زمان : 22 Ordibehesht 1391 - 23:25
شناسه : 50936
بازدید : 2125
افت بهای طلا؛ فضای بازارهای مختلف مالی متشنج می شود فلزات گرانبها: افت بهای طلا؛ فضای بازارهای مختلف مالی متشنج می شود

یزدفردا :بهای نقدی طلا روز جمعه در بازار اروپا، افت کرد و عایدی روز قبل خود که در بحبوحه نگرانی های تازه در بازار های مختلف مالی ایجاد شده بود را جبران کرد.

در ساعت 9:44 به وقت گرینویچ، بهای نقدی طلا با 0/7 درصد کاهش به سطح 1582/40 دلار آمریکا در هر اونس رسید و پیش از آن به سطح تازه پایین چهار ماهه خود در رقم 1573/30 دلار در هر اونس رسیده بود. بهای نقره نیز در منطقه منفی بود و با 1/0 درصد کاهش روزانه به سطح 28/670 دلار آمریکا در هر اونس رسید.

فضای بازار های مالی متاثر از این خبر است که شرکت بزرگ بانکداری آمریکا، جی. پی. مورگان چیش اند. کو. در معاملات خود حداقل 2 میلیارد دلار زیان دیده است.

مدیر عامل جی. پی . مورگان در پایان معاملات روز سه شنبه بازار را با این خبر متعجب ساخت که این بانک در معاملات شش هفته اخیر خود 2 میلیارد دلار آمریکا زیان دیده است و همچنین تا پایان سه ماهه دوم سال باز می تواند به خاطر نوسانات بازار 1 میلیارد دلار دیگر نیز زیان کند. این زیان ها مربوط به معاملات مشتقات مالی است که دفتر سرمایه گذاری ارشد این بانک اقدام به آن کرده است.

در این بین، داده های اقتصادی ضعیف چین نگرانی ها در مورد رشد اقتصاد جهانی را دو چندان کرده است. رشد تولیدات صنعتی چین، در ماه آوریل به طور چشم گیری کاهش یافته و ه پایین ترین سطح خود از ماه مه 2009 رسیده است، در حالی که برآورد اولیه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی این کشور در ماه آوریل نسبت به ماه قبل افت داشته است.

در حالی که طلا به طور سنتی به عنوان یک دارایی مرتبط به ریسک قلمداد نمی شود، حرکت قیمتی در این بازار همراه با فضای کلی بازارها تغییر کرده است و سرمایه گذارام به جای طلا از دلار آمریکا برای ایجاد حاشیه امنیت در برابر ناامنی اقتصادی بهره برده اند.

تحلیل گران می گویند، با وجود افت 4 درصدی که تنها در این هفته رخ داد، طلا ممکن است باز هم افت داشته باشد.

کامرز بانک می گوید: “ما می توانیم به خوبی تصور کنیم که در طول چند هفته آتی، به علت عقب نشینی بیشتر سرمایه گذاران و دلار قوی تر آمریکا، بهای طلا باز هم افت کند. به خصوص آن که با توجه به شکسته شدن اخیر روند صعودی بلند مدت، تصویر تکنیکال بازار تاریک تر شده است.”

با این وجود، اگر از این تحلیل کوتاه مدت عبور کنیم، کامرز بانک چشم انداز بلند مدت طلا را صعودی می داند.

این بانک می گوید: “دیدگاه مثبت ما نسبت به طلا در بلند مدت، تغییری نکرده است… زیرا ما معتقدیم که سیاست گذاران اجازه می دهند تا تورم بالاتر رود. فشار بر بانک های مرکزی برای نگه داشتن نرخ بهره واقعی در منطقه منفی برای چند سال دیگر نیز احتمالا ادامه می یابد. به طور تاریخی، طلا یکی از معدود دارایی هاییست که به میزان کافی با تورم رشد می کند و سرمایه حفاظتی مناسبی است.”

آندری کریوچنکف از وی. تی. بی. کاپیتال، می گوید، بر مبنای تحلیل های فنی، سطح حمایتی کلیدی در حدود رقم 1540 دلار آمریکا در هر اونس است و نزدیک سطح پایین اولیه ماه ژانویه است.

وی می افزاید، سطح مقاومت “آزمایشی” نیز رقم 1630 دلار در هر اونس است.

در سایر بازارهای فلزات گرانبها در روز جمعه، بهای پلاتین با 1/1 درصد کاهش به سطح 1466 دلار آمریکا در هر اونس رسید، در حالی که قیمت پالادیم با 1/6 درصد افت به سطح 601/70 دلار آمریکا در هر اونس رسید.

 

 

منبع www.iTahlil.com: