یزدفردا "مجید دهقان منشادی:اکثر طراحیها با احتساب نور خورشید انجام میشود، به عبارتی با تاریکی هوا تمامیخلاقیتها و هنرهایی که برای آن کوشش شده، یکباره در تاریکی شب محو میشود.زندگی شهری و بالطبع الزامات اقتصادی مرتبط با آن ایجاب میکند که دامنه فعالیتهای انسانی از طول روز گذشته و تا پاسی از شب ادامه یابد. به این ترتیب کار و فعالیت شبانه به مرور به قسمتی از زندگی شهری تبدیل شده است.
تقریبا کلیه فعالیتهای شهری که قبلاً در روشنایی روز امکانپذیر بوده، اینک در شب و به کمک نور مصنوعی قابل اجرا است. به عبارتی الزامات شهرنشینی، شب را برای انسان تبدیل به روز کرده است و فضاهای شهری در این پدیده جایگاه خاصی را به خود اختصاص دادهاند.
شب هنگام فضاهای شهری مانند خیابانها، میادین، پارکها و… بطور فزایندهای به عنوان فضاهای زنده، متنوع و مملو از عبور و مرور مورد استفاده قرار میگیرند. تغییرات بنیادینی که فعالیتهای شبانه موجب آن شدهاند، تدریجاً سیمای خاصی را به محیط تحمیل میکند که در صورت هدایت آگاهانه کیفیت زندگی شهری را بهبود میبخشد.
فعالیتهای شبانه هنری و تفریحی نظیر سینما، کنسرت، تئاتر، رستورانها و همچنین پارکها و گردشگاهها بیشتر مدیون استفاده از نور مصنوعی هستند. از دیگر فعالیتهای شبانه میتوان به کارگاهها و کارخانهها و شیفت کار شبانه آنها اشاره کرد که در پرتو نور مصنوعی ممکن شده است.تاثیرات عمیق حاصله از این تحولات، معماران را بر آن داشت تا به ارزیابی مجدد از کار برد نور مصنوعی جهت تاثیر بر ادراک انسان و القای بهتر و دلنشینتر هنر معماری به بیننده بپردازند.
تجربیات سالهای اخیر محققان به کمک دستاوردهای علمی، پزشکی و تکنولوژیکی، موجب شد، ضمن ارتقای این زمینه پژوهشی، از حالت ابتدایی و اولیه آن که روشنایی تیر چراغ برق خیابانها است خارج و حضور هوشمندانه آن در معماری و شهرسازی گسترش یابد.
قابلیت استفاده از نور مصنوعی و تاثیر آن بر ادراک انسان را میتوان در دو مثال ساده یعنی نور چراغ راهنمایی و رانندگی در چهارراهها که هر رنگ تاثیر مشخصی مانند خطر، احتیاط و یا آسودگی را به راننده و عابر القا می کنند و یا نور رنگارنگ لامپهای مهتابی طباخیها به عنوان نشانهای که عابرین را از فعالیت خاصی در آن مکان آگاه میسازد، مشخص کرد.
تا به حال سیمای شهری و هر آنچه در ارتباط با آن است با احتساب روشنایی روز و در محدوده زمانی تابش نور خورشید حضور خود را عیان میکرده است، به عبارتی نور خورشید مانند ظرفی است که محتوای درون خود را شکل و شخصیت میبخشد.
اما باید اذعان کرد که سیمای شهر در شب نیز روی دیگر سکه است که تا به حال به آن توجهی که درخور آن است، نشده است. برخی از شهرهای اروپایی در زمینه مدلسازی سیمای شهری در شب پیشروتر از بقیه اند به طوریکه، بروشورها و پوسترهای تبلیغاتی آنها، تصاویری از زیباییهای شهر را که در دل شب تلألو دلپذیری دارد، به نمایش گذاشتهاند. این اقدام زمانی امکانپذیر شده که متخصصان توانستهاند سیمای شهر را از دریچه شب ارزیابی کرده و برای آن طراحی منحصر به فردی انجام بدهند.
در آلمان در سالهای اخیر علاقه به این موضوع افزایش یافته است. شهرهایی نظیر فرانکفورت، لایپزیک، دوسلدورف و… دارای یک نظام سیمای شهری شبانه هستند، شهرهای پکن و شانگهای در چین برنامهریزی خود را در این زمینه به پایان رساندهاند.
می توان با نور پردازی مکان های باستانی دومین شهر خشت خام جهان و میادین و موزه های شهر جلوه ای تازه به شهر دهیم تا باعث زنده شدن شهر در شب شویم و مورد توجه مسافرین، توریست ها و بازدیدکنندگان شود.