زمان : 27 Farvardin 1391 - 17:43
شناسه : 49371
بازدید : 1567
بهره برداری از کارخانه کمپوست شهرداری یزد بهره برداری از کارخانه کمپوست شهرداری یزد بهره برداری از کارخانه کمپوست شهرداری یزد کارخانه تولید کود کمپوست در کیلومتر هشت جاده سیمان آزادگان در شمال شرق یزد با مساحت کل 150 هکتار و مساحت سایت مرکزی هشت هزار مترمربع در ظرفیت اسمی 250 تن زباله در یک شیفت کاری به بهره برداری رسید.

با صرف هزینه ای در حدود 48 میلیارد ریال که حدود 30 میلیارد و 521 میلیون ریال آن از سوی پیمانکار و حدود 17 میلیارد و 70 میلیون ریال آن از سوی شهرداری هزینه شده است، کارخانه تولید کود کمپوست در کیلومتر هشت جاده سیمان آزادگان در شمال شرق یزد با مساحت کل 150 هکتار و مساحت سایت مرکزی هشت هزار مترمربع در ظرفیت اسمی 250 تن زباله در یک شیفت کاری به بهره برداری رسید.

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل شهرداری یزد در این کارخانه مواد زائد ارگانیک از قبیل گیاهان، مواد غذایی و ... یا به عبارتی زباله های تر که میزان آن در شهر یزد 60 تا 70 درصد می باشد طی فرایندی به کود کمپوست تبدیل می گردد.

امام جمعه یزد و نماینده ولی فقیه در مراسم بهره برداری نهایی از کارخانه کمپوست که با حضور معاون استاندار، فرماندار، اعضای شورای اسلامی شهر، مدیرکل محیط زیست و شماری از کارشناسان برگزار شد با اشاره به اینکه ما در مقابل مردم باید خودمان را بدهکار بدانیم نه طلبکار، از ویژگیهای خدمت به جامعه را، خدمت به بندگان خدا دانست.

آیت ا... ناصری همچنین خاطرنشان کرد مردم باید بدانند چه خدمتی برایشان انجام می شود اما خدا روزی را نیاورد که ما نتوانیم کارهایمان را به مردم بگوئیم.

وی همچنین تأکید کرد نیّت ما باید در خدمت به مردم برای رضای خدا باشد که اگر نیّت برای خدا باشد کارها زود انجام می شود و مردم معطل نمی شوند.

امام جمعه یزد گفت: خداوند در طبیعت همه چیز را برای ما آفریده است، تمام آن چه که بشریت برای زیستن نیاز دارد آفریده، منتهی ما هستیم که طبیعت را خراب می کنیم.

نماینده ولی فقیه تأکید نمود از نعمتهای خدا خوب استفاده کنیم تا تبدیل به زباله نشود و اگر تبدیل شد به نحوی از آن بهره ببریم که ارزشمند باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر یزد هم در این مراسم با اشاره به اینکه قرارداد و احداث کارخانه کمپوست در سال 84 منعقد شده و مدت زمان آن نیز 18 ماه بوده است از طولانی شدن زمان بهره برداری انتقاد کرد و گفت: چرا باید 18 ماه تبدیل به هفت سال شود.

وی پایلوت بودن اجرای کمپوست در یزد را از دلایل عمده طولانی شدن بهره برداری از این پروژه دانست.

حجت الاسلام مطهریان همچنین به شهروندان سفارش نمود که از مبدأ زباله ها را تفکیک نمایند.

رئیس شورای اسلامی شهر یزد ابراز امیدواری کرد در نهایت تا یک ماه و نیم آینده کود مغذی در این کارخانه تولید شود.

مهندس میروکیلی نیز در این مراسم گفت: روزانه 250 تا 300 تن زباله در یزد تولید می شود که دفن آنها نیازمند اراضی بسیار وسیعی است تا در شرایط عالی دفع گردد اما با همه وجود یکسری آلودگیهای، زیست محیطی به وجود می آید تا دلیلی بر ضرورت احداث کارخانه کمپوست باشد.

همچنین در این مراسم فقیه خراسانی خزانه دار شورا ی اسلامی شهر و رئیس شورای اسلامی استان نیز در خصوص انعقاد قرارداد و سابقه اجرائی کارخانه کمپوست سخنانی ایراد نمود.