زمان : 26 Ordibehesht 1391 - 02:44
شناسه : 51134
بازدید : 2530
كتاب «مختصر مفيد»  نوشتۀ محمد مفيد مستوفي بافقي چاپ شد كتاب «مختصر مفيد» نوشتۀ محمد مفيد مستوفي بافقي چاپ شد

كتاب «مختصر مفيد» ( جغرافياي ايران زمين در عصر صفوي ) نوشتۀ محمد مفيد مستوفي بافقي به چاپ رسيد.


حسن مسرّت نويسنده و پژوهشگر يزدي در معرّفي اين كتاب به خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ایسنا) - منطقه یزد، 'گفت: كتاب «مختصر مفيد» به كوشش: ايرج افشار با همكاري محمد رضا ابويي مهريزي در تهران، انتشارات بنياد موقوفات دكتر محمدافشار يزدي سال 1390، هيجده + 466 صفحه به صورت مصوّر چاپ شد.


وي افزود: مستوفي بافقي، نويسندۀ كتاب جامع « جامع مفيدي » ( تاريخ يزد و بزرگان يزد در عصر صفوي ) است كه آخرين بار كوشش ايرج افشار در سال 1385 در سه جلد چاپ شده است.


وي تصريح كرد: امّا اين، كتاب نادري است در جغرافياي تاريخي ايران در عصر صفوي كه پس از سال ها به دست چاپ سپرده مي شود. اين كتاب جزء منابع نادر جغرافياي ايران در عصر صفوي است كه در رديف آثار چند گانه مستوفي بافقي قرار داشته است.


وي ادامه داد: كتاب با مقدّمۀ آقايان افشار و ابويي مهريزي سامان يافته است و متن آن به ترتيب شهرهاي ايران است و در پايان، فهرست اعلام اشخاص، جغرافيايي و فهرست اطلاعات و مدنيّات دارد.


وي گفت: مؤلّف در سال 1077 هجري قمري به فرمان شاه سليمان صفوي به شغل استيناي موقوفات يزد منسوب گرديده و سپس در سال 1082 راهي هند شده است و تا سال 1091ق زمان تالیف جامع مفیدی حتمأ زنده بوده است.