زمان : 05 Khordad 1391 - 19:13
شناسه : 51723
بازدید : 3278
نخستين نشست خبري مديران استان يزد در سال جاري برگزار شد با حضور معاون عمراني استاندار و مديران حوزه راه و مسكن؛ نخستين نشست خبري مديران استان يزد در سال جاري برگزار شد

یزدفردا :در پي برگزاري سلسله نشستهاي خبري مديران استان كه در سال گذشته آغاز شده بود امسال اما اين روند با شيوه اي جديد ادامه يافت به گونه اي كه  نشستهاي خبري با حضور يكي از معاونين استاندار و جمعي از مديران استان در بخشهاي مرتبط برگزار مي شود.

 به گزارش روابط عمومي استانداري يزد، معاون عمراني استاندار در  اولين نشست خبري سال جاري گفت: استان یزد به لحاظ قرار گرفتن در چهار راه مواصلاتي كشور، دارای بیشترین حجم جاده ها در كشور است و این امر نه تنها در جاده ها بلكه در راه آهن نیز به چشم می خورد و راههای استان از پرترددترین جاده های كشور به شمار می رود.

"حیدر نوروزی"اظهار داشت: استان یزد به دلیل برخورداری از موقعیت خاص جغرافیایی، وسیع ترین شبكه راه كشور را در حوزه استحفاظی خود دارد.

وي افزود: تاكيد استان در بخش راه و ترابري  بر تكميل محورهاي شرياني است كه مراكز استانها را به هم وصل مي كند.

معاون امور عمراني استاندار  احداث بزرگراه يزد- بافق(كه قطعه اول آن به بهره برداري رسيده است)، كمربندي حلقوي ميبد- اردكان، بزرگراه يزد- تفت- سورمق( كه قطعات عمده آن به بهره برداري رسيده است)  و محور اردكان – چوپانان را از جمله پروژه هاي در دست اجراي استان در حوزه راه  برشمرد.

نوروزي با اشاره به پروژه هاي استان در حوزه راه آهن،  از  دو خطه كردن محور بافق- اردكان به طول 200 كيلومتر و احداث راه آهن يزد- اقليد به عنوان مهم ترين پروژه هاي اين حوزه ياد كردو از احداث تونل زرين به عنوان اولين تونل  استان  خبر داد.

وي همچنين اعطاء تسهيلات براي بافت فرسوده وتكميل طرحهاي هادي براي روستاهاي بالاي 50 خانوار را به عنوان بخشي از برنامه هاي در دست اجرا براي اين حوزه برشمرد  و افزود: طرح جامع تفصيلي براي 11 شهر خضرآباد، نيز، ندوشن، مهردشت، احمد آباد، عقدا، بهاباد، مروست،عشق آباد ، ديهوك و زارچ در دست مطالعه است.

نوروزي ادامه داد: در بخش راه و ترابري حدود 320 پروژه با اعتباري بالغ بر 80 ميليارد تومان در دست اجرا مي باشد كه اين تعداد علاوه بر پروژه هاي ملي است.

معاون استاندار ادامه داد: در بخش مسكن 10هزار و 789 واحد مسكن مهر انعقاد قرار داد شده  كه 10 هزار و 215 واحد آن  به مرحله اتمام سقف رسيده است.

وي  در  ادامه تملك 145 هكتار زمين در 25 روستا  و اجراي 125 پروژه را به عنوان برخي از برنامه هاي  بنياد مسكن انقلاب اسلامي استان مورد اشاره خود قرار داد.

اين مقام مسئول گفت : در بخش حمل و نقل كالا 17 ميليون تن جابجائي از مبدا استان صورت گرفته كه نسبت به سال گذشته 7 درصد رشد داشته است.

نوروزي همچنين از جابجائي  يك ميليون و 866 هزار نفر مسافر  از مبدا يزد طي سال گذشته خبر داد.

 وي  با اشاره به عوامل موثر در تصادفات، گفت: عامل انساني در تصادفات،بيشترين نقش را داراست .

معاون عمراني استاندار خاطرنشان ساخت: نصب دوربينهاي نظارت تصويري ، نوسازي ناوگان باري و مسافربري، احداث و تجهيز پاسگاه هاي پليس راه، ساماندهي حمل و نقل روستائي  و آموزش به رانندگان به طور جدي در دستور كار قرار دارد.

مشاور استاندار و رئيس روابط عمومي استانداري يزد نيز در سخناني با تبريك روز ارتباطات و روابط عمومي، از رسانه ها به عنوان بازوان روابط عموميها ياد كرد.

"سيد عبدالمجيد قائم محمدي" با اشاره به برگزاري 30 نشست خبري در سال 1390، گفت: نشستهاي خبري امسال با حضور يكي از معاونين استاندار و مديران مرتبط برگزار خواهد شد.

وي از برگزاري نشست خبري آتي با معاون سياسي و امنيتي استاندار خبر داد.

مدیركل راه و شهرسازی استان یزد نیز در این نشست گفت: استان یزد بر سر راه كریدورهای بین المللی شمال- جنوب و شرق- غرب، شبكه بزرگراه های آسیایی و شبكه راه آهن آسیایی قرار گرفته است.

