زمان : 09 Ordibehesht 1391 - 18:34
شناسه : 50155
بازدید : 3412
اکنون زمان محاکمه جاسبی است/ لزوم پاسخگویی قوه قضائیه رضایتی در نشست خبری اتحادیه‌های دانشجویی: اکنون زمان محاکمه جاسبی است/ لزوم پاسخگویی قوه قضائیه دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: اکنون زمان برگزاری دادگاه و محاکمه آقای جاسبی است.
 به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، محمدرضایتی دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور در نشست خبری نمایندگان اتحادیه‌های دانشجویی درباره مبارزه با مفاسد اقتصادی که در سالن کوثر این اتحادیه برگزار شد، با اشاره به اینکه امروز یازده سال از صدور فرمان 8ماده‌ای مقام معظم رهبری به سران سه قوه درباره مبارزه با مفاسد اقتصادی می‌گذرد، افزود: مردم ما بیشتر از اینکه از فساد ناراضی باشند از عدم برخورد با مفسدان اقتصادی احساس ناراحتی می‌کنند.

رضایتی با اشاره به ابلاغ فرمان 8 ماده‌ای رهبر معظم انقلاب در سال 80 و در دوران مجلس ششم و دولت سیدمحمد خاتمی اظهار داشت: از آن زمان تا به حال سه دولت و چند مجلس تغییر کرده و 2 نفر هم در رأس قوه قضاییه قرار گرفته‌اند.

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با بیان اینکه دغدغه‌های مجلس ششم صرفا سیاسی و فرهنگی بود، افزود: در این مجلس دغدغه عدالت‌خواهی وجود نداشت و حتی زمانی که از نماینده‌ها در مورد اقدامات عدالت‌خواهانه سؤال می‌شد، می‌گفتند مردم به خاطر این چیزها به ما رأی ندادند.

وی یادآور شد: در آن دوران شاهد رشوه‌های شهرام جزایری به رئیس مجلس بودیم و وقتی از شخصی که متصدی پست مشاور اقتصادی ریاست جمهور و نماینده مجلس ششم است در مورد این مفاسد اقتصادی سؤال می‌شد، بیان می‌کرد که به دور از شأن نمایندگی مجلس است که به قراردادهای نفتی نظارت داشته باشد.

وی ضمن اشاره به جریان‌های پس از سال 82 افزود: در آن دوران زمزمه‌های به روی کارآمدن مجلس هفتم بود که در تقابل با اصلاح طلبان بودند؛ این مجلس انگیزه لازم را داشت و 2 تحقیق و تفحص را هم در دستور کار خود قرار داد.

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل تصریح کرد: نکته قابل توجه این است که به رغم مخالفت صریح آیت‌‌الله هاشمی شاهرودی با طرح تحقیق و تفحص از قوه قضاییه گزارش آن در صحن علنی مجلس قرائت شد اما گزارش تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد هرگز در صحن علنی قرائت نشد.

رضایتی افزود: نکته جالب اینجاست که در همان دوران نامه حمایت از آقای جاسبی 80-70 امضا بیشتر از نامه حمایت از مردم غزه داشت.

وی با اشاره به دولت نهم تصریح کرد: این دولت با توجه به مواضع عدالتخواهانه و شعار عدالتخواهانه‌اش به نظر می‌‌آمد انگیزه‌های جدی در این زمینه دارد؛ البته رئیس جمهور هم هر روز ندای مبارزه با مفسدان اقتصادی را سر می‌داد و  ظرفیت‌های مطلوبی هم وجود داشت، به همین دلیل وزرایی که در این دولت به کار گرفته شدند نقطه تاریکی در پرونده اقتصادی خود نداشتند و این مسئله برای مردم امیدبخش بود.

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با بیان اینکه مجلس هشتم دغدغه‌مندی و انگیزه لازم را برای مبارزه با مفسدین اقتصادی نداشت، اظهار داشت: این مجلس تمام وقت خود را صرف جدال‌های سیاسی کرد؛ ما در این مجلس شاهد بودیم که طرح نظارت از سال 84 کلید خورد و تا سال 90 طول کشید و این درحالی بود که طرح وقف اموال دانشگاه آزاد یک روزه به تصویب رسید.

رضایتی با اشاره به نزدیکی مرحله دوم انتخابات مجلس خطاب به کاندیداهای مجلس نهم گفت: سؤال ما از نمایندگانی که مجدد کاندیدا شدند این است که واقعا برای مبارزه با فساد اقتصادی چه قانونی را تصویب کرده‌اید؟

 

وی ادامه داد: هنوز در این مجلس نمایندگان تعریف مشخصی از کانون‌های قدرت و ثروت نداشته و از هرکدام که سوال می‌شود بسته به گرایش سیاسی خود یک تعریف جداگانه‌ای از کانون‌های قدرت و ثروت ارائه می‌دهند.

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با اشاره به روی کارآمدن دولت دهم اظهار داشت: این دولت، دولتی بود که رئیس جمهورش در همان سال 88 در میدان ولیعصر اعلام کرد، اولین لایحه‌ای که به مجلس می‌برد لایحه رسیدگی به اموال مسئولین خواهد بود ولی هنوز که سه سال از آن ماجرا می‌گذرد این مسئله به نوعی مسکوت مانده است و یا لااقل اقدامات اجرایی به اطلاع مردم نرسیده است.

رضایتی با بیان اینکه در برخی نزدیکان رئیس جمهور شائبه فساد اقتصادی در کارنامه و پرونده‌هاییشان مطرح است، گفت: متأسفانه تاکنون رئیس جمهور هیچ پاسخ روشن و شفافی در این خصوص ارائه نکرده است.

وی با بیان اینکه قوه قضاییه مخاطب اصلی فرمان 8 ماده‌ای است، اظهار داشت: ما در نقد قوه قضاییه به هیچ عنوان سعی در سیاه‌نمایی نداریم؛ البته امسال با توجه به شعارهای رئیس قوه قضاییه از وی می‌خواهیم در قبال اقدامات انجام شده در راه مبارزه با مفاسد اقتصادی پاسخگو باشند.

رضایتی با بیان اینکه‌ رئیس قوه قضائیه در ابتدای تصدی مسند ریاست این قوه حرف‌هایی را زد که موجبات خوشحالی جریان دانشجویی را فراهم کرد، تصریح کرد: آقای لاریجانی اعلام کرده بود که گزارش‌هایی را در مورد روند بررسی پرونده‌های مفاسد اقتصادی به مردم اعلام می‌کند که متأسفانه تا امروز این اقدام صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: آن سرعتی قوه قضائیه در برخورد با منتقدین سیاسیون به کار می‌گیرد در برخورد با مفسدین اقتصادی لحاظ نمی‌کند و این برای ما سؤال برانگیز و ابهام‌زاست.

رضایتی با قرائت بند هفتم فرمان 8ماده‌ای رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه هیچکس و هیچ نهاد و دستگاهی نباید استثنا شود، هیچ شخصی یا نهادی نمی‌تواند با عذر انتصاب به اینجانب یا دیگر مسئولین هرجا و در هر مسند باید برخورد یکسان صورت گیرد، افزود: با توجه به این موضع مقام معظم رهبری و اشاره ایشان ما انتقادات جدی دیگری نیز به سایر دستگاه‌های ذیربط داریم.

 وی در ادامه خطاب به رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: دسترسی مردم به شما بسیار سخت است و به نظر می‌رسد تعاملات سیاسی مدیران در رسیدگی به پرونده‌ها تأثیرگذار است.

رضایتی با اشاره به پرونده اختلاس 3هزار میلیاردی، برگزاری دادگاه‌هایی برای این پرونده را مثبت ارزیابی کرد و گفت: گام‌های مطلوبی در این زمینه برداشته شد که باید به اطلاع مردم رسانده شود؛ البته آقای پورمحمدی در این ماجرا اعلام کردند نزدیک به 4 سال است که این اختلاس در آنجا ادامه داشته و با توجه به این سخن سؤال ما از اقای پورمحمدی این است که شما 3 سال و نیم است که تصدی‌دار این سازمان هستید، آیا تا به حال نمی‌توانستید در این باره سخن بکویید؟ یا تا به حال متوجه این اختلاس نبودید؟

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با اشاره به برگزاری 600 نماز جمعه در 600 شهر کشور گفت: ائمه جمعه در شوراهای اداری استان‌ها عضویت دارند و می‌توانند از اموری که اطلاع دارند به مردم گزارش دهند.

 

وی افزود: اگر اقدامی در این زمینه انجام نمی‌شود، ائمه جمعه به طور جدی پیگیر این مسئله باشند؛ اکنون در شهرهای مختلف شاهد زمین‌خواری‌ها و مفاسد اقتصادی مختلف هستیم و ائمه جمعه به دلیل معتمد بودن بین مردم  می‌توانند پیگیر این مسائل باشند.

 

وی با اشاره به اینکه قریب به 50 دفتر انجمن اسلامی در سراسر کشور داریم، گفت: ما دست یاری خود را به سوی ائمه جمعه دراز می‌کنیم و از آنها می‌خواهیم به صورت جدی وارد این مسئله شوند.

 

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با اشاره به انتقادات جنبش دانشجویی از جاسبی گفت: انتقاداتی که جنبش دانشجویی به وی داشت، تنها پیرامون مدت طولانی مدیریت ایشان نبود بلکه سوالات و ابهامات زیادی پیرامون مفسده مدیریتی جاسبی وجود داشت.

 

وی افزود: به رغم به روی کار آمدن آقای دانشجو متاسفانه بعضی اوقات پالس‌هایی می‌رسد که وی ادامه دهنده و پیرو راه جاسبی است.

 

رضایتی از رئیس قوه قضائیه خواست به سوالات و ابهاماتی که پیرامون عبدالله جاسبی وجود دارد، رسیدگی کند و در همین زمینه گفت: اکنون زمان برگزاری دادگاه و محاکمه آقای جاسبی است.

 

خبرگزاری فارس