زمان : 27 Ordibehesht 1391 - 06:47
شناسه : 51208
بازدید : 3537
روز روابط عمومی سرآغازی برای باز شناسی نقش ها و جایگاه روابط عمومی است(1نظر) روز روابط عمومی سرآغازی برای باز شناسی نقش ها و جایگاه روابط عمومی است(1نظر) علی حسن پور – مسئول روابط عمومی فرمانداری بافق

علی حسن پور – مسئول روابط عمومی فرمانداری بافق:هنر، خلاقیت، دانش و تخصص، آگاهی و ترسیم چشم اندازی روشن و شفاف، بیانی شیوا و دل نشین ازعملکرد ها و مواری این چنینی آدمی را در دنیای پرهیاهوی امروزی با واژه ای آشنا می سازد که متخصصان از آن به عنوان روابط عمومی یاد می کنند.

سالها تلاش و پیگیری دست‌اندرکاران روابط عمومی و جامعه روابط عمومی ایران به ثمر نشست و جامعه روابط عمومی ایران را صاحب روز ملی کرد. ۲۷ اردیبهشت ماه روزی که درسطح جهانی نیزبه عنوان روزارتباطات وجامعه اطلاعاتی نامگذاری شده است، به عنوان روز روابط عمومی و ارتباطات تعیین گردید. این روز فرصتی است تا تا نقش و جایگاه روابط عمومی را بعنوان هنر هشتم مرور کنیم.

امروزه نقش روابط عمومی ها در کمک به تصمیم گیری های مدیریتی و استراتژیک یک سازمان نقشی قابل توجه است. نقش روابط عمومی به عنوان ابزار مدیریتی برای فعالیتهای حرفه ای، علمی و الکترونیکی،‌ از مشخصه های جدید روابط عمومی در عصر ارتباطات است. بنا بر این،‌ از نقاط برجسته و ممتاز در مدیریت استراتژیک، تأکید بر محیط برون سازمانی و حتی جهانی است و در واقع،‌ منظور از وظایف استراتژیک روابط عمومی، دخالت در روند تصمیم گیری سازمان است.

اهمیت جایگاه روابط عمومی در عصر ارتباطات و در دورانی که اطلاع‌رسانی در همه عرصه‌ها پیشتاز است، دوچندان شده است به گونه ای که موفقیت سازمان‌ها، ادارات و شرکت‌ها و دوامشان در عرصه‌ها و فعالیت های تخصصی به عملکرد روابط عمومی‌های آن‌ها وابسته است.

روابط عمومی مدون و برنامه ریزی شده یکی از ابزارهای قوی مدیریت افکار است، روابط عمومی به عنوان اصلی ترین حلقه ارتباط بین مدیران و کارکنان، مسئولیت خطیری در فرآیند دسترسی مدیران و افکار جمعی کارکنان دارند به همین دلیل توجه ویژه به روابط عمومی، به عنوان نهادی که می تواند به صورت نظام مند، برنامه ریزی شده و سنجیده در جهت ایجاد، حفظ و گسترش تعامل و تفاهم مدیران با کارکنان اقدام کند، بسیار حائز اهمیت است.

آنچه اهمیت دارد این است که کار روابط عمومی تسهیل و خدمت به مدیریت است نه مدیر. برای آنکه محور اساسی کار روابط عمومی کسب منافع برای کل سازمان است نه برای شخصی که در رأس هرم سازمانی قرار گرفته است. بنابراین باید به روابط عمومی و کارکردهای آن، بهتر و منطقی تر نگاه کرد. در این صورت است که روابط عمومی می‌تواند در سازمان موفق عمل کند.

روابط عمومی بر سه محور اصلی آگاه سازی، اعتماد و مشارکت آفرینی و تبادل اندیشه گام بر می دارد و در صورتی که بتوان از تمام ظرفیت های آن به بهترین شکل ممکن بهره برد، می توان انتظار خلق شگفتی داشت.

تا حدود ۱۴ سال پیش تصور می شد رمز موفقیت انسان ها به بهره هوشی افراد باز می گردد اما پس از تحقیقات گسترده، جهان با یک واقعیت جدید مواجه گردید. واقعیتی که همه را شگفت زده کرد، مطالعات نوین نشان می دهد بهره هوشی تنها ۲۵ درصد در موفقیت افراد سهم دارد و ۷۵ درصد دیگر به قدرت ارتباط انسانی باز می گردد. این همان چیزی است که در دین مبین اسلام نیز به آن تاکید بسیار شده است. خوشرویی و خوش زبانی، کلید رمز موفقیت است و نباید آن را فراموش کرد.

 

بهرحال نگاه حاضر به روابط عمومی و جایگاه آن در کشور با اجرایی شدن این توجهات می‌تواند گام‌های بلندی را در حرکت روبه رشد نظام ارتباطی و روابط عمومی درکشور بردارد و این حرفه و فن تخصصی را در جایگاه و مرتبه و منزلت واقعی خویش قرار دهد. در واقع می‌توان گفت روزملی ارتباطات و روابط عمومی می‌تواند نقطه عطفی را در توسعه و تحول واحدهای روابط عمومی در ایران ایجاد نماید

امید است که در سال « تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه‏ی ایرانی» شاهد تبیین هر چه بیشتر نقش و جایگاه روابط عمومی و رشد و بالندگی « هنر ارتباطات » در بخش های مختلف باشیم

.

علی حسن پور – مسئول روابط عمومی فرمانداری بافق