زمان : 29 Ordibehesht 1391 - 23:11
شناسه : 51349
بازدید : 4768
سخنی در باب اصحاب عرض و تعظیم! سخنی در باب اصحاب عرض و تعظیم! صدرالدین دهقان استاد دانشگاه

یزدفردا "صدرالدین دهقان "مدرس دانشگاه::چه پیمانی از این نیکوتر؟این روزها تکیه کلام وزیور زبان عده ای مدح وستایش های عاری از اخلاص گردیده که متاسفانه می رود تا به صورت یک اپیدمی  وفراگیر شود. باید از اصحاب تعظیم پرسید آیا بهینه نیست تا به جا ی این الفاظ و کلمات خالی از اخلاص و صداقت همان واژه پر معنا وزیبای سلام را زیور زبان قرار داده وهدیه نماییم. مگر سلام چه مفهومی دارد؟چه تعهدی را برای طرفین به بار می آورد؟سلامی که به معنای سلامتی ،درود وتهیت گفتن استعمال می شود،تعهدی است بین طرفین.یکی به دیگری اعلام می نماید تو از دست وزبان من در امانی و انشاء الله در سلامت باشی و طرف دیگر با جواب خویش ،متعهد پیمان می گردد. چه پیمانی از این نیکوتر؟اسلام آفریننده آن و افشای آن رااز جمله حقوق مومنین بریکدیگر قرار داده است.از اسماء الحسنی – نام نیکوی- خداست. همو که نخستین سلام کننده می باشد. به کشف آیات قران بنگرید تا جایگاه سلام را دریابید . در سوره مبارکه الصافات، خداوند با لفظ خجسته سلام از نیکوکاران تجلیل می نماید.
درود فرشتگان نیز سلام است  و با سلام به استبال نیکان می شتابند.مومن سخن وکلامش سلام است و آنرا منشا خیر وبرکت می داند .زیرا که خشنودی خدایش رادر افشاء و ترویج سلام می بیند وآن را و ا سطه تقریب به خدا" و آنکه  آغاز به سلام کند به خدا ورسولش نزدیکتر است. "
باری بیاییم بجای الفاظ  بی محتوایی چون چاکرم ،نوکرم، جان نثارم،غلامم و عباراتی چون اجازه فرمایید به دست بوس ذات اقدستان مفتخر شویم , ولی نعمتا ،هر لحظه بنده حقیر و کمترین به دعاگویی ذات مبارک اشتغال دارم.و...که نهایت حقارت وذلت را می رساند و اشخاص متملق وچاپلوس در نظام پیشین،به جهت نزدیکی با دولتمردان بعنوان چاشنی چرب زبانی خود به کار می گرفتند به دور باشیم وآگاه باشیم که اگر سلام را از"قول به فعل"در آوریم هیچ فتنه گری نمی تواند در صفوف جامعه مسلمین خلل وتفرقه بیندازد.مگر نه این است که جامعه اسلامی مبتی بر اخوت وبرادری است .آنجا که قران می فرماید:."..رحما بینهم" وآنجا که دلهای ما به یکدیگر سخت و خشن بود و به نعمت اسلام ،الفت افکند بر دلهایمان و برادر شدیم .
بیاییم با افشا وترویج سلام، قولا و عملا اعلام اخوت وبرادری نماییم و رهرو راستین اسلام ناب محمدی باشیم . انشاالله