زمان : 02 Khordad 1391 - 16:27
شناسه : 51535
بازدید : 4710
اولیاء: اعتراض آقاي احمدي نژاد به نظر می رسد يك اعتراض صوري و غيرواقعي باشد "تراژدی بودجه"سرمقاله امروز روزنامه شرق به قلم علی اکبر اولیاء اولیاء: اعتراض آقاي احمدي نژاد به نظر می رسد يك اعتراض صوري و غيرواقعي باشد

یزدفردا :تراژدی بودجه عنوان سرمقاله روزنامه شرق است که به قلم مهندس علی اکبر اولیاء نماینده مردم یزد و صدوق  منتشر شده است :

به گزارش یزدفردا "متن این سرمقاله به این شرح است:

33 سال از پيروزي انقلاب گذشته است. اين انقلاب براساس ارزش هاي اسلامي شكل گرفت، به پيروزي رسيد و تبديل به يك نظام شد اما مقوله بودجه نويسي در آن هنوز به صورت معضل باقي مانده است.

يكي از مسايلي كه در مورد بودجه بايد به آن توجه كرد وصيت ارزشمند حضرت علي(ع) است كه به مسلمين فرمودند: « من شما را به تقواي الهي و نظم امرتان» سفارش مي كنم. اي كاش ما به عنوان پيروان صديق آن حضرت به اين وصيت او عمل مي كرديم.

مشخصا بودجه، شاه بيت اداره كشور است و قطعا در فعاليت هاي همه دستگاه هاي اجرايي و دولتي و به تبع آن زندگي مردم تاثير گذار خواهد بود.

من به عنوان شخصي كه بيش از 30سال سابقه كار اداري دارم و چندين سال مستقيما به بررسي بودجه پرداخته ام، متاسفم از آنكه بگويم در امر بودجه نويسي يك سير قهقرايي را طي كرديم و هر ساله در انضباط بودجه ضعيف تر شده ايم.اين ضعف هم در زمان ارايه بودجه نمايان مي شود و هم در محتواي بودجه. متاسفانه مسوولان امر در بودجه نويسي حتي قانون برنامه و بودجه را هم رعايت نمي كنند.

در حالي كه بايد بپذيريم لايحه هاي بودجه سال هاي متفاوت بايد از شاكله تعريف شده و قابل قبولي برخوردار باشند، هر سال لايحه بودجه با يك شكل جديد به مجلس ارايه مي شود.

اگرچه چالش هاي بودجه به اينجا ختم نمي شود؛ طي دو سال گذشته تاخير دولت در ارايه بودجه در تاريخ ايران كم نظير بوده است. از سوي ديگر در چند سال اخير دولت با زيركي مجوز هايي را از مجلس گرفته است تا دستش فارغ از اعداد و ارقامي كه در بودجه مي آيد، براي صرف مبالغي كه مي خواهد، باز باشد و بتواند مطابق تشخيص خود هزينه كند.

اين امر در مغايرت با اصول بودجه نويسي است. حجم لايحه بودجه آن قدر زياد است كه هيچ كدام از اعضاي مجلس امكان وقوف و توجه به همه زواياي آن را نخواهند داشت. حجم بالاي اطلاعات بودجه، بررسي كامل آن را در صحن علني مجلس ناممكن مي كند. تنها احكام بودجه در صحن بررسي مي شود كه به هيچ عنوان كافي نيست.

از سوي ديگر متاسفانه دولت معمولامبادرت به گنجاندن احكام غيربودجه اي در لايحه بودجه مي كند كه هم باعث مطول تر شدن بودجه مي شود و هم بررسي آن را سخت تر مي كند. اما گويا تمام اين نواقص كافي نبود و رييس هيات دولت براي كامل كردن پرده آخر بودجه در جلسه اي با اعضاي مجلس گلايه كرده اند كه چرا نمايندگان مجلس با سرعت زياد به بررسي لايحه پرداخته اند.

در حالي كه بودجه يك قانون يك ساله است و ما نمي توانيم بيش از اين وقت براي بررسي آن بگذاريم. قاعدتا بودجه بايد آن قدر منظم، شفاف و نظام مند باشد كه بررسي آن زمان چنداني نبرد. من گمان مي برم اگر بودجه به صورت درستي تنظيم شود، بررسي و تصويب آن بيشتر از دو تا سه هفته زمان نبرد.

اما اين شكل بودجه نويسي بيشتر از مدت لازم زمان مي برد. دولت بودجه را به صورتي مي نويسد كه مجلس نتواند از آن به درستي سر در بياورد. من احكام زيادي را به ياد مي آورم كه در ظاهر خيلي خوب به نظر مي رسيدند ولي در باطن مجوزي حقوقي بودند براي دادن اختيارات نامحدود به دولت. اين اعتراض آقاي احمدي نژاد به نظر مي رسد يك اعتراض صوري و غيرواقعي باشد. * نماينده مجلس*

منبع:روزنامه شرق