تقاضا در روزهای آغازین سال به شکل غیر منتظره ای صعود نداشته است و کاهش عرضه خودرو موجب آشفتگی بازار شده است.
امین آزاد کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با اشاره به نقش عوامل متعدد اقتصادی در افزایش قیمت خودروها گفت:هر چند عوامل مختلفی موجب افزایش تقاضا در بازار خودرو شده است اما در این بین به واسطه احتکار برخی از خودروسازان و عدم عرضه خودروهای تولیدی به بازار با امید افزایش بیشتر قیمتها به التهاب اخیر بازار خودرو دامن زده شده است.
وی ادامه داد: تقاضا در روزهای آغازین سال به شکل غیر منتظره ای صعود نداشته است و کاهش عرضه خودرو موجب آشفتگی بازار شده است.
وی افزود:اظهارات برخی خودروسازان مبنی بر ناتوانی در پاسخگویی به تقاضای مشتریان به علل نبود قطعات و یا توقف خط تولید کارخانه ها و عواملی از این دست در حالی است که انبار خودروسازان مملو از خودروهای تولید شده است.
وی تصریح کرد: قیمت خودرو در سال گذشته به میزان چشمگیری افزایش یافت این در حالی بود که رشد چشمگیری در زمینه ارتقای تکنولوژی در صنعت خودروسازی کشور صورت نگرفت.
وی با اشاره به تنها دستاورد صنعت خودروسازی کشور در سال گذشته گفت: دستاورد صنعت خودروسازی کشور در سال 90 تنها به طراحی موتور دیزلی در مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو با همکاری وزارت نفت و مشاوره شریک آلمانی زیر مجموعه شرکت بزرگ مهندسی موتور avl اتریش محدود شده است.
وی ادامه داد: موتور دیزلی بعد از موتورهای هیبریدی در صنعت خودروسازی دارای بیشترین دانش فنی است که این دانش تنها در اختیار معدودی از کشورهای جهان است.
امین آزاد با اشاره به موانع تولید این سیستم در کشور گفت: برای تامین سوخت موتور دیزلی طراحی شده گازوئیل استاندراد در کشور وجود ندارد.
وی ادامه داد: گازوئیل اروپا حداقل حدود 50 ppm گوگرد دارد این در حالی است که میزان گوگرد گازوئیل مصرفی ایران در حدود ppm 5000 است.
وی ادامه داد: با افزاش 100 برابری میزان گوگرد در سوخت علاوه بر تخریب قطعات موتور و ناکارآمدی سیستم و گازهای خروجی این موتور موجب بارش اسیدی خواهد شد.
وی تصریح کرد: دستیابی به دانش فنی ساخت موتورهای دیزلی در حالی است که به دانش ساخت این موتور در کشور وجود ندارد و قطعه سازان داخلی قادر به تولید این موتور نمی باشند.