زمان : 03 Khordad 1391 - 00:16
شناسه : 51577
بازدید : 2705
مردان خیابانی؛ یا مزاحمانی که کمتر دیده شده اند مردان خیابانی؛ یا مزاحمانی که کمتر دیده شده اند

یزدفردا :تحقیقات انجام شده نشان می دهد که به میزان مدت زمان حضور زنان و دختران در سطح خیابانها، هریک از آنها یک تا چند بار از سوی مردان خیابانی با مزاحمتهای کلامی و فیزیکی مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند و مردان خیابانی نیز در زمره دیگر فجایعی قلمداد می‌شوند که طی سالهای اخیر به عنوان ”آتشی زیر خاکستر“ بسیاری از خانواده‌ها را به کام نابودی کشانده ‌اند، حضور مردان خیابانی در مکانهای مختلف مانند شرکتهای خصوصی، خیابانها، سینماها، پارک‌ها، پیاده‌روها و مراکز تفریحی، زنان را نسبت به جامعه و دیگر مردان بدبین کرده است.
باید اینگونه باشد که هرجا که صحبت از زنان خیابانی می‌کنیم از مردان خیابانی هم نام ببریم، زیرا این معضل، روی دو پایه بنا شده و وقتی ما یک پایه را از صورت مسئله حذف می کنیم، بدیهی است که به نتیجه مطلوب نمی رسیم.
مینا امینی کارشناس مسائل اجتماعی بیش از 70 درصد پسران را در رواج فساد وایجاد مزاحمت برای دختران مقصر می داند ومی گوید: در حالیکه اکثر دختران و زنان به مزاحمت‌های مردان بی‌توجهند اما شماری از پسران و مردان با خودروهای خود در مقابل هر زنی ترمز کرده و او را دعوت به هم صحبتی می‌کنند.
البته با توجه به محدودیت‌هایی که برای زنان و دختران در اجتماع ما به منظور عدم پیگیری توسط مراجع قضایی و انتظامی یا برخورد با پدیده مزاحمت خیابانی وجود دارد، زنان روز به روز سرخورده تر و مردان لحظه به لحظه گستاخ تر می‌شوند. در واقع با وجود مردان خیابانی، زنان ایرانی قربانی یک فاجعه اجتماعی می‌شوند.
مینا امینی از این امر اظهار نارضایتی می‌کند و معتقد است دختران درهر کجا که حضور داشته باشند باید وجود آنها را تحمل کنند بدون آنکه قدرت اعتراض کردن داشته باشند ودر صورت اعتراض احترام خود را در جمع از دست می‌دهند و اگر در محل کار نیز چنین مشکلی با همکاران داشته باشند، با اعتراض خود متهم می‌شوند..

وی بیش از 70 درصد پسران را در رواج فساد وایجاد مزاحمت برای دختران مقصر می داند ومی گوید: در حالیکه اکثر دختران و زنان به مزاحمت‌های مردان بی‌توجهند اما شماری از پسران و مردان با خودروهای خود در مقابل هر زنی ترمز کرده و او را دعوت به هم صحبتی می‌کنند.
اما برخی هم نظری مخالف دارند به نظر لیلا طاهری جامعه شناس معتقد است: اگر خانم‌ها حجاب اسلامی شان را رعایت کنند مطمئن باشید هیچکس جرات به خودش نمی دهد که مزاحمتی ایجاد کند و کافی است دختر خانم‌هایی که با حجاب اسلامی در جامعه فعالند را نگاه کنید تا به شما ثابت شود.
وی راهکار اساسی برای حل این معضل را ایجاد بستری برای اشتغال جوانان می‌داند و تاکید می‌کند: این امر ازدواج را آسان تر کرده و جوانان را در مسیری سالم‌تر هدایت می‌کند.
ناهید نامداریان فعال حوزه زنان نیز معتقد است، روش‌ها و راهکارهایی که تا کنون برای رفع معضل زنان خیابانی اعمال شده‌اند، سلیقه‌ای، مقطعی، سطحی، کوتاه مدت و بدون آسیب شناسی واقعی و همه جانبه بوده‌اند.هرجا که صحبت از زنان خیابانی می‌کنیم باید ازمردان خیابانی هم نام ببریم زیرا این معضل مشکلی است که روی دو پایه بنا شده و وقتی ما یک پایه را از صورت مسئله حذف می‌کنیم، بدیهی است که به نتیجه مطلوب نمی‌رسیم.
وی در خصوص راهکارهایی که تاکنون اعمال شده و به نتیجه نرسیده، خاطرنشان می‌کند: معتقدم اساسا تاکنون هیچ برنامه عملی و استراتژی تدوین شده‌ای در این رابطه وجود نداشته و به همین دلیل است که روز به روز شاهد پیچیده‌تر شدن موضوع هستیم.
به گفته نامداریان متولیان این امر بعضی مواقع این معضل را به صورت یک پدیده بررسی کرده و برای آن راهکارهایی اعمال کرده اند و این در حالیست که معمولا پدیده های اجتماعی، چند سببی بوده و باید علل و فرضیه های مختلف را برای آنها در نظر گرفت.
وی می گوید: فقر، بیکاری، اعتیاد و الگوهای سنتی برای جامعه در حال گذار، نپرداختن درست مسئولان به مسائل فرهنگی، اقتصاد ناسالم، فاصله طبقاتی و... از جمله عوامل موثر در ایجاد این معضل اجتماعی هستند.
دکتر زهرا پیراسته روانشناس نیز در مورد مردان خیابانی گفت: مردان خیابانی به کسانی اطلاق می‌شود که بیشترین وقت خود را در خیابان سپری می‌کنند، این افراد خیابان را منبع کسب درآمد تلقی می‌کنند یا به عبارت دیگر خیابان را به عنوان منبعی جهت برآورده کردن نیازهای عاطفی، روانی و جنسی خود می‌دانند.
وی می‌افزاید، این افراد کسانی هستند که به نوعی از خانواده خود طرد شده یا خانواده آنها از بافت منسجم و ساختار بهنجار برخوردار نیست و از سوی دیگر این افراد به گونه‌ای برای ارضای نیازهای خود به محیطی غیر از خانه و خانواده متوسل می‌شوند.

بالا رفتن سن ازدواج، افزایش روزافزون موانع ازدواج مانند تورم وافزایش هزینه‌های جاری چون اجاره و مسکن، بیکاری و همچنین عدم توجه والدین به فرزندان، از عوامل و مشکلاتی است که باعث می شود مسائلی این گونه ایجاد شود

باشگاه خبرنگاران