"غلامرضا رضایی" افزود: هزار و 465 كیلومتر معادل 5.6 درصد از راههای شریانی كشور در استان یزد واقع شده و شش درصد از بار ترانزیتی كشور از این استان عبور می كند و كسب رتبه چهار در كشور از نظر شاخص میزان كالای عبوری از استان نیز بر این مهم صحه گذاشته است .

رضایی با اشاره به وجود معادن غنی و واحدهای بزرگ صنعتی در استان یزد گفت: لزوم جابجایی مواد معدنی و محصولات صنعتی استان به داخل و خارج از كشور، در كنار جایگاه ویژه ترانزیتی استان در كشور، باعث شده یزد از نظر شاخص هایی چون تناژ خالص بار حمل شده توسط راه آهن و میلیون تن كیلومتر كالای حمل شده از مبدأ استان از طریق راه های جاده ای به ترتیب رتبه اول و هفتم كشور را كسب نماید.

مدیركل راه آهن یزد نیز در این نشست گفت:راه آهن استان یزد تنها مركزی در كشور است كه دارای دو مركز راه آهن یزد و راه آهن شرق كشور است و در حمل بار در كشور رتبه نخست را دارد .

دهقان پور افزود: ناوگان ریلی استان یزد حدود 14 میلیون تن یعنی بیش از 40درصد از حمل بار راه آهن كشور را به خود اختصاص داده است .

وی ادامه داد: سهم حمل و نقل ریلی در حمل بار به نسبت حمل و نقل جاده ای 10درصد مي باشد اما  دراستان یزد به دلیل وجود معادن بزرگ این عدد 40درصد است .

وی درباره مشكلات قطارهای اتوبوسی مسیر یزد - تهران نیز اظهار داشت:در حال حاضر سرعت این قطارها 120كیلومتر و زمان سیر هشت ساعت است و برای حل مشكل استراحت قرار است در آینده با اجرای دو روش افزایش سرعت و كاهش زمان سیر به صورت سریع السیر كردن آنها و یا اضافه چند واگن خواب به واگنهای اتوبوسی مشكلات كاهش یابد .

مدیركل حمل و نقل و پایانه های استان یزد نیز در این نشست گفت: پوشش بیمه تكمیلی رانندگان در استان در حال انجام است.

بشیری افزود: در مرحله اول بیمه تكمیلی درمان رانندگان و همسران آنها تحت پوشش قرار گرفتند و در مرحله دوم والدین تحت تكفل رانندگان نیز زیرپوشش قرار خواهند گرفت.

وی درخصوص ایمن‌سازی مدارس حاشیه را‌ه‌های استان یزد گفت: علاوه بر ایمن‌سازی 34 باب مدرسه در سال 88 و مشمولیت 74 مدرسه حاشیه راه‌های استان برای اجرای طرح ایمن سازی در سال 1389، در سال 90 نیز تعداد 16باب مدرسه در برنامه‌های اداره كل حمل و نقل و پایانه‌های استان ایمن‌سازی شد .

مدیركل حمل و نقل و پایانه های استان یزد گفت: به منظور كنترل ترافیك جاده‌ها در سال گذشته 11 دستگاه دوربین‌ نظارت تصویری در محورهای مواصلاتی استان نصب شد و همچنین با هدف كنترل رفتار ترافیكی و برآورد میزان تردد تعداد 42 محور از راههای استان به دستگاههای ترافیك شمار بر خط و تعدادی دوربین لیزری كنترل سرعت نیز مجهز شدند.

مدیركل بنیاد مسكن انقلاب اسلامی استان یزد نیز در این نشست گفت: صدور 139 فقره سند مالكیت اماكن روستایی، تملك 53/145 هكتار زمین در 25 روستا، واگذاری زمینهاي روستایی به مساحت بالغ بر 268 هزار متر مربع برخی از اقدامات صورت گرفته سال گذشته این نهاد است .

"غلامرضا كشاورز" افزود:در مجموع 259روستای استان طرح هادی دارند كه شامل 176روستای بالای 50 خانوار و مابقی روستاهای بالای 20خانوار است .

مدیركل بنیاد مسكن انقلاب اسلامی استان یزد ادامه داد: تسهیلات قرض الحسنه برای تعمیر مسكن روستایی و ساخت حمام روستایی به میزان 15 میلیارد ریال برای یكهزار و 500 متقاضی و پرداخت تسهیلات ودیعه مسكن به میزان 20 میلیارد ریال برای یكهزار متقاضی در سال گذشته نیز از دیگر اقدامات انجام شده است.

قائم مقام مديركل مسكن و شهرسازي استان نيز افتتاح 5165 واحد مسكن مهر را يادآور شد و به تشريح اقدامات صورت گرفته در اين زمينه پرداخت.

"رضا يادگاري" در بخشي از سخنان خود، گفت: متقاضيان دريافت تسهيلات بافتهاي فرسوده  و تاريخي مي توانند با مراجعه به شهرداريها و شركت مسكن سازان از اين امكان بهره مند شوند.

در پایان این نشست خبرنگاران سئوالات خود را مطرح نمودند و از طرف مدیران پاسخ داده شد.