زمان : 31 Ordibehesht 1391 - 09:05
شناسه : 51424
بازدید : 2739
افتتاح خانه باغ مدرسی با حضور مدیرکل میراث فرهنگی  افتتاح خانه باغ مدرسی با حضور مدیرکل میراث فرهنگی به مناسبت هفته ميراث فرهنگي خانه باغ تاریخی مدرسی در سریزد با حضور مدير کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان، بخشدار مهریز و جمعي از مسئولين افتتاح شد.

"بهرام رضايي" ضمن تشکر از آقای مدرسی به عنوان یکی از دوستداران میراث، گفت: ميراث فرهنگي متعلق به فرد و مجموعه خاصي نيست بلکه متعلق به همه بشريت است و اگر ما در حفظ و احياي ميراث فرهنگي تلاش مي‌کنيم و آجر و خشتي را در سرجاي خود قرار مي‌دهيم در حقيقت احترام به نياکان و پدرانمان هست و قطعا اين احترامي که ما به نياکانمان مي‌گذاريم فرزندانمان هم شاهد اين احترام هستند و آنها هم به نياکان خود احترام خواهند گذاشت، بنابراین احیاء بافت وابنیه تاریخی مشارکت مردمی را می طلبد.

اين مقام مسئول ضمن برشماری طرح مشارکتی 74 خانه و اعتباری بالغ بر یک میلیارد ویکصد میلیون تومان تصريح کرد: حوزه دولت به تلاش و دیدگاههای بخش خصوصی نیاز دارد، زیرا میراث فرهنگی حاصل تلاش مردمان این خطه است که در طول سالیان سال تحقق یافته است.

این خانه باغ  علاوه بر معماری سنتی، اتاق های طنبی، فضای حوضخانه و تزئینات سیمگلی که  بر زیبایی مجموعه افزوده است، توسط آقای مدرسی مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است، به طوری که شریان حیات را بار دیگر در یک خانه قاجاری  تداعی نموده است.

"رضايي" درپایان با توجه به قدمت تاریخی روستای سریزد، شناخت دقیق مطالعات باستان شناسی مجموعه تاریخی " فرافر" را امری ضروری دانست.

گفتنی است: سریزد در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد که مجموعه‌های تاریخی ارگ سریزد، چاپارخانه، دروازه شهر فرافر، پای نخل، پای برج، آب‌انبارها و پاکنه، با عناصر و فضاهای گوناگون معماری، تنها گوشه‌ای از قابلیت‌های تاریخی و بصری است که در دل این روستا قرار دارد