زمان : 13 Esfand 1390 - 21:33
شناسه : 47599
بازدید : 3557
گذری بر فضای حاکم در ايران باستان گذری بر فضای حاکم در ايران باستان

بسمه تعالی


««گذری بر فضای حاکم در ايران باستان»»


در آستانه نوروز باستانی بد نیست گذری بر فضای حاکم بر ایران باستان داشته و در حال و هوای آن زمان قرار گیریم چرا که اطلاع از سرگذشت نیاکان چیزی است که اکثراً طالب آن بوده تا جدای از تعصبات بعضاً غیر ضرور نسبت به اعمال و رفتار فردی و اجتماعی آنها و آنچه که ملزم به اجرای آن بوده و از سوی دستگاه حاکم و قانون اجرا می شده مطلع شوند و ما به عنوان ایرانی می خواهیم بدانیم که در ایران باستان و قبل از ورود اسلام به ایران بر نیاکان ایرانی ما چه می گذشته و آنها در چه حال و هوایی بودند؟ با کنکاشی که از تاریخ داریم به این می رسیم که از زمان کوروش تا آخرین پادشاه ساسانی که قریب هزار سال می شود ایران یکی از گسترده ترین کشورهای جهان محسوب می شد که از سرزمینهای مصر گرفته تا هند در قلمرواش بوده و حفظ این مناطق وسیع هم نیاز به یک قوای نظامی مقتدر با یک قانون مدون و مشخص و مجریان قانون بود. آنچه در این دوره هزار ساله به عنوان قانونی جدی و محکم بر این سرزمینهای وسیع حاکم بوده همان وندیداد یا قانون ضدّ دیو بوده و از سوی حاکمان و موبدان اجرا می شده وندیداد به عنوان یک بخش از اوستا باید و نبایدهایش در محدوده قلمرو حکومت ایران باستان ساری و جاری بوده و هر آنکسی که با آن مخالفتی می کرده سرنوشتش چیزی جز مرگ نبوده چه اینکه مخالفان تحت عنوان یک حرکت اجتماعی چون مزدکیان در منطقه فارس که به فرمان انوشیروان معروف به عادل!! در یک روز دوازده هزار نفرشان به قتل رسیدند و چه بوذرجمهر آن وزیر پر آوازه انوشیروان که به دین مسحیت گرایش پیدا نموده بود، ابتدا زندانی و سپس به قتل رسید.


اگر بخواهیم بطور دقیق بدانیم که در آن دوره هزار ساله چه بر نیاکان ما گذشته بهترین سند و مدرک وندیداد یا قانون ضدّ دیو است که متأسفانه بعضاً تعصبات بی جا و نادرست و به علت اینکه بعضی خواسته اند شرایط آن زمان را با امروز تطبیق دهند نسبت به تحریف و تغییر در این اثر باستانی اقدام نموده اند که صاحب نظران در این باره قلم زده اند. شاید این پرسش مطرح شود که چرا وندیداد را قانون ضدّ دیو می گویند که پاسخ اجمالی آن این است که در این کتاب یا قانونی که همه ملزم به اجرای آن بودند سراسر از باید و نبایدهایی است که چگونه با دیوهای مختلف مبارزه و آنها را از وجود خود دور نمود و مهمتر اینکه کار زدودن دیو از وجود خود و دیگران کار کارآزموده ها و موبدان بود و دستمزد سنگینی هم از ناحیه کارشان از مردم می گرفتند و اگر ناواردی به این کار اقدام می کرد به اشدّ مجازات می رسید. برای آشنایی بیشتر به این قانون و ورود به فضای ایران باستان به گوشه هایی از احکام آن اشاره می کنیم. ضمناً ما کاری به اختلاف نظر ها نداریم که حالا این وندیداد واقعاً از ناحیه زرتشت بوده یا بعداً به وی نسبت داده شده یا اینکه کار مغان بوده یا نبوده چرا که در ادیان یهودیت و مسیحیت که در عهد ایران باستان ظهور نموده تحریفها و دگرگون نمودن کتاب آسمانی تورات و انجیل نیز صورت گرفت. اما آنچه برای ما اهمیت دارد این است این قانون حدود هزار سال بر ایران باستان حاکم و ساری و جاری بوده و بعضی از احکام آن چون گناه دفن مردگان تا چندی پیش در ایران از سوی زرتشتیان اجرا می شد و هنوز زرتشتیان در مناطقی از هند مردگان را در دخمه گذاشته و خاک نمی کنند.


