زمان : 06 Khordad 1391 - 23:49
شناسه : 51795
بازدید : 2673
شرايط بحراني درگنجينه اسناد سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد شرايط بحراني درگنجينه اسناد سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد

یزدفردا"بيش از دوميليون برگ از اسناد راكد ادارات كه در سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد نگهداري مي شود به دليل قديمي بودن ساختمان و فرسودگي بافت آن، در خطر نابودي قرار دارد.
 اين سازمان در محل خانه لاري ها از خانه ها و مكان هاي تاريخي و قديمي يزد مستقر مي باشد و با توجه به وضعيت ساختمان و  فرسودگي مصالح به كار رفته ، بيش از دوميليون برگ از اسناد موجود در واحد آرشيو سازمان در خطر نابودي و تخريب قرار دارد. كمبود فضا و مكان مناسب جهت نگهداري مطلوب اسناد احتمال فشردگي و چسبندگي اسناد و پرونده ها را به دنبال خواهد داشت. همچنين تعداد زيادي فيلم و نوار صوتي و تصويري ضبط شده از سخنان پيشينيان و بزرگان يزد نيز به علت وجود رطوبت در محل نگهداري، با خطر نابودي روبه رو هستند كه اگر با مساعدت و عنايت مسئولين اين معضل حل نشود چه بسا بخش اعظمي از تاريخ مكتوب و شفاهي اين ديار از بين برود.
  محمدرضا ملك ثابت، مدير اسناد و كتابخانه ملي استان يزد گفته است:درصورت عدم تامين محل مناسب به عنوان" گنجينه اسناد استان" ناچار است براي مصون ماندن اسناد از خطر تخريب، آنها را به گنجينه هاي مجهز اسناد در تهران و يا استان هاي همجوار منتقل كند.
گفتني است سازمان اسناد و كتابحانه ملي استان يزد به تازگي موفق گرديده است علاوه بر اسناد بسيار، حدود پنج هزار حلقه فيلم به اين سازمان منتقل كند در حالي كه قبلا هيچ فيلم و كاست از ادارات استان در سازمان نبوده است.