زمان : 23 Esfand 1390 - 17:20
شناسه : 48053
بازدید : 2616
کاندیدای جبهه پایداری و رای اول استان یزد ؛ علت رأي نياوردن بخش قابل توجهي از نمايندگان مجلس هشتم/ کاندیدای جبهه پایداری و رای اول استان یزد ؛ علت رأي نياوردن بخش قابل توجهي از نمايندگان مجلس هشتم/
کاندیدای جبهه پایداری و رای اول استان یزد ؛
علت رأي نياوردن بخش قابل توجهي از نمايندگان مجلس هشتم/ دليل رأي آوردن كانديداي اصول‌گرا در يزد بر خلاف پيش‌بيني ثابت اصلاح‌طلبان

یزد دیار عابدان با انتخاب قاطع چهره‏ای اصول‏گرا که از سوی جبهه پایدای انقلاب اسلامی برای نمایندگی دور نهم مجلس شورای اسلامی معرفی شد، نشان داد که ادعای جريان موسوم به اصلاحات مبنی بر اینکه سر قفلی انتخابات یزد در دست اين جريان است، واقعيت ندارد.

مردم یزد که یک‌بار با معرفی شهید والامقام شهید پاک‏نژاد در مجلس اول برای نمایندگی خود میزان عشق و ارادت به انقلاب اسلامی را به نمایش گذاشتند، در انتخابات اخیر نیز با معرفی یکی از ایثارگران دفاع مقدس در حذف طیف‏هایی متمایل به فتنه از عرصه تقنینی کشور، پیش‌گام شدند.

"محمد صالح جوکار" که در نشست سراسري جبهه پايداري قبل از انتخابات نيز حضور داشت و ميثاق‌نامه‌ي اين جبهه را امضا كرد، توانست با اختلاف قابل توجه، حائز اکثریت آرای مردم یزد شود. در گفت‏وگو با منتخب مردم یزد برای مجلس نهم، چرایی شکست جريان فتنه، شرايط مجلس ایده‌ال نظام اسلامی، پیام‏های انتخابات نهم مجلس و عملکرد مجلس هشتم را به بحث و بررسی گذاشتیم.

به‌رغم اینکه جريان فتنه مدعی بود که اگر در انتخابات حاضر نشود، انتخابات کم رونق می‏شود و به دنبال شرط گذاری و باج‌گیری از نظام بود، با این حال، شاهد حضور پر شور و بی‌سابقه مردم در انتخابات پارلمانی کشور بودیم، این حضور پرشور چگونه قابل تحلیل است و چه پیام‌هایی از آن استنباط می‌شود؟

انتخابات در حقیقت یک حضور پر نشاط  و پر از پیام مردم بود، به تعبیری که رهبر معظم انقلاب داشتند، در حقیقت این انتخابات رأی به نظام بود، يك پیام داخلی هم به کسانی داشت که همراه با انقلاب نبودند و صف خود را از صف مردم جدا کردند. مردم  اعلام کردند که عقد اخوتی با آنها نبسته‌اند و مردم کسانی را که در مسیر انقلاب و ولایت باشند، قبول دارند و وقتی از این مسیر خارج شوند و با ارزش‏ها و آرمان‏های انقلاب زاویه پیدا کنند، مردم هم پیوند خود را با آنها قطع می‌کنند. نشان دادند اگر کسانی بخواهند به ارزش‏ها و دست‏آوردهای انقلاب و ساختار سیاسی نظام پشت پا بزنند، مردم آنها را تحمل نخواهند کرد و بار دیگر با رأی‏شان، پیوند ناگسستنی خود با ولایت و ارزش‌های انقلاب را اعلام کردند.

اين انتخابات، پیام خارجی هم داشت مبنی بر اینکه این انتخابات یک رفراندومی بود مبنی بر اینکه نظام سلطه و دشمنان بیرونی این را بدانند که مردم دست از نظام خود بر نخواهند داشت و در هر شرایط و موقعیتی، از نظام خود دفاع می‌کنند.

عده‏ای از اصلاح طلبان بر این باور بودند که آرای یزد دربست مال آن‌هاست و خیال‏شان از انتخاب فرد مورد نظر خود برای مجلس از این شهر راحت بود، در اين شرايط، پیام انتخاب یک اصول‏گرا از سوی مردم یزد چه بود؟

قطعا این تحلیل غلط و اشتباه بود، برخی اين توهم را داشتند که مردم یزد به سمت گروه، یا جناح و یا طرز فکر خاصی گرایش دارند، در صورتی که مردم یزد مومن، معتقد و ولایت‏مدار هستند و در همه عرصه‏های انقلاب زودتر از دیگران حاضر بودند و نقش آفرینی کردند، امروز که در بین مردم می‏رویم، همان عشق و علاقه‏ای را که سال 57 به انقلاب و ولایت داشتند، مشاهده می‏شود.

افزایش مشارکت 11 درصدی نسبت به دور گذشته همین را بیان می‏کند. مردم وقتی حس کردند یک نفری حرف آنها را که همان سخن از ارزش‏هاست، به زبان می‏آورد و می‏خواهد مدافع حقوق آنها باشد، به سمت او اقبال پیدا کردند. مردم ما همیشه با ولایت پیوند داشتند و امروز هم در انتخابات آن را ثابت کردند. امیدواریم این پیوند مستحکم‏تر شود و در دوره‏های آینده از برکات این اقدام مردم بهره‏مند شویم و در دور آینده نیز به این سمت گرایش داشته باشند. رأی یزدی‏ها، رأی به ارزش‏ها و ولایت بود. برای همین این رأی بسیار حائز اهمیت است و ما باید در مسیری حرکت کنیم و این را در تمام ادوار حفظ کنیم.

عده‏ای از اصول‌گرایان مطرح می‌کردند که اگر رقابت بین جریان اصول‌گرایی شکل بگیرد، این رقابت فرش قرمز برای فتنه و انحراف است. هدف آنها از این این‌گونه اظهارات چه بود؟ آیا می‌خواستند آنهایی را که حرف انقلاب را غلیظ‌‏تر بیان می‌کردند، کنار بگذارند و يا این نشان از انحصارگرایی در میان طیفی از احزاب و گروه‌هایی اصول‌گرا ندارد؟

من رقابت این دوره را یک رقابتی خوب دیدم که هر کسی توانست توان‌مندی‏ها و ظرفیت‏های خود را ارائه کند. محدودیتی هم نبود. استعدادها و توانمندی‌هاي متفاوت در کاندیداها که در طول دوره تبلیغات به مردم ارائه شد، مردم ما هم به این استعداد و توانمندی رأی دادند، فضا، باز و مثبت بود که همه بتوانند برنامه‌ها و سوابق خود را ارائه کنند. ما در یزد چند اصول‏گرای دیگر هم داشتیم، ولی باز این انتخاب خود مردم بود، این فضا و فرصت برای مردم ما ایجاد شد که بهترین انتخاب را بكنند و این حائز اهمیت بود. در سراسر کشور هم این اتفاق افتاد و باید خدا را شکر کرد که انتخاب‏های مردم، انتخاب‏های بسیار حائز اهمیتی برای پیش‌برد اهداف نظام و کشور و انقلاب بوده است.

نقش جبهه پایداری را با بیان غلیظ‏تر شعارهای انقلاب در ایجاد شور و موج انتخاباتی در کشور چگونه دیدید؟

گفتمانی که جبهه پایداری داشت، گفتمان مطلوب که همان حفظ ارزش‏های انقلاب و ضوابطی که باید بین نامزدهای انتخابات با خداوند متعال، ولایت و مردم برقرار باشد، بود، این معیارها، معیارهای خیلی خوبی بود. ما امیدواریم این گفتمان انقلاب در عرصه عمل اجرایی شود و مردم مزه و شیرینی این گفتمان را در عمل ببینند و بچشند و آنجاست که بر چنین گفتمانی صحه گذاشته شود.

برخی مدعی بودند جبهه پایداری از سوی جریان انحرافی برای تشکیل جریان موازی اصول‏گرایی مأموریت دارد، دلیل طرح این ادعاها چه بود؟

در انتخابات گروه‏های مختلفی آمدند، در میان اصول‌گرایان جبهه پایداری و متحد دو گروه عمده را تشکیل دادند. حضور جبهه پایداری را در راستای حفظ ارزش‌های انقلاب و مشارکت بیشتر مردم در عرصه انتخابات می‏دانم و این اقدام یک شور و نشاط دیگری هم در جامعه تزریق کرد و تنوعی که در کاندیداها بود، برای انتخاب مطلوب ایجاد شد.

در این دوره از انتخابات، مردم به بیش از نیمی از نمایندگان مجلس هشتم اقبال نشان ندادند، آیا عملکرد این مجلس در این نارضایتی تاثیر نداشت؟ پیام انتخاب جواب منفی مردم به منتخبان مجلس هشتم را در چه می‏بینید؟

اعتقادم بر این است مردم ما به دنبال این هستند که اقدامات مثبتی برای آنها در ضمن حفظ نظام انجام شود، مردم در این انتخابات نشان دادند که می خواهند افرادی را به مجلس بفرستند که ضمن حفظ ارزش‌های انقلاب و نظام و رابطه با ولایت، بتوانند در عرصه عمل هم، اقدامات مثبتی را برای جامعه داشته باشند. خواسته مردم ما بهبود وضعیت جامعه چه از لحاظ فرهنگی و چه از لحاظ اقتصادی است، نتیجه انتخابات جواب رد دادن به تندروی‌‏ها درعرصه سیاسی و کسانی است که به گونه‏ای عمل می‏کردند که نظام را زیر سوال ببرند. به طوری که الان به وضوح در سطح کشور می‏بینیم بعضی از کسانی که در دور قبل نماینده بودند، مورد اقبال مردم قرار نگرفتند، خواسته مردم تشکیل مجلسی کارآمد و به‌دور از تنش است، یک مجلس توان‌مندی که بتواند در سایه تدوین قوانین منطبق با دین و مکتب، راه‏کارهایی برای پیش‌برد اهداف انقلاب و آرمان‌های امام و رهبر انقلاب بیان کند.

مردم با رای خود به شکلی به عمل‌کرد مجلس هشتم جواب رد دادند چرا که عملکرد مجلس هشتم مورد قبول مردم نبود و با این انتخابی که کرد، نشان داد که به دنبال آن است تا مجلسی داشته باشد که اهداف و سیاست‏های کلان نظام را اجرایی کند و با نظارت دقیق‏تر بر قوه مجریه و اجرای قانون در تمام ابعاد و شئونات آن پیشرفت‏ها را رقم بزنند. مردم با تندروی‏ها موافق نیستند، بلکه متمایل به یک فضایی هستند که در آن حفظ آرامش شود، بتوانند زندگی خودشان را بدون دغدغه خاطر دنبال کنند.

آیا شکل تعامل مجلس هشتم با دولت که فضای مچ‌گیری و سنگ‏اندازی را تداعی می‏کرد، در انتخاب مردم تاثیر نداشت؟

بنده کلان‏تر آن را عرض می‏کنم، مردم بیشتر احتیاج به منش و رفتاری دارند، متناسب با آنچه که در شأن نظام و خودشان است، مردم تندروی و کندروی را قبول ندارند، یک حرکت معتدل و منطقی که بتواند اهداف و آرمان‏های انقلاب را محقق ساخته و مشکلات آنها را رفع کند. ما اگر امروز در عرصه اقتصادی مشکل داریم، مردم این را می‏دانند که در سایه تعامل مجلس و دولت این مشکلات قابل حل است، اگر در عرصه فرهنگ مشکل داریم در سایه همین تعامل و ارتباط دو طرفه این مسائل و مشکلات در کشور ما حل می‏شود، نه آنچه که با تنش و گره زدن با مسائل سیاسی مشکلات را بیشتر کنیم. مثلا مسائل اقتصادی و فرهنگی کشور را سیاسی قلمداد کنیم، مردم ما از اینها زیان دیدند و مردم خواهان این هستند که این مشکلات احصا شده و راهکارهای حل آن به صورت قانون در آمده و دولت اجرا کند.

اولویت شما به عنوان برگزیده اول دارالعباده برای مجلس چیست؟

اولویت اصلی ما تحقق مطالبات و خواسته های به حق مردم است، نظام و انقلاب ما در مسیر رشد و تعالی است، آن چشم انداز و جایگاه علمی و فناوری خود را به خوبی ترسیم کرده و در برابر داریم، باید راه‏کارهایی را برای رسیدن به آن چشم انداز تدوین کنیم. در دید کلان آنچه که در شان ملت شریفی که در تمام عرصه‏ها حضور پیدا کرده در هشت سال دفاع مقدس مدیریت جنگ را برعهده گرفته است، امروز باید به این مردم اجازه داد که خودشان به عرصه‌های مختلف بیآیند و راه‌کارهای خود را برای حل مشکلات ارائه کنند و یک تشریک مساعی با آنها شود، موانع کوچکی که در مقابل خود داریم، برداریم. به اعتقاد من اگر خود مردم امروز در صحنه باشند و در تدوین راه‏کارهای آینده مشارکت کنند ما زودتر از همیشه می‏توانیم در آن اهدافی که در برنامه‏ها و اسناد بالادستی نظام داریم، برسیم.