زمان : 23 Esfand 1390 - 20:36
شناسه : 48065
بازدید : 2198
فرصت طلاییِ پیشرفت متوازن و کسب اعتبار شایسته را از شهر ما نگیرید! فرصت طلاییِ پیشرفت متوازن و کسب اعتبار شایسته را از شهر ما نگیرید!

علیرضا صادقی

برخی افراد در شهر یزد تصمیم گیر ی می نمایند که  بینش و دانش آنها در خصوص اصالت های تاریخی یزد در نازلترین سطح بوده و برای معضلات کاملاً مشخص و آشکار بافت تاریخی حتی یک طرح ساده کارشناسی شده ندارند و باید تاسف خورد، آنگاه مدعی غیرقانونی بودن ثبت بافت تاریخی یزد و قانون حفاظت از آن هستند. شوربختانه، نگرش برخی اعضای شورای شهر یزد به بافت تاریخی نه تنها مایه کم‌اعتباری شهر خشتی جهان، بلکه مایه سرافکندگی مردم شهرمان است.

 

بافت تاریخی و شهر تاریخی یزد نه به خاطر صرفاً تک بناها ارزشمند است بلکه به خاطر همین کوچه ها، معابر، محلات، مساجد و خانه های قدیمی و دیگر عناصر و جاذبه های منحصر به فرد در سطح کشور و جهان شهره شده و عده ای که از درک ارزش هایش عاجزند خواب تهران شدن یزد را می‌بینند، بدون اینکه کمی در خصوص شکافی که با احداث بلوار بسیج ایجاد نمودند بیندیشند و در خصوص مشکلات آن بررسی کارشناسی داشته باشند .

 

این که در بافت تاریخی یزد مشکلات وجود دارد کسی منکر آن نیست اما اتخاذ راهکارهای فرهنگی، اجتماعی، علمی، اقتصادی و توسعه ای کاملاً  قانونی و متوازن جهت حل مشکلات نشانی از بلوغ و آگاهی مدیران شهری است و تلاش در جهت حذف صورت مسئله نشانی از ضعف.

 

ما از میراث فرهنگی کشور و استان انتظار دفاع قانونی از بافت تاریخی شهرمان را داریم هم‌چنان که از آنان و مردم فهیم شهر یزد می‌خواهیم که در برابر اظهار نظرهای برخی افراد ساده نگر در خصوص بافت تاریخی یزد ، که متاسفانه عنوان نمایندگی ما را به دنبال دارند، بایستند.

 

شورانشینان شهر اگه هنر حل مشکلات را دارند گره ترافیکی جلو چشمان را که روزانه درمیدان آزادی در جریان است و با ساخت غیر اصولی مجتمع تجاری در مرکز شهر و بیمارستان بی قواره ای که چشمانشان را بر گرفتن حداقل مجوزهای قانونی آن بستند و یا گره ترافیکی خیابان هاي فرخی و کاشانی را که هر روز بیشتر می شود، حل کنند.

 

صدور مجوز ساخت مجتمع های تجاری کاملاً مغایر با فرهنگ و اصالت‌های تاریخی و هویتی مردم شهر یزد و ساخت بیمارستانی بدون مجوز در کنار بافت تاریخی یزد را حاصل کارنامه ضعیف این دوستان می‌دانیم. کارشناسان یونسکو اظهار نظرها و اقدام‌های تاسف برانگیز را قطعاً رصد می کنند که چنین کارهایی به ثبت جهانی یزد، که نقطه اعتبار مردم و مدیران شهر یزد هست، هیچ کمکی نمی کند.

 

حفظ و رونق بافت تاریخی یزد با حضور مردم و رعایت معیارهای ایرانی و اسلامی نه تنها نقطه مقابل توسعه شهری نبوده بلکه نشان خلاقیت و بینش مدیران شهری و فهیم است. فراموش نشود که می‌توان پاساژها را هم به شکل بازارهای سنتی ساخت و بر اعتبار شهر افزود. حتی در ساخت سازه‌های مهمی چون بیمارستان و اداره‌های دولتی هم می‌توان سبکی را به کار گرفت که نه تنها با سازه‌های شهر هماهنگ باشد بلکه بیننده را به شگفتی و تحسین وادارد.

 

دوستان گرامی در شورای شهر! آیا می‌دانید که چندی است در برنامه‌های سفر گردشگران خارجی که به ایران می‌آیند، به جز شهرهای شیراز و اصفهان، دیدار از شهر یزد نیز گنجانده شده؟ فرصت طلایی پیشرفت متوازن و کسب اعتبار شایسته را از شهر ما نگیرید.