، مانور پذیری باور را افزایش می دهد. البته خود این بالچه دارای ایرفویل غیرمتقارن نیز هست که با توجه به دشوار شدن فرایند ساخت بالچه با این ایرفویل در نوع خود اقدام جالبی به نظر می رسد.

نکته دیگر در اینجا زاویه دار بودن بالچه به سمت بیرون است به طوریکه شکل کلی باور از روبرو مشابه حرف W می شود که این پیکربندی به عنوان یک طرح مرسوم در برخی قایق های پرنده خارجی کوچک و بزرگ هم به کار رفته است. این مایل بودن بالچه به جای نصب ساده با زاویه 90 درجه در انتهای بال باعث کاهش بازتاب راداری خصوصاً از طرفین می شود هر چند که در انتخاب و طراحی پیکربندی دم افقی و عمودی به نظر می رسد کاهش بازتاب راداری مد نظر نبوده است.

زیر همین بالچه نیز یک قطعه حجیم به نام اسکی یا شناور کمکی قرار داده شده که با سطحی منحنی با آب در تماس است و برای کمک به شناوری بهتر و حفظ تعادل و همچنین فرود راحت تر روی آب تعبیه شده. هر چند شناور کمکی، وسیله ای هیدوردینامیکی محسوب می شود اما تأثیر آن در آیرودینامیک قایق پرنده نیز مثبت است زیرا حرکت هوای پرفشار زیر بال را به روی بال، محدود تر می کند.

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_3012.jpeg
باور-2 در رژه 31 شهریور نیروهای مسلح


نکته قابل ذکر آنکه بحث محاسبه و کنترل ارتعاشات ناشی از همین هوای فشرده بین بخش زیرین بال و سطح آب در ارتفاع پروازی نزدیک به سطح از چالش های علمی و فنی مهمی بوده که متخصصان کشورمان موفق به غلبه بر آن شده اند. البته ضخیم بودن بال و سازه قوی باور-2 نیز برای حل این مشکل مفید واقع شده است.

موتور باور-2، پشت کابین خلبان و کمی عقب تر و بالای بدنه نصب شده تا از برخورد با آب مصون باشد. این موتور ملخی سه پره و پیستونی با زاویه مثبت نسبت به افق نصب شده تا همواره مؤلفه نیرویی رو به بالا و کمک کننده به نیروی برآ داشته باشد تا برخاستن باور از سطح آب راحت تر صورت گرفته و در هنگام پرواز نیز با توجه با ارتفاع پروازی کم، وجود این مؤلفه نیرویی، ایمنی بیشتری به دنبال دارد.

نوع دو نفره باور-2 نیز ساخته و تحویل شده که استفاده اصلی آن برای امور آموزش است. دقت داریم که در نوع یک نفره، جرم نفر دوم و تجهیزات مورد استفاده وی مانند صندلی، آلات دقیق کابین و سامانه های هدایت و کنترل که حذف شده اند به محموله قابل حمل باور-2 اضافه می شوند که تخمیناً می توان این میزان را 90 تا 110 کیلوگرم در نظر گرفت. بنابراین باور-2 برای حمل حداقل یک موشک کوثر توان دارد.

در مقایسه قایق پرنده ایرانی با ESKA-1 شوروی باید اذعان داشت هر چند در طرح باور-2 الگو برداری از قایق پرنده مذکور مشهود است تفاوت های آشکاری نیز دیده می شود که نشان از طی کردن سیر طراحی در کشور و نه یک کپی برداری و مهندسی معکوس خالص دارد. از جمله سرعت باور حدود 190 کیلومتر بر ساعت اعلام شده در حالیکه نمونه ساخت شوروی بین 100 تا 140 کیلوکتر بر ساعت سرعت دارد.

 یکی دیگر از تفاوت های باور و این نمونه خارجی وضعیت موتور است که در باور موتور سه پره فشار دهنده(رو به عقب) و در نمونه مذکور موتور دو پره رو به جلو(ملخ مکنده) است. شکل دماغه، پروفیل بخش در تماس با آب، محل نصب بال ها به بدنه و شیب بدنه در این قسمت، انحنای بیشتر بال باور-2، کم عرض و بلندتر بودن بالچه نوک بال، مستطیلی بودن دم افقی باور بر خلاف دم ذوزنقه ای(در لبه حمله و فرار) در ESKA-1، محل و شکل کابین خلبان که بالاتر قرار گرفته و دید رو به جلو و عقب مناسبی برای وی بوجود آورده و البته نداشتن درب کابین خلبان از دیگر تفاوت های باور و نمونه شوروی است.

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_3019.jpeg


توجه داریم که هر یک از این تفاوت ها باید در مراحل طراحی مورد توجه قرار گرفته باشد در غیر اینصورت نتیجه ای نامعلوم و  نامشخص خواهد داشت. بنابراین تنها با استناد به همین اختلافات ظاهری که بیش از 10 مورد آن را بیان کردیم که ادعای کپی بودن باور از یک طرح قدیمی مردود می شود.

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_3021.jpeg


با توجه به توانمندی بالای قایق های پرنده به عنوان وسیله سبک هوایی و با ماهیت دوزیست در اجرای مأموریت در محیط دریا، اجرای برخی اصلاحات در باور-2 برای آینده می تواند به کارایی آن اضافه نماید. از همه مهمتر تجهیز آن به تسلیحات موشکی ضد کشتی است که وعده آن نیز داده شده بود. همچنین در صورتی که امکان حمل موشک های هوا به هوا در رده دوش پرتاب در باور بوجود بیاید امکان درگیری با پهپادهای پرشمار دشمنان نیز قابلیتی استثنایی برای آن خواهد بود. ارتباط این ادوات به صورت شبکه ای با سایر واحدهای سطحی و هوایی نیز منجر به بهبود تأثیرات عملیاتی آن در نبردهای مدرن امروز خواهد شد.http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_3023.jpeg



آنچه مهمتر است بومی شدن علوم مختلف درگیر در طراحی این وسیله و فناوری های لازم برای ساخت و به عمل رساندن این علوم است چیزی که با توجه به عناوین مقالات مربوطه ارائه شده به همایش شناورهای تندرو و هم در تحویل تعداد قابل توجهی از نوع یک نفره و دو نفره باور-2 و نیز در طرح های نمایش داده شده از نمونه های بعدی پرنده های اثر سطحی کشورمان به عینیت رسیده است.