زمان : 08 Ordibehesht 1391 - 19:54
شناسه : 50065
بازدید : 2750
بازار جهانی ارز: تضعیف ین ژاپن پس از اعلام اجرای تسهیل پولی بیشتر توسط بانک مرکزی ژاپن بازار جهانی ارز: تضعیف ین ژاپن پس از اعلام اجرای تسهیل پولی بیشتر توسط بانک مرکزی ژاپن

در روز معاملاتی جمعه در بازارهای آسیا ین ژاپن تا حد زیادی تضعیف شده است، این تضعیف پس از اعلام اجرای تسهیل پولی بیشتر توسط بانک مرکزی ژاپن صورت گرفته است که شامل افزایش قابل توجه خرید اوراق قرضه دولتی ژاپن توسط این بانک مرکزی می شود.

بدنبال برگزاری نشست هیئت راهبردی بانک مرکزی ژاپن که توجه بازار را تا حد زیادی به خود جلب کرده بود، بانک مرکزی ژاپن اعلام نمود که خرید اوراق قرضه دولتی ژاپن را تا 10 تریلیون ین افزایش خواهد داد درحالیکه برنامه تعهد پرداخت کمتر برای وامهای کوتاه مدت را تا 5 تریلیون ین کاهش خواهد داد، اقداماتی که مشابه عملیات چرخشی فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) در درخواست خود برای پایان دادن به تورم زدایی در بلند مدت می باشد. این اقدام کل میزان خرید دارایی بانک مرکزی ژاپن را به 70 تریلیون ین می رساند.

همچنین بانک مرکزی ژاپن تصمیم گرفته است تا سررسید اوراق قرضه دولتی ژاپن را که تحت برنامه خرید دارایی خود به خرید آنها می پردازد از دو سال به سه سال افزایش دهد بدلیل آنکه این بانک مرکزی تلاش می کند نرخهای بلند مدت تر را کاهش دهد.

هایدئو کومانو، اقتصاددان ارشد در موسسه پژوهشی دایچی لایف (Dai-ichi Life)، می گوید که بطور کلی نتیجه نشست هیئت راهبردی بانک مرکزی ژاپن غافگیر کننده می باشد.

این اقتصاددان ارشد می افزاید که تصمیم راهبردی بانک مرکزی ژاپن بسیار شبیه اجرای برنامه راهبردی فدرال رزرو آمریکا می باشد.

همچنین کومانو اضافه می کند که او در این مورد که بانک مرکزی ژاپن در بیانیه خود اعلام نموده برای رسیدن شاخص بهای کالاهای مصرفی به هدف قیمت 1 درصد این بانک مدت زمان زیادی باقی نمانده غافگیر شده است.

او می گوید که این موضوع نشان دهنده آنست که بانک مرکزی ژاپن می خواهد ین را به سطوح ضعیف تر هدایت کند، اما از طرفی این نحوه بیان حاکی از تعهد این بانک مرکزی برای دستیابی به هدف 1 درصد شاخص بهای کالاهای مصرفی در نزدیک مدت نیز می باشد.

بلافاصله پس از انتشار اولین عناوین خبری دلار آمریکا در برابر ین ژاپن به سطح 80/40 ین کاهش یافت، اما به سرعت روند نزولی آن معکوس گردید و به سطح بالای 81/45 ین رسید.

تسونماسا تسوکادا، مدیر ارشد بازار ارز و بخش معاملات مالی در بانک میتسوبیشی توکیو یو اف جی، می گوید که احتمالاً بانک مرکزی ژاپن بر روی نتیجه راهبرد پولی که اتخاذ خواهد نمود و تغییرات در شرایط اقتصادی نظارت جامعی نموده و هر دو ماه یک دفعه یا در هر فصل به اجرای اقدامات مقتضی خواهد پرداخت.

بازار برای بدست آوردن نشانه های هرگونه تسهیل پولی بیشتر در آینده به نظارت کنفرانس مطبوعاتی ماساکی شیراکاوا، رئیس بانک مرکزی ژاپن، خواهد پرداخت که طبق برنامه ریزی قرار است در حدود ساعت 6 و 30 دقیقه به وقت گرینویچ آغاز شود.

طبق اعلام شرکت ای. بی. اس. آمریکا از طریق سی. کیو. جی. دلار آمریکا از سطح 80/99 ین در اواخر روز معاملاتی پنج شنبه در نیویورک، در روز جاری در ساعت 5 و 20 دقیقه به وقت گرینویچ به سطح 80/87 ین رسیده است. یورو نیز از سطح 107/10 ین به سطح 106/63 ین رسیده است. همچنین ارز رایج اروپا از سطح 1/3217 دلار به سطح 1/3187 دلار رسیده است.

شاخص دلار آی. سی. ای – که دنباله روی دلار آمریکا در برابر سبد ارزها می باشد – نیز از سطح 78/916 به سطح 79/139 رسیده است.

پس از انتشار کاهش دو رتبه ای رتبه بندی اسپانیا توسط موسسه رتبه بندی استاندارد اند پورز که باعث ایجاد نگرانی ها در مورد آن شد که بحران بدهی دولتهای اروپایی وارد مرحله انفجاری جدیدی شده است، در اوایل روز معاملاتی جاری ضربه شدیدی به یورو وارد شد.

موسسه رتبه بندی استاندارد اند پورز رتبه بندی اعتباری دولتی بلند مدت کشور اسپانیا را از سه آ به سه ب مثبت (triple-B-plus) کاهش داده است. این چشم انداز منفی است که نشان دهنده ریسک های خارجی و داخلی قابل توجه برای رشد اقتصادی اسپانیا و عملکرد بودجه بندی می باشد.

متخصصان ارز می گویند که آنها نگران هستند سایر شرکتهای رتبه بندی نیز اقداماتی در جهت کاهش رتبه اعتباری انجام دهند که احتمالاً بر روی ارزش یورو تأثیر خواهد گذاشت.

آیمر اسپیزر، متخصص راهبردی ارشد بازار در بانک وست پَک، می گوید که احتمالاً نگرانی هایی در رابطه با کاهش رتبه بندی توسط دو موسسه رتبه بندی دیگر یعنی فیچ و مودی وجود دارد و احتمالاً باعث افزایش مجدد ریسک های منطقه پولی یورو خواهد گردید.

موسسه رتبه بندی استاندارد اند پورز در بررسی کشور ایرلند، رتبه بندی اعتبار دولت این کشور را در سه ب مثبت حفظ کرده است که سه رتبه در بالای حوزه کم اعتبار قرار دارد، اما هنوز چشم انداز منفی آن حفظ شده است.

 

منبع : iTahlil