زمان : 26 Ordibehesht 1391 - 01:53
شناسه : 51130
بازدید : 3885
بشارت پیامبر اسلام(ص)  ونبوغ ایرانیان بشارت پیامبر اسلام(ص) ونبوغ ایرانیان صدرالدین دهقان استاد دانشگاه

 یزدفردا :صدرالدین دهقان" ایرانی دارای استعدادی شگرف و فوق العاده در فراگیری علوم مختلف  می باشدودر تاریخ، عملا این موضوع را به اثبات رسانده است .اعتراف دوست ودشمن گواهی بر این ادعا است."دیوگنس لائرتیوس" فیلسوف ایرانی در قرن دوم میلادی در جواب  این پرسش که منشا علم از کجا ناشی می شود؟ پاسخ می دهد : منشا علم وحکمت از ایران یا هند یا مصر بوده است ولی احتمال ایران بیشتر است.                                                                                                                                           
نبوغ ایرانی در تمدن باستانی ایران و آثار به جای مانده از آن بخصوص در معماری آن زمان نمایان است. علاوه بر این، قدرت مدیریت ایرانی رادر امپراطوری پارس که تا مدیترانه امتداد داشت، مورخین به نیکی یاد کرده اند . باورود اسلام به ایران ودر عصر تمدن اسلامی ایرانیان، خوش درخشیدندو ستارگان این تمدن پرشکوه شدند. تیز هوشان ایرانی و مردان علمی ایران،  آوازه جهانی یافته اند و حتی در اروپای جهان وسطی دانشمندان اروپایی به تقلید از انها لباس می پوشیدند .ایرانیان نوآورو مبتکر مانند ابن سینا، خوارزمی، رازی، فارابی و...  شهرت جهانی یافتندو جهان آن روز را با علم خود سیراب نمودند.افتخار اشراف اروپا آن بود که فرزندان خود را برای تحصیل به دانشگاههای تمدن اسلامی می فرستادند . برای نمونه می توان به نامه ژرژدوم ،پادشاه انگلیس به هشام سوم، حاکم اندلس اسلامی در قرن چهارم هجری اشاره کرد که خواهان آن  است که فرزندان درباریان  از سوی هشام سوم، برای کسب علم در اندلس اسلامی پذیرفته شوند و به همراه نامه، هدایای گرانبهایی نیز ارسال می کند. اما افسوس که دوران افول تمدن اسلامی از راه رسید و مسلمین دچار یک انحطاط علمی شدند.                                                                           
و اما امروز بار دیگر جوانان ایران  اسلامی ،خاطره تمدن اسلامی  را زنده کرده اند  . موفقیتهای پی در پی آنان در عرصه های علمی و هسته ای  جهان، نوید بخش آینده ای خوب از جهت رشد وشکوفایی علمی ایران اسلامی  می باشد .                             
خبرهای رسیده حاکی از آن است که برخی از حائزین رتبه های بالای علمی در المپیادهای گذشته ،  پس از طی اولین مراحل علمی  خود به کشورهای صا حب امکانات بالا رفته اند . تا اینجای سخن مسئله ای نیست. چرا که احتمال آن وجود دارد که حتی همه آنها که رفته اند پس از مدارج علمی بالاتر به وطن خود برگشته ومنشا خدمات بزرگی شوند اما این شرط زمانی اتفاق می افتد که فرزندان این  آب وخاک، دارای چنان روحیه اسلامی – ملی باشند که حضور در کشورومیهن خود را با همه کمبودها تحمل کرده وحتی تلاش نمایند برای رفع کمبودها از خود ایثار نمایند. بالارفتن سطح آگاهی های سیاسی – اجتماعی وداشتن اهداف و آرمان های بزرگ برای رشد و اعتلای ایران اسلامی، سبب می شود تا نسل جوان انقلاب در تمامی زمینه ها از جمله مسائل علمی پیشتازوسرفراز باشد و همه این ها یاد آور این بشارت پیامبر اکرم(ص) است که فرمودند :لو کان العلم فی الثر یا لناله رجال من فارس . اگر علم درستاره ثریا باشد،  ایرانیان به آن دست می یابند.