زمان : 23 Esfand 1390 - 10:47
شناسه : 48034
بازدید : 2140
نماینده ولی فقیه در استان: جامع نگری ، دقت و ظرافت لازمه کار مهندسان نماینده ولی فقیه در استان: جامع نگری ، دقت و ظرافت لازمه کار مهندسان
به گزارش خبرنگار یزدفردا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سپاه الغدیر استان یزد، آیت الله محمدرضا ناصری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد روز گذشته در همایشی که با حضور مهندسان استان یزد برگزار شد اظهار داشت : مهندسان در هر رشته و زمینه باید آینده نگری، برنامه ریزی و نوآوری را در صدر امور قرار دهند و با هدف توانمندسازی جامعه در جهت استقلال و خودکفایی تلاش کنند.

وی با برشماری ویژگی های مهندسی فرهنگی در جامعه خواستار استفاده بهینه مهندسان از امکانات و شرایط با هدف رسیدن و رشد تعالی شد.

ناصری با بیان اینکه در طرح های مهندسی نباید تنها به تقلید دانش بیگانه پرداخت؛ از مهندسان خواست شرایط اقلیمی اجتماعی و ویژگی های فکری - رفتاری، اخلاقی و مذهبی جامعه همواره در صدر توجه داشته باشند و از افراط و تفریط در طراحی ها بپرهیزند در ادامه فقیه خراسانی به نمایندگی از بسیج مهندسی و دکتر جواهری رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گزارش عملکرد و برنامه های حوزه های خود را شرح دادند.

فقیه خراسانی با اشاره به جایگاه بسیج و فرهنگ بسیجی از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی گفت: بسیج نقش موثری در دفاع همه جانبه از ارزش های اسلامی و انقلابی بر عهده داشته و امروز نیز بسیج مهندسین می تواند با درک اهمیت و حساسیت نقش خود در پیشرفت و سازندگی زمینه را برای رشد جامعه فراهم سازد.

وی با یادآوری حضور وسیع مهندسان و بسیجیان مهندس در جبهه ها و تقدیم شهدای مهندس به پیشگاه اسلام و انقلاب گفت هم اینک تعداد زیادی از مهندسان آزاده و جانباز در جمع ما حضور دارند و تکلیف ما برای پاسداری از دستاوردهای عظیم موجود بسیار سنگین است.

نماینده بسیج مهندسین ادامه داد: امروز بایستی نگاه جامعه به سوی قله های افتخار در عرصه سازندگی و بهروزی باشد و فکر و حرکت مهندسی با پشتوانه بسیجی می تواند زمینه را در تحقق این هدف هموار سازد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد نیز در این مراسم با گرامیداشت روز مهندس و حماسه بزرگ 12 اسفند اظهار داشت: ما در آستانه سال جدید و تغییر و تنوع در طبیعت پیرامون خود هستیم و باید با الهام از این زیبایی و نو شدن طبیعت ما هم در برنامه هایمان نوآوری را به عنوان یک اصل مهم مهندسی در مرکز توجه قرار دهیم.

دکتر جواهری از سازمان نظام مهندسی ساختمان با 4 هزار نفر عضو فرهیخته و متعهد به عنوان بزرگترین تشکل حرفه ای و مردم نهاد استان یاد کرد و افزود: این سازمان آمادگی دارد سالانه برای اجرا و نظارت بر 10 میلیون متر مربع ساختمان خدمات ارائه دهد در صورتی که در حال حاضر تنها از 10 درصد این ظرفیت استفاده می شود.

وی به مسئولان و برنامه ریزان استان پیشنهاد کرد با اتخاذ تدابیر شایسته از این توانمندی عظیم مهندسی در سایر حوزه ها و بخش ها نیز استفاده کند.

جواهری خواستار جهت دهی مدون به این حرکت مهندسی و ترکیب موجود متشکل از مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و معدن شد و در توضیح طرح پیشنهادی خود گفت: ما می توانیم با محوریت و مدیریت سازمان بسیج مهندسی استان برنامه ریزی بنیادی برای  همکاری بین رشته های مهندسان داشته باشیم و سال آینده گزارشی از این اقدام را به جامعه مهندسی استان تقدیم کنیم.

وی در پایان سخنان خود به موضوع اخلاق حرفه ای و ضرورت رعایت آن پرداخت و گفت: در حال حاضر بحث اخلاق حرفه ای به دلیل رشد شتابان و پیشرفت های اقتصادی و عمرانی اهمیت مضاعف یافته است و این در حالی است که نه در آموزش های دانشگاهی و نه در برنامه ریزی های صنفی و حرفه ای کمترین توجه ای به آن صورت نگرفته وآئین نامه ها و دستورالعمل های مدونی در جهت تحکیم و ترویج اخلاق حرفه ای در دسترس نیست.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان افزود: در بحث اخلاق حرفه ای برخی از کشورهای پیشرفته و یا غیر اسلامی اقدامات چشمگیری انجام داده اند و ما که کشوری اسلامی و بهره مند از تعالیم ارزشمند این آیین الهی هستیم، جایگاه چنین اصلی را در آموزش های دانشگاهی و دستورالعمل های صنفی و حرفه ای ثبت نکرده ایم.

وی ادامه داد: ما می توانیم با بهره گیری از تجربیات سایر کشورها و با تکیه بر ارزش های اسلامی به این ایده جامع عمل بپوشانیم.