زمان : 06 Ordibehesht 1391 - 21:01
شناسه : 49978
بازدید : 3279
حضرت زهرا(س) را با عنوان" بی بی"بخوانید امام جمعه ابرکوه خطاب به مداحان حضرت زهرا(س) را با عنوان" بی بی"بخوانید

ابرکوه- رحیم میرعظیم سرپرستی یزد فردا:امام جمعه ابرکوه گفت:مداحان باید زهرای مرضیه(س)  را با عبارتی مانند "بی بی" خطاب کنند
حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی که به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا(س) در جمع مردم عزادارشهرستان سخن میگفت، با بیان اینکه لازم است مداحان و گویندگان از اطلاق لفظ خانم برای حضرت زهرا(س) خودداری کنند، گفت: لفظ خان از قدیم به مردان قهار مسلک و قدرت طلب اطلاق می شد و با اضافه کردن میم اطلاق به مونث می شد، مانند: بیگ که به مرد با شخصیت و بزرگ اطلاق می شد و با اضافه کردن میم، مخاطب آن مونث می شد و بیگم به او گفته می شد، مانند فاطمه بیگم و صغری بیگم.
وی افزود: خانم یعنی زن خان مسلک و سالار و در فرهنگ و عرف نه چندان دور، به خاطر داریم که حداقل در استان یزد و دیگر استان ها کلمه خانم برای زنان کاربردی نداشت و عموماً این واژه در تهران و برای طبقه مرفه در زمان رضا خان به کار می رفت که به رسم آزادی، مبانی فمینیستی و زن سالاری را بنام خانم ترویج میکرد.
حسینی خاطرنشان کرد: در دوران حکومت محمدرضا این واژه توسعه و گسترش یافت به گونه ای که نشانه متمدن بودن و به روز شدن خانواده های ثروتمند و یا تحصیل کرده  و خارج رفته این بود که با واژه خانم، بانوانشان را تکریم کنند و به زودی همه متمدن و به روز شدند!
وی با توصیه به مداحان برای به کار بردن واژه هائی در خور برای آن حضرت افزود:توصیه من بویژه برای مداحان و گویندگان این است که از واژه با معنویت" بی بی" یا "بانوی دو سرا" برای حضرت زهرا(س) استفاده کنند.
حسینی در باب تعزیت و مراسم سوگواری بی بی دو سرا اظهار داشت:پاداش برپایی مراسم عزاداری و شرکت در مراسم آن مظلومه در نزد خدای متعال، برابری با اجر و ثواب برپایی مراسم در مصائب همه اهل بیت و ائمه طاهرین سلام ا... علیهم اجمعین را دارد و لذا بر همه مومنین است که در این امر مهم که بارزترین شعائر در مناسبت های وفیات و شهاد است، اهتمام کنند.