دروج نسو یا دیو لاشه: یکی از احکام سخت و طاقت فرسایی که ایرانیان عهد باستان مرتب با آن درگیر بوده و ملزم به اجرای آن بودند توهم دیو لاشه بود. بگونه ای که اگر کسی در مجاورت لاشه ای از مردار انسان یا حیوان قرار می گرفت، دیو لاشه و به عبارتی دروج نسو به وی سرایت و وی را آلوده می نمود و او باید بلافاصله فریاد کشان خود را به متخصصان امر که موبدان بودند رسانده و از آنها بخواهد که او را پاک نمایند و برای نمونه اگر کسی در خانه از دنیا می رفت اهل خانه به دیو لاشه آلوده می شدند و این موبدان بودند که باید می آمدند و اهل خانه را با استعمال شاش گاو و... پاک و دستمزدی هم که ار فقرا می گرفتند حد اقل یک گوسفند برای هر نفر بود. و اگر کسی اجرت کار نمی داد دوباره دیو به پیکر آنان باز می گشت!! و اگر کسی غیر از موبدان به کار پاک کردن دیگران مبادرت می کرد مجازاتش مرگی بسیار سخت بود که حکمش در این باره به شرح ذیل است:


اوستا – وندیداد – فرگرد نهم – بخش سوم - 47


ای دادار جهان استومند ! ای اشون !

اگر کسی شیوه های پاک کردن آلودگان را - آن گونه که در دین مزدا آمده است - نیاموخته باشد و بخواهد ناپاکی را پاک کند، مزداپرستان چه باید بکنند ؟ چگونه با دروج «نسو» که از پیکر مرده به تن زنده می تازد، نبرد کنم ؟ چگونه با « نسو» که از پیکر مرده برمی آید و زنده را می آلاید، بستیزم ؟


اهوره مزدا پاسخ داد :دروج « نسو» نیرومندتر از آن می شود که پیش از آن بود.

« نسو» نیرومندتر می شود و از آن پس، بیماری و مرگ و تباهی دیو آفریده بیش از پیش بر مردمان چیرگی می یابد. ای دادار جهان استومند ! ای اشون !

پادافره گناه چنین کسی چیست ؟ اهوره مزدا پاسخ داد :

مزداپرستان باید او را به بند درکشند؛ نخست دست هایش را ببندند؛ آن گاه جامه هایش را از تن برگیرند؛ پس آن گاه پوستش را از تن برکشند و سرش را از تن ببرند و مردارش را نزد آزمندترین پرندگان آفریده ی سپند مینو، نزد پرندگان مردارخوار، نزد غرابان بیندازند و چنین بگویند :

مردی که در این جاست، از همه ی اندیشه ها و گفتارها و کردارهای اهریمنی خویش پشیمان شده است (منبع سایت آریا بوم)


******************


««حضور حماسی و دشمن شکن ملت ايران»»


بار دیگر ملت بزرگ ایران اسلامی در یوم ا... 22 بهمن خروشید و راهپیمایی بسیار عظیم و کم نظیری را در دفاع از اسلام و انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و حمایت از رکن رکین آن ولی امر مسلمین امام خامنه ای آفرید و چنان سیلی به مدعیان دروغین دمکراسی غربی نشاند که تا مدتها زمین گیر و وامانده خواهند بود. و بازبه فرموده مقام معظم رهبری: سيلي مردم به استكبار در روز جمعه(با حضور پای صندوقهای رأی مجلس نهم) محكم‌‎تر از سيلي 22 بهمن خواهد بود.


همین حرکتهای به موقع و دشمن شکن قاطبه ملت ایران باعث شده تا آن فرمایش امام راحل در خصوص بهتر بودن مردم ما از مردم عهد رسول الله و امیرالمؤمنین علیهم السلام بیشتر متجلی شود و اگر مقداری دقت بیشتر در انتخاباتها و برگزیدن نامزد اصلح فراگیر شود نور علی نور گردیده و بسیاری از مشکلات رفع و چشم طمع دشمن به بعضی عناصر ضعیف و واداده قطع و مجبور خواهند شد در برابر عزم و اراده ملت ایران در پرچم داری اسلام ناب محمدی(ص) زیر چتر ولی فقیه زانو زده و از شیطنتهای خود بکاهند.


اما متأسفانه بعضی از مسئولین تا بحال نتوانسته اند خود را همراه و هماهنگ با قاطبه مردم به یاری رهبری نظام اسلامی برسانند و گویا سهم آنها و حق آنها حقوقی است که از بیت المال می گیرند نمونه بارز آن بی کفایتی کسانی است که متولی راهپیمایی هایی چون 22 بهمن در یزد هستند و در این سال جاری هم افتضاح کاری آنان حال همه را به هم زد و از ابتدا تا انتهای راهپیمایی سیستم صوتی خراب بود و اینها ثابت کردند که هر چه هم امکانات به آنان داده شود باز خراب تر از گذشته عمل می کنند و سیستم صوتی سیمی سالها پیش بهتر از بی سیم الآن بود و متأسفانه گویا عده ای متولی این کار شده و راه به دست و پای دیگران نمی دهند و شعار دهنده شان را هم خودشان انتخاب می کنند. امیدوار بودیم با آمدن امام جمعه جدید حال و هوای راهپیمایی 22 بهمن سرزنده تر از گذشته باشد که عملاً عکس آن اتفاق افتاد. خلاصه باید با کار این معضلات را حل نمود نه با هدیه دادن یا هدیه گرفتن!!


موضوع دیگری که در راهپیمایی 22 بهمن یزد چندش آور بود حضور بعضی ایستگاههای صلواتی که چیزی جز خودنمایی از آن برداشت نمی شد و اینها باید اربعین سفری به کربلا رفته و نحوه پذیرایی را از عراقیها یاد بگیرند که با چه احترام و عزتی از راهپیمایان حرم حسینی(ع) پذیرایی می کنند. برای نمونه بانک سپه مرکزی یزد در ساعت 9 و نیم که جمعیت بطور پراکنده به سمت میدان شهید بهشتی در حال حرکت بود هیچگونه پذیرایی انجام نمی دادند و به قول خودشان هنوز پذیرایی را نیاورده بودند! ولی یک ساعت بعد هنگام راهپیمایی رسمی و در آن فشردگی جمعیت با نهایت بی ادبی بسته های پذیرایی که بعضاً با وجود یک ساندیس در آن سنگین بود بر سر و روی راهپیمایان پرتاب می کردند!! و همان سوژه ای که دشمن دنبال آن است را رقم زدند!!؟ نمی دانیم اینها کلاس ادب پذیرایی را از کجا آباد آموختند که اینگونه ارزش خود و مردم را پایین می آورند؟!! اگر اینها پیرو مکتب امام صادق (ع) هستند مگر نمی دانند که برای حیوان هم نباید غذا پرت نمود!! چکنیم که بعضی نه می فهمند و نه گوشی برای فهمیدن باز می کنند!! آنهایی هم که باید اینها را سازماندهی و هدایت کنند مردم هنرنمایی شان را این سالها در برگزاری مراسمها دیدیده اند. تهیه و تکثیر: یزد – علی اصغر باقری 12/12/1390


(هزار برگ از مطلب فوق در نماز جمعه یزد توزیع شد)