زمان : 12 Esfand 1390 - 11:53
شناسه : 47509
بازدید : 6330
هدیه ای به کاندیداها و ستاد های انتخاباتی هدیه ای به کاندیداها و ستاد های انتخاباتی

هدیه ای به کاندیداها و ستاد های انتخاباتی

اخلاق مخالفت

وجه اشتراک انسانها در اختلافشان با یکدیگر است . آیات متعددی در قرآن تصریح دارد که خداوند انسانها را مختلف آفریده و اختلاف کیش و کنش مردم ، سنت خداوند و قانون الهی است . این اختلافات ، هنگامی که شدت یابد ، به مخالفت تبدیل می شود و اگر شدیدتر شود ، از جنگ سر در می آورد . جنگ همواره در میان انسانها بوده و از هزاران سال تاریخ بشر ، فقط 267 سال آن بدون جنگ گذشته است . راست گفت مولوی :

این جهان جنگ است کل چون بنگری

ذرّه بـــا ذرّه ، چـــو دیـــن با کـــــافری

اگر به خودمان رجوع کنیم ، تصدیق می کنیم که با بسیاری کسان و چیز ها مخالفیم . آن مسلمان شیعه اثنی عشری ، هم با همه غیر مسلمانان مخالف است ، و هم با همه غیر شیعیان ، و هم با همه شیعیان غیر اثنی عشری .  و همین گونه است وضع آن یهودی و مسیحی و زرتشتی و بودایی و پیروان ادیان و مکاتب دیگر .صلح کل ، ادعایی بیش نیست و هر کس را عقیده ای است خلاف عقیده عده ای دیگر .

نمی توان همه اختلافها و مخالفتها را از میان برداشت . آنکه چنین سودایی دارد ، می خواهد خلاف سنت خداوند گام بر دارد و صورت مسأله را پاک کند . قانون الهی است که این دنیا محل اختلافات باشد و آن دنیا جایگاه حل اختلافات ( یوم الفصل ) . می توان اختلافات را کم کرد ، ولی نمی توان جامعه ای بدون اختلاف پی افکند .

برای اینکه اختلافات ، معقول باشد و از نزاع و جنگ و عناد سر در نیاورد ، تنها یک راه وجود دارد و آن ، توسل به اخلاق است .

نکته :

انشاء ا... برگزیدگان ملت در مجلس آینده بتوانند گامهای بلندی برای سر بلندی ایران بردارند .