زمان : 25 Ordibehesht 1391 - 23:14
شناسه : 51123
بازدید : 15205
موزه دار یزدی  :میراث فرهنگی در اجرایی کردن طرح های حمایتی از موزه های خصوصی موفق نبوده است(1نظر) درد دل های حیدرزاده مالک و موسس موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده یزد در روز موزه ها !! موزه دار یزدی :میراث فرهنگی در اجرایی کردن طرح های حمایتی از موزه های خصوصی موفق نبوده است(1نظر) حسین حیدرزاده در رابطه با اشیاء و سکه های موجود در موزه حیدرزاده خاطرنشان کرد:بیش از دوبرابر اشیاء و سکه هایی که در معرض دید مراجعان قرار گرفته است در مخزن موزه حیدرزاده در حال خاک خوردن است و به دلیل عدم وجود امکانات سخت افزاری مناسب امکان ارائه آن به بازدید کنندگان وجود ندارد .

یزدفردا :موزه دار یزدی در گفتگو با یزدفردا :میراث فرهنگی و گردشگری  در اجرایی کردن طرح های حمایتی از موزه های خصوصی موفق نبوده است

یزدفردا :علی آبادی :موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده که به عنوان یکی از موزه های تخصصی سکه کشور محسوب می شود و دارای مجموعه های سکه های قدیمی ( طلا، نقره، مسی،برنجی) مربوط به 42 دوره تاریخی است.در این موزه سکه های مربوط به دوره هخامنشیان تا عصر حاضر نگهداری می شود. در موزه سکه و مردم شناسی حیدر زاده بیش از 4800 قلم شی ء در معرض دید مخاطبان قرار دارد که 4500 مورد آن سکه های قدیمی هستند. سکه های طلا و نقره عباس ابن مامون ، احمد ابن علی سامانی، جلوس کریم خان زند و نادر شاه با اشعار شیعی از معروفترین آنها هستند.مجموعه اسکناس های قدیمی از زمان ناصرالدین شاه تا زمان حاضر، بیش از 100 عدد قفل های قدیمی ، مجموعه زینت آلات نقره، مجموعه تسبیح در انواع نقره کوب ، ساده، عقیق، کهربا و سیر از جمله اشیاء های قدیمی موزه هستند.مجموعه زنجیر، مجموعه انگشتر عقیق و برنجی، مجموعه ابزار جنگی ، مجموعه وسایل طبخ غذا( دیگ های سنگی، مسی، تیوها ، خمره ها) مجموعه وسایل روشنایی ( چراغ های پیه سوز، فانوس شمعی، فانوس نفتی، چراغ هدایت کننده قطار و ...) از دیگر اشیاء نگهداری شده در موزه است. موزه سکه و مردم شناسی حیدر زاده در خانه عرب زاده قرار دارد. این خانه از بناهای قدیمی دوره قاجار است که در بافت قدیم و در محله فهادان واقع شده است.

در آستانه روز جهانی موزه ها به سراغ حسین حیدرزاده مالک و موسس موزه خصوصی حیدرزاده یزد رفتیم و پای صحبت های وی نشستیم که درددل های وی از عدم حمایت  و بی توجهی مسئولان مرتبط خواندنی است و امید واریم که برای خیلی از متولیان هم شنیدنی باشد که مردی که بیش از نیم قرن از عمر خود را صرف جمع آوری اشیاء عتیقه و میراث های ماندگار این مرزو بوم نموده و شاید از خیلی از چیزهای زتدگیش به دلیل عشق به آثار ماندگار این مرزو بوم گذشته است  از چه دلگیر است و از مسئولان چه می خواهد ؟

 

حسین حیدرزاده که ازپیشکسوتان فرهنگی استان یزداست ودرحال حاضر  78 ساله ، افزود:آیا این مایه افتخاراست، یامایه ننگ است که من از سال 1335 تا کنون یعنی 56 سال از زمانی که در خدمت فرزندان این مرزبوم بودم و افتخار معلمی فرزندان دارالعباده را داشتم همزمان با معلمی با طلاسازی ( زرگری)مشغول بودم و روزانه حدودا 5000تومان درآمدم را در راه جمع آوری اشیاء عتیقه و میراث های گرانبهای ایران عزیز هزینه کردم ؟اگر که فرض نماییم که درآمد ماهیانه ام آنزمان 5هزارتومان بوده است!!

وی در ادامه با اشاره به اینکه سردرب ورودی موزه حیدرزاده چندسال است که در حال ساخته شدن است افزود:در خبرها شنیدیم که با  2میلیارد تومان اعتبار قرار است، موزه منطقه ای کویر در یزد ا حداث شود که خیلی خبر خرسند کننده ایست، اما یک سئوال در اینجا مطرح است، که بر فرض هم که موزه احداث شد ،کدام استان حاضر است که سرمایه های مادی و معنوی خود را به یزد بفرستد و استانشان را ازداشتن اشیاء گرانقدر و ذی قیمت خود محروم نمایند؟

وی در ادامه افزود :آیا این درست است که زمانی که چند نفر در شهر یزد با سرمایه شخصی خود موزه هایی را ایجاد نموده اند،حمایتی نکنیم ،ویا اگر حمایتی هم انجام شده  هیچ تناسبی با سرمایه گذاری انجام شده نداشته باشد ؟

وی در ادامه به تشریح حمایت های صورت گرفته اشاره نمود و اظهار داشت :در سال قبل (1390)چند هزار بروشر با کیفیت در جهت معرفی موزه به گردشگران منتشر شد که متاسفانه در نوروز 91 تنها وعده آن شامل حال موزه  شد و هیچ اقدامی  هم در جهت معرفی موزه صورت نگرفت .

حیدرزاده مالک موزه حیدرزاده یزد  در ادامه به گلایه بازدید کنندگان نوروزی اشاره نمود و افزود:متاسفانه در تابلوهای هدایت مسیر شهر یزد هیچ نامی از موزه ها وجود ندارد و اکثر بازدیدکنندگانی که به این موزه مراجعه می کنند متعجب هستند که که چرا هیچ اطلاع رسانی در این زمینه صورت نگرفته است .

حسین حیدرزاده در رابطه با اشیاء و سکه های موجود در موزه حیدرزاده خاطرنشان کرد:بیش از دوبرابر اشیاء و سکه هایی که در معرض دید مراجعان قرار گرفته است در مخزن موزه حیدرزاده در حال خاک خوردن است و به دلیل عدم وجود امکانات سخت افزاری مناسب امکان ارائه آن به بازدید کنندگان وجود ندارد .

مالک موزه خصوصی سکه و مردم شناسی حیدرزاده یزد در ادامه تاکیدکرد :فضای خالی موجود در موزه وجود دارد که بدلیل نبود امکانات ویترینی قابل استفاده برای ارائه اشیاء موجود در مخزن موزه نمی باشد .

وی در ادامه با اشاره به قول مساعد مهندس فلاحتی رییس میراث فرهنگی شهرستان یزد جهت ساخت سردرب ورودی موزه بعد از تعطیلات نوروزی بیان داشت:ما به قول ایشان اعتماد داریم و امیدواریم شاهد تحول در محل ورودی موزه حیدرزاده باشیم .هرچند که نظر مدیران دیگر بخش ها هم در اجرای آن نقش دارد.

حیدرزاده در رابطه با همراهی هیئت امناء موزه اظهار داشت :متاسفانه بعضی از آقایان عضو هیئت امناء موزه که ریاست آن به عهده مهندس سیفی فرماندار شهرستان است  مطلقا توجهی به موضوعات پیرامون موزه ندارند و جلسات هیئت امناء معمولا هردوماه یکبار برگزار می شد که از آخرین جلسه هیئت امناء یکسال و دو ماه است که می گذرد و البته در همان جلسه آخر هم خیلی از اعضاء غایب بودند .

حیدرزاده با اشاره به اینکه توقع ما از صدا و سیما مخصوصا مدیران محترم آن است که ای کاش این مجموعه که گویای هویت ملی و دینی است در حد مصاحبه با پور مخبر و شولی یزدی برای گردانندگان صداو سیمای مرکز یزد ارزش داشت  و آیا این مجموعه ارزش آن را ندارد که به جهانیان معرفی شود .

وی در ادامه درددل های خود افزود:توقع دیگر ما از آموزش و پرورش است که در راس آن فردی متعهد ،فرهنگ دوست و علاقمندقرار دارد و برخلاف مدیران قبلی که حتی یک بار هم به این موزه نیامدند ایشان توجه و اهتمام ویژه ای داشته و دارند و از مدیران مدارس خواسته اند که محصلین را به این مجموعه( که به نظر معلمین وآنهایی که اطلاعات کامل موزه ای دارند در ایران منحصر به فرد است و تنها در زمینه سکه نبوده وده هزار قطعه واشیاء مردم شناسی در این مجموعه وجود دارد) بیاورند و به بچه های عاشق و تشنه آموختن معرفی شود .

وی افزود:ما در همه قسمتی آماده همکاری هستیم و آماده ام که با افتخار اطلاعات و داشته هایم را به نسل جدید منتقل کنم .

وی در ادامه با تاکید برضرورت  فرهنگ سازی در جامعه گفت:چه بسا اشیاء گرانبهایی که درخانه های همشهریان وجود دارد و از لحاظ مادی و معنوی  ارزش بسیاری دارد و به علت نا آگاهی یا نابود شده و یا به دست افراد سودجوافتاده است .

حیدرزاده درادامه افزود:علی رغم دستور مدیر کل آموزش و پرورش استان تنها سه مدرسه دانش آموزان خود را برای بازدید از موزه آورده و از این حرکت استقبال نمودند هرچند که موزه برای همراهی با نسل جوان و فرهنگیان 50درصد ورودیه را تخفیف داده وهرزمان که درخواست شده پذیرای آنها بودیم .

حیدرزاده در ادامه افزود:تعدادی سکه منحصر به فرد از بعضی از دوره ها در موزه وجود دارد که شاید نمونه ای مشابه نداشته باشد .

وی در پایان از مسئولین شهر و استان که دررابطه با این مجموعه هویتی دینی و ملی هستند خواست درسال یک ساعت از وقت خود را برای موزه ها  اختصاص دهند وصدا و سیمای جمهوری اسلامی مرکز یزد هم کمک کند تا داشته هایمان را دنیا معرفی کنیم که کمتر از خیلی از مستند های بی ارزش خارجی نخواهد بود .

حیدرازاده به همه اطمینان داد که موزه داری با اینگونه حمایت ها و نگاهها هیچ نفع و درآمدی برای  مالک آن ندارد و اگر کسانی که عاشق جمع آوری اشیاء عتیقه و میراث معنوی و فرهنگی هستند سرمایه اشان در بخش های دیگری هزینه می نمودند قطعا سودی غیر قابل محاسبه داشت .و تنها عشق است که باعث شده تا تمام زندگیم را  برای افتخار هموطنانم به داشته هایمان هزینه نمایم و تنها انتظار م کمک در جهت نگهداری این گنجینه گرانبهاست نه چیز دیگری !