زمان : 23 Farvardin 1391 - 16:47
شناسه : 49183
بازدید : 2229
موسسه تحقیقات شیلات ایران: میگوی عاری از بیماری های خاص در كشور تولید می شود میگوی عاری از بیماری های خاص در كشور تولید می شود موسسه تحقیقات شیلات ایران: میگوی عاری از بیماری های خاص در كشور تولید می شود معاون تحقیقاتی موسسه تحقیقات شیلات ایران گفت : به منظور جلوگیری از خسارات ناشی از مرگ و میر میگوها به علت بروز بیماری ، میگوی عاری از بیماری های خاص در كشور تولید می شود .

 مصطفی شریف روحانی  افزود: ' لكه سفید ' ، ' سندرم تورا' ، ' بیماری مخصوص لارو میگوها ( بچه میگوها ) ' و یك نوع بیماری باكتریایی شایع ترین بیماری های مربوط به میگوهاست كه از این بابت تولیدكنندگان سالانه هزاران تن خسارات را متحمل می شوند.

وی اظهارداشت: به منظور جلوگیری از این خسارات و تولید میگوی های عاری از بیماری (SPF) قرار است طرح كلان ملی فناوری با عنوان ' كسب و انتقال دانش فنی برای تولید انبوه میگوی عاری از بیماری خاص در كشور (SPF) و قطع وابستگی به محصولات خارجی' اجرا شود.

شریف روحانی با بیان اینكه تولید میگوی عاری از بیماری از اهداف كلی اجرای این طرح است گفت: ' دستیابی به دانش فنی تولید میگوی SPF در كشور' ، ' ذخیره سازی مناسب از میگوی عاری از پاتوژنهای خاص در كشور و ایجاد پایلوت تحقیقاتی به منظور پایش دائمی تولید میگوی SPF در كشور' و ' برطرف كردن مشكلات ناشی از تلاقی نژادهای یكسان یا هم خونی در گونه های پرورشی و ایجاد بانك ژن میگوهای بومی كشور' برخی از اهداف اجرای این طرح است.

وی ادامه داد: ' ارائه آموزشهای كاربردی، تخصصی و صدور گواهی آموزش برای حداقل 50 نفر بهره بردار در استانهای دارای شرایط مناسب تكثیر و پرورش میگو با هدف ترویج و انتقال نتایج حاصل از اجرای طرح در كشور' و ' ارائه برنامه برای تولید انبوه دستاوردهای حاصل از طرح (افزایش تولید میگو تا سقف 50 هزار تن در سال برای مصارف داخلی) ' از دیگر اهداف اجرای این طرح است.

معاون تحقیقاتی موسسه تحقیقات شیلات ایران گفت: اعتبار این طرح بیش از چهار میلیارد تومان پیش بینی شده كه دو میلیارد تومان آن از سهم آورده موسسه تحقیقات شیلات ایران و دو میلیارد تومان دیگر از اعتبارات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تامین اعتبار می شود.

به گفته وی زمان اجرای قرارداد 30 ماهه است كه توسط معاونت علمی و فنی آوری ریاست جمهوری نظارت می شود.

شریف روحانی اظهارداشت: قرارداد اجرای این طرح بین موسسه تحقیقات شیلات ایران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به امضا رسیده است.