زمان : 27 Ordibehesht 1391 - 18:11
شناسه : 51237
بازدید : 3146
 با اظهارات راديكال در زمين دشمن بازي نكنيم یادداشت امروز مهندس اولیاء با اظهارات راديكال در زمين دشمن بازي نكنيم علی اکبر اولیاء در یادداشت امروز خود در روزنامه اعتماد به تحلیل اوضاع منطقه پرداخته است که در ادامه به آن اشاره داریم :در شرايط كنوني هجمه زيادي چه در منطقه و چه در غرب عليه ايران شكل گرفته است. البته براي چنين هجمه‌هايي دور از ذهن هم نيست كه..

متن یادداشت امروز مهندس اولیاء در روزنامه اعتماد: ص سیاسی


با اظهارات راديكال در زمين دشمن بازي نكنيم

در شرايط كنوني هجمه زيادي چه در منطقه و چه در غرب عليه ايران شكل گرفته است. البته براي چنين هجمه‌هايي دور از ذهن هم نيست كه كشورهايي كه در حاشيه خليج فارس در زمره متحدين غرب هستند عليه ما موضع بگيرند. مهم اين است كه ما رفتاري داشته باشيم كه درون كشور مردم دل‌شان با مسوولان باشد و رضايت مردم در داخل كشور سبب وحدت بيشتر مي‌شود و اين وحدت زمينه‌ساز اقتدار بيشتر كشور در منطقه و در نقشه بين‌المللي است، هر چند در باب اين بحث انكار نمي‌كنيم كه در روابط بين‌الملل مي‌توانستيم بهتر عمل كنيم. شايد بسياري از اظهارات تند و حساب‌نشده‌يي كه بعضا برخي از مسوولان كشوري داشتند امروز اثر خود را نشان داده و سبب شده تا فضاي عمومي عليه ما تشديد شود اما در واقع اين به اين معنا نيست كه كشورهايي كه در حوزه نفوذ امريكا و غرب هستند عليه ما تلاشي نكنند و تحركي نداشته باشند چرا كه هميشه دشمني آشكار اين عده بر ما ثابت شده است

اما نكته مثبتي كه در مسائل بحرين هست اين است كه ژست دموكراسي‌خواهي كشورهاي غربي در بحرين جواب نمي‌دهد يا كشورهاي ديگر مثل عربستان كه خودش هيچ تناسبي با دموكراسي ندارد و يك حكومت پادشاهي چند صد ساله در آن حكومت مي‌كند در اين بازي بازنده ميدان است. همه اينها نشان‌دهنده عدم صداقت نظام حاكم بر جهان است كه از يك طرف با كشورهايي كه در اردوگاه آنها نيستند با ابزار دموكراسي مبارزه مي‌كند و از طرفي نهايت سعي خود را بر سيطره بر كشورهاي منطقه دارد، اما موضوع بحرين در نهايت به زيان غرب است چون چهره دموكراسي‌خواهي آنها را مخدوش كرده و اصل موضوع را نشان خواهد داد و دست حكومت‌هاي خودكامه را رو خواهد كرد، اما ايران در اين شرايط مي‌تواند بازي خوبي داشته باشد. ما مثل هميشه از مواضع ملي خود دفاع مي‌كنيم و با هرگونه تحركي كه خارج از قواعد ديپلماتيك و چارچوب عرف باشد و از قوانين بين‌الملل خروج كند مقابله مي‌كنيم، ولي بايد در هر كنشي عكس‌العمل مناسبي داشته باشيم تا طرح اين موضوعات و بررسي درست آن به نفع مردم منطقه و كشور رقم بخورد.

در اجلاس بغداد هم تنها چيزي كه مطرح است منافع ملي است و بايد در اين حوزه مسائل مختلف را بررسي كنيم تا شرايط پايدارتري را در حوزه بين‌المللي اعم از سياسي و اقتصادي داشته باشيم كه قاعدتا اين اجلاس فرصت خوبي براي نشان دادن اصل اخلاق و هويت ديپلماتيك ايراني است، بنابراين مي‌توانيم با هوشمندي شرايط خود را بهتر كنيم. طبعا هرگونه توافق براي بهتر شدن شرايط ما در فضاي بين‌الملل موجب اقتدار بيشتر ما خواهد شد و رقباي ما را به حاشيه خواهد راند و تندروي عناصر تندرو را كاهش خواهد داد؛ عناصري كه اظهارات تند آنها جز منزوي كردن كشورمان و شكل‌گيري هجمه بين‌المللي براي ما كاري انجام نخواهد داد.