زمان : 22 Esfand 1390 - 10:43
شناسه : 47977
بازدید : 2405
لاریجانی سوال از رئیس جمهور امر خیلی پیچیده‌ای نیست/ با وجود تنها یک لیست، انتخابات بی‌معنا می‌شود لاریجانی سوال از رئیس جمهور امر خیلی پیچیده‌ای نیست/ با وجود تنها یک لیست، انتخابات بی‌معنا می‌شود

  رییس مجلس شب گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی سوال از رییس جمهوری را امری عادی خواند.

به گزارش خبرآنلاین، علی لاریجانی که میهمان برنامه زنده تلویزیونی 22 شبکه دو سیما بود، درباره سوال از رئیس جمهوری که قرار است روز چهارشنبه در صحن علنی مجلس انجام بگیرد، گفت: طبق آیین‌نامه مجلس از وقتی که سوال به کمیسیون‌های تخصصی رفت و سوال‌کنندگان از پاسخ‌های نمایندگان رئیس جمهوری قانع نشدند و سوال اعلام وصول شد، رئیس جمهوری برای حضور در صحن علنی و پاسخ به سوالات نمایندگان 30 روز فرصت دارد. بنابراین سوال از رئیس جمهوری امر خیلی پیچیده‌ای نیست.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سوالی است که قرار است نمایندگان از رئیس جمهوری بپرسند، چند بند دارد و به نظر من یک رفتار دموکراتیک و منطقی است و نباید آن را تبدیل به مسئله ای بزرگ و پیچیده کرد.
اهم سخنان رییس مجلس در ادامه می‌آید:
  • برخی از نمایندگان با پرداختن به مسائل منطقه‌ای از مسائل ملی غافل می‌شوند. ارتباطات مردمی گاهی ایده‌هایی را می‌سازد که نماینده می‌تواند آن را حتی در سطح ملی پیاده کند.
  • بطور مثال بنده در ابتدای مسئولیتم به عنوان نماینده شهر مقدس قم در مجلس هشتم بازدیدی از محل فعالیت قالیبافان قمی داشتم. درآنجا متوجه شدم مهمترین مشکل این قالیبافان امید نداشتن به آینده کاریشان است، به ذهنم رسید که این وضعیت برای قالیبافان شهرهای کاشان، تبریز و نائین نیز وجود دارد به همین جهت با بررسی های انجام شده در نهایت قانون بیمه قالیبافان و صنوف مرتبط در مجلس هشتم به تصویب رسید و این مشکل حل شد.
  • ‌ از قبل از این انتخابات طوفانی بر پا شده بود که شرایط داخلی کشور را نامناسب نشان می‌داد. برپاکنندگان این طوفان سعی در متزلزل جلوه دادن جایگاه ایران داشتند.اهمیت این موضوع از این جنبه بیشتر بود که انقلابهای منطقه به ایران به چشم یک پیشرو و یک الگو می‌نگریستند.
  • مجلس آینده باید وقتش را به جای حاشیه، صرف متن کند. مشکلات اقتصادی نظیر تورم، اشتغال و گرانی از جمله مسائلی است که باید با همکاری مجلس، قوه قضاییه و قوه مجریه حل شود، از آن گذشته رونق اقتصادی نیز از طریق رونق کسب وکار و سرمایه گذاری باید انجام شود.
  • انتخابات در ایران پیچیده است و فضای سیاسی داخلی، مسائل منطقه‌ای و البته کارکرد نمایندگان در انتخابات تاثیرگذار است . مثلا گاهی نمایندگان نظرات دقیقی در مجلس مطرح می‌کنند اما خیلی موج سیاسی به وجود نمی‌آورد. البته همیشه هم اینطور نیست که یک نماینده فعال حتماً رأی بیاورد، شاید هم افرادی که در منطقه هستند فرد بهتری را پیدا کرده‌اند و آن فرد را فعال‌تر دیده‌اند.
  • ( درباره آرایش نیروهای سیاسی و وجود لیست‌های متنوع قبل از انتخابات ) اصولاً یک لیست دادن بی‌معنا است. باید قبول کنیم سلایق مختلفی در لیست‌ها وجود دارد و متناسب با این سلایق باید مهندسی سیاسی طوری باشد که افراد در طول هر یک از این سلایق قرار بگیرند.
  • با وجود تنها یک لیست، انتخابات بی‌معنا می‌شود. تنوع حتماً مهم است و هر چه تنوع معنی‌دارتر باشد و مقاصد روشن‌تر باشد و بتواند سلایق مختلف را پوشش دهد، انتخابات پخته‌تر و در واقع مجلس دارای عصاره فضایل ملت می‌شود.تکثر در لیست‌های انتخاباتی اصلاً مضر نیست. شاید حضور مردم در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی به دلیل همین نقش‌آفرینی گروه‌های سیاسی و تنوع لیست‌ها بوده، بنابراین به نظر این موضوع را باید مثبت ارزیابی کرد.
  • در تهران رقابت بین لیست‌های مطرح است، اما در شهرستان‌ها رقابت بین افراد است و جنبه سیاسی ندارد. گاهی هم سیاسی است اما با جنس‌های مختلفی که رقابت را جدی‌تر می‌کند. بنابراین لیست‌ها بیشتر در تهران و شهرهای بزرگ کارکرد دارد.
  • ( در پاسخ به این سوال مجری که به عملکرد مجلس هشتم از 100 چه نمره‌ای را می‌دهید)برای نمره‌گذاری باید دقت شود. مجالس اول تا هشتم باید ارزیابی شود، چه از نظر قانونگذاری و چه از نظر نظارت و بعد نمره داده شود. مجلس هشتم در قانونگذاری نمره بالای 15 را از 20 دارد چون قوانین مادر و خوبی را به تصویب رسانده است، البته شاید شما در رادیو و تلویزیون بر روی این قوانین باید کار کنید. گاهی اوقات یک قانون تصویب می‌شود اما مفاد آن اطلاع‌رسانی نمی‌شود. روی قانون تصویب شده باید کار شود تا مردم از حقوق خود مطلع شوند.
  • زمان تحویل لایحه بودجه در آیین‌نامه داخلی مجلس 15 آذر است. این زمان هم دلیل دارد. نمایندگان 10 روز فرصت دارند پیشنهاد دهند، 15 روز کمیسیون‌های تخصصی مجلس پیشنهادات را بررسی می‌کنند و چند هفته‌ای هم کمیسیون تلفیق تشکیل جلسه می‌دهد که به طور کلی 75 روز زمان می‌برد. بنابراین اگر بخواهیم طبق آیین‌نامه مجلس عمل شود حدود دو ماه و نیم طول می‌کشد.
  • اما لایحه بودجه امسال در تاریخ 15 بهمن و با 2 ماه تاخیر به مجلس رسید. به طور طبیعی به زمان انتخابات رسید و از آنجایی که انتخابات یک مقوله قابل پیش‌بینی بود ما خیلی اصرار داشتیم که لایحه به‌موقع به مجلس بیاید. حتی من شخصاً با معاون برنامه‌ریزی دولت صحبت داشتم که لایحه بودجه اول آذرماه به مجلس بیاید، اما نهایتاً نشد.
  • به محض گرفتن لایحه بودجه از دولت، کمیسیون‌ها فعال و مشغول بررسی لایحه شدند. در حال حاضر کمیسیون‌های تخصصی روی بودجه کار می‌کنند و این هفته کار این کمیسیون‌ها به پایان می‌رسد، اعضای کمیسیون تلفیق نیز مشخص شده‌اند و از یکشنبه کار خود را شروع خواهند کرد. اما به طور طبیعی مجلس آخر این هفته کار خود را پایان خواهد داد و ادامه کار مجلس تا هفته دیگر، دردی را دوا نخواهد کرد. بنابراین مجبور هستیم مثل سال گذشته برای ماه اول سال یک تنخواه بگذاریم.
  • بعد از تعطیلات نوروزی و به محض اینکه کمیسیون تلفیق کارش را با سرعت و جدیت انجام دهد، نهایتاً تا اواخر اردیبهشت ماه کل بودجه سال را نهایی می‌کنیم.