زمان : 22 Esfand 1390 - 22:05
شناسه : 48004
بازدید : 3703
دولت با ده میلیون پیامک،دست به دامان مردم شد تا از دریافت یارانه انصراف دهند دولت با ده میلیون پیامک،دست به دامان مردم شد تا از دریافت یارانه انصراف دهند

محمد حسین تقوایی : «آقا(خانم).... نظر به تمکن مالی لطفا جهت انصراف از دریافت یارانه به سامانه www.rafahi.ir  مراجعه فرمایید. سازمان هدفمندی یارانه ها» این متن پیامکی است که از شماره سامانه 300025 ، به شماره همراه، برخی از سرپرستان خانوار  ارسال شده است این در حالیست که در این اس ام اس ها نام و نام خانوادگی سرپرستان خانوار به صورت دقیق درج شده و همین امر شبهه غیر واقعی بودن پیامک را از بین می برد.

در همین حال، وبسایت رسمی سامانه اعلام حساب خانوار، سازمان هدفمندسازی یارانه ها در صفحه اول خود اعلامیه و فراخوان حذف داوطبانه یارانه ها را درج نموده است، این پیام بدین شرح عنوان شده است «هموطن گرامی ,ضمن قدردانی ازمشارکت جنابعالی دراجرای قانون هدفمندکردن یارانه ها پیشنهاد میگردد چنانچه دارای تمکن مالی برای امرار معاش خود و خانواده محترمتان هستید از دریافت یارانه صرفنظر نمایید.این اقدام خیرخواهانه وخداپسندانه جنابعالی کمک خواهد نمود تا سهم افراد کم درآمد و آسیب پذیر افزایش یابد.


محمد حسین تقوایی - حذف داوطلبانه یارانه  refahi.ir  سازمان هدفمندی یارانه یزد ایران

واکنش به پیامک حذف یارانه ها افراد با تمکن مالی
در واکنش به ارسال پیام کوتاه حذف داوطلبانه یارانه ها، ستاد هدفمندی یارانه ها آن را تایید کرده اما یاد آورد شده این پیامك ها به اشتباه برای برخی از اقشار كم درآمد جامعه نیز ارسال شده و نگرانی هایی را برای آنها ایجاد كرده است البته خبرگزاری دولت ننوشت که چند درصد از پیامک ها اشتباهی بوده است.
خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی روز دوشنبه بیست و دوم اسفندماه 1390 نوشت: یك منبع آگاه در ستاد هدفمند كردن یارانه ها گفته است: پیامك های انصراف از یارانه با درصدی از خطا ارسال شده و مسولان به زودی در این خصوص توضیحات لازم را ارایه می كنند.
این منبع آگاه در گفت و گو با ایرنا، در خصوص پیامك های انصراف از یارانه، اظهار داشت: این موضوع در حال مدیریت است تا مشكل هر چه زودتر رفع شود.
وی با بیان آن كه انجام امور مربوط به پرداخت یارانه و همچنین مرحله خود انصرافی كار بزرگی است، گفت: هر چند اطلاعات افراد دریافت كننده یارانه از مراكز آماری دریافت شده است، اما اشتباهاتی نیز در این خصوص صورت گرفته كه برخی افراد دریافت كننده پیامك، نباید نگران باشند.
این منبع آگاه تصریح كرد: به زودی مسوولان مربوطه توضیحاتی را در این خصوص ارایه خواهند كرد.
وی تاكید كرد: این پیامك ها به منظور خود انصرافی بوده و مبنی بر قطع یارانه افراد نیست.
وی با بیان این كه، یارانه نقدی هیچ سرپرست خانواری قطع نشده است، گفت: اشتباه بانكی موجب شده تا برخی از سرپرستان خانوار در اسفند ماه یارانه نقدی خود را دریافت نكنند كه در صورت پیگیری یارانه به آن ها پرداخت خواهد شد.
یادآور می شود؛ روز گذشته از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها پیامك هایی برای برخی از سرپرستان خانوار مبنی بر انصراف از دریافت یارانه‌ها ارسال شده است.

ده میلیون مشمول حذف یارانه ها
خبرگزاری کار ایران- ایلنا دوشنبه بیست ودوم اسفندماه اعلام کرد: مسؤلان سازمان هدفمندی یارانه‌ها، علت این موضوع را اشتباه در زمان طرح پایش اطلاعات و راست آزمایی سال ۸۷ که از سوی مرکز آمار کشور در دبیرستان البرز انجام شده بود،عنوان كردند.
این در حالی است که برخي استان‌های کشور نیز با این موضوع از دیشب در گیر شده‌اند.
بر اساس اظهارات مسؤولان سازمان هدفمندی یارانه‌ها، بامداد روز سه شنبه بیست و سوم پیامک‌های انصرافی اصلاح و این پیامک‌ها به افراد مشمول ارسال می‌شود. در حال حاضر جلسه‌ای با حضور تمامی مسؤولان سازمان هدفمندی یارانه‌ها در حال برگزاری است.
یک منبع آگاه در این زمینه گفت: امشب کمتر از ۱۰ میلیون پیامک به افراد مشمول طرح هدفمندی یارانه هاارسال خواهد شد.

کسی جوابگو نیست
خبرگزاری فارس نوشته است: در حالی که پیش از این اعلام شده است، دولت با متمکنین مکاتبه خواهد کرد تا به صورت داوطلبانه از دریافت یارانه انصراف دهند، در این پیامک اشاره‌ای به داوطلبانه بودن انصراف نشده است و متن پیامک اینگونه القا می‌کند که انصراف اجباری است. از بعدازظهر دیروز تماسهای مکرر از سوی برخی اقشار مردم با خبرگزاری فارس گرفته شد که اعلام می‌کردند علیرغم اینکه کارگر ساده‌ای با حداقل حقوق و مستاجر هم هستند، ولی در این پیامک به آن‌ها لقب متمکن داده شده و خواستار انصراف آن‌ها از در یافت یارانه شدند.
این خبرگزاری در ادامه آورده است: با وجود ارسال پیامک‌های فراوان از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها مبنی بر انصراف از دریافت یارانه‌ها، مسئولان این سازمان پاسخگو نیستند و تماسهای مکرر خبرنگار فارس با بهروز مرادی مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌های بی‌جواب مانده است.
پیش از این، بهروز مرادی، مدیر عامل سازمان هدفمند سازی یارانه ها در واکنش به ارسال اس ام اس در هفته های گذشته اعلام کرده بود: سازمان هدفمند سازی یارانه ها موضوع ارسال این پیامک کذب را از طریق مجاری ذی صلاح قانونی مورد پیگیری قرار داده است. وی این اقدام مشکوک را به عنوان بخشی از سناریویی که در هفته های گذشته به منظور مخدوش کردن موفقیت ملت و دولت در زمینه تحقق عدالت و هدفمند کردن یارانه ها ، جریان و شدت یافته ، تحلیل کرد.
وی  افزوده است: بدیهی است اجرای مرحله دوم قانون هدفمندسازی یارانه ها از طریق مبادی رسمی به نحو گسترده و شفاف به استحضار ملت شریف ایران خواهد رسید.

انتخابات،  عید نوروز و یارانه
یش از برگزاری انتخابات شایعه ای در کشور و به ویژه در شهرهای کوچک تر گوش به گوش چرخید که در صورت عدم شرکت در انتخابات یارانه خانواده ها قطع می شود، این خبر که شایعه ای بیش نبود، اینک با حادثه ای عجیب هم قرین شده است ، مسولان سازمان هدفمندی یارانه ها که از مدت ها پیش بنا بود از مردمی که تمکن مالی دارند بخواهند که از دریافت یارانه ها انصراف دهند، این پیامک ها را درست پس از انتخابات به مردم ارسال کرده اند و ناخواسته و از سر بی تدبیری این شایعه را تقویت کرده اند.
 پیامک هایی که در برخی موارد به دست افرادی رسیده است که زیر خط فقر در آمد دارند. با این وجود موضوع اصلی این که هنوز هم پس از سالها، آزمایش و خطا، چه دلیلی دارد که به جای اطلاع رسانس صحیح، شفاف و فراگیر، جامعه را به دست شایعه سازان می گذاریم، حداقل اگر قرار بود چنین کاری انجام شود، ایام بعد از عید باستانی نوروز بهتر بود که کام مردم با دیدن این پیامک و نگرانی های ناشی از حذف یارانه اشان تلخ تر شود، خدا را گواه می گیرم اگر کمی هم به فکر مردم باشیم، گناهی مرتکب نشده اید